Bilde av Sollid, Hilde
Bilde av Sollid, Hilde
Professor Institutt for språk og kultur hilde.sollid@uit.no +4777646175 918 43115 Her finner du meg

Hilde Sollid


Stillingsbeskrivelse

 

 


  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Learning to Reconcile: Entextualisation of a Multilingual Municipality Sign in Educationscapes of Sápmi
    Peter Lang Publishing Group 2024 ARKIV / FULLTEKST / DOI
  • Gørill Warvik Vedeler, Merete Saus, Tatiana Wara, Hilde Sollid, Astrid Strandbu :
    Practices of Living Well Among Youth in an Arctic Region
    Springer 2024 DOI
  • Hilde Sollid :
    “Det er kult å lære samisk” – om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk
    Målbryting 2023 ARKIV / DOI
  • Hilde Sollid, Florian Hiss, Anja Maria Pesch :
    Learnings from/about diversity in space and time: discursive constructions in the semiotic landscape of a teacher education building in Norway
    International Journal of Multilingualism 2023 ARKIV / DOI
  • William Fogarty, Hilde Sollid :
    The power of place and the ‘good citizen’
    Universitetsforlaget 2022 DOI
  • Hilde Sollid :
    Sámi language education policy and citizenship in Norway
    Universitetsforlaget 2022 DOI
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Samisk i norskfaget – fra plan til praksis
    Fagbokforlaget 2023 ARKIV / OMTALE
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Samisk i kjernen av norskfaget – dekolonisering gjennom solidarisk lytting
    Natur och kultur 2024 ARKIV
  • Hilde Sollid :
    Vil pensjonere ordet hverdagsrasisme
    01. mars 2024 FULLTEKST
  • Hilde Sollid :
    Sannhet og forsoning med kvensk perspektiv - og veien videre
    2024
  • Oliver Pettersen, Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Flerspråklighet som ressurs ved en innføringsklasse på ungdomstrinnet: En kvalitativ studie av flerspråklighet-som-ressurs i et elevperspektiv
    2024 FULLTEKST
  • Sigrid Forshaug, Trine Jeanette Sørensen, Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse: En kvalitativ studie av en skoleleder, lærer og elev sine erfaringer med overgangen
    2024 FULLTEKST
  • Hilde Sollid :
    Tromsødialekten – en omsvermet skjønnhet
    2024
  • Hilde Sollid :
    Om kolonialitet, håp og fotball i språklige landskap
    2024
  • Hilde Sollid :
    Both sides now – on affect in Sámi language education policy in Norway
    2024
  • Hilde Sollid :
    Sámi as second language – a curricular space for language reclamation
    2024
  • Hilde Sollid :
    ‘Oi! Dét skal jeg gjøre’ - Choosing Sámi as second language in upper secondary school in Norway
    2024
  • Rafael Lomeu Gomes, Anja Maria Pesch, Hilde Sollid :
    Transitions as in-between space in multilingual educational settings
    2024
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Mellom inkludering og indigenisering: Om utvikling av norskdidaktisk forskning om samiske tema
    Fagbokforlaget 2024 ARKIV
  • Hilde Sollid :
    ”Det er kult å lære samisk”: Om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk
    2024
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Fra overordna del til kompetansemål – et utkast til fagdidaktikk om samiske tema i opplæringa
    2024
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
    2024
  • Torjer Andreas Olsen, Hilde Sollid :
    Urfolk og nasjonale minoriteter i lærerutdanningen – muligheter, utfordringer, usikkerhet og mot
    2023
  • Hilde Sollid :
    Flerspråklighet i grenseland – møter mellom samisk, kvensk og norsk i Nord-Norge
    2023
  • Hilde Sollid :
    Border-region multilingualism - encounters between Sami, Kven and Norwegian in North Norway
    2023
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Om norskfaget, forsoning og solidarisk lytting
    2023
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Om samisk i norskfaget: Fra minorisende til solidarisk lyttende subjekt
    2023 OMTALE
  • Hilde Sollid :
    Å synliggjøre nasjonale minoritetsspråk – perspektiver fra Norge
    2023
  • Hilde Sollid :
    Team ethnography and ethically sustainable relations in multilingualism research
    2023
  • Ragni Vik Johnsen, Hilde Sollid, Tamás Péter Szabó :
    Sámi in the main street of Tromsø, Norway – projectification or permanent responsibility?
    2023
  • Hilde Sollid, Ragni Vik Johnsen, Tamás Péter Szabó :
    Historically minoritized languages in public spaces – why does it matter?
    2023
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Indigenous Sámi language learning in transition - a longitudinal study of biographical junctures
    2023
  • Per-Henning Mathisen, Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    «Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet
    UiT Norges arktiske universitet 2023 FULLTEKST / OMTALE
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Samisk i norskfaget – fra læreplan til praksis
    2023
  • Hilde Sollid :
    Dialektkrangel, dommeravgang og ramsalt kritikk av «Nordlyskvartalet»
    19. april 2023 DATA
  • Hilde Sollid :
    Tidsskalaer og affekt i diskurser om revitalisering av samisk språk
    2023
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Samisk i norskfaget – fagdidaktisk skisse
    2023 OMTALE
  • Gørill Warvik Vedeler, Merete Saus, Tatiana Wara, Astrid Strandbu, Hilde Sollid :
    To juggle social media ​challenges how to live well ​for youth in the Arctic
    2023 DATA
  • Hilde Sollid, Florian Hiss, Anja Maria Pesch :
    Learnings from/about diversity in space and time
    2023
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Samisk i norskfaget – fra læreplan til praksis
    2023
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Om samisk i norskfaget og et garnnøste
    2023 OMTALE
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Norskfaget og forsoning: Hvilken rolle kan skolen største fag ha?
    2023
  • Florian Hiss, Hilde Sollid :
    The semiotic landscape of a ECEC teacher education - links to past and present diversity?
    2022
  • Hilde Sollid :
    Constructions of colonial relationships in Sámi language education policy in Norway
    2022
  • Julie Listad Sveinsen, Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    “Jeg er tysk, og sånn er det, og jeg skal snakke uansett språk”. En kvalitativ studie av en tysk-norsk ungdom sin opplevelse av flerspråklighet i overgangen til ungdomsskolen
    UiT Norges arktiske universitet 2022 FULLTEKST
  • Ragni Vik Johnsen, Hilde Sollid :
    Byen som kanskje ville være samisk likevel? Utviklinger i det språklige og semiotiske landskapet i Tromsø sentrum
    2022
  • Ragni Vik Johnsen, Hilde Sollid :
    Tracing multilingulism as language choice in educational statistics
    2022
  • Katharina Andersen Bewalitz, Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    «Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget
    UiT Norges arktiske universitet 2022 FULLTEKST / OMTALE
  • Hilde Sollid, Torjer Andreas Olsen :
    Seaibi
    Universitetsforlaget 2022 DOI
  • Hilde Sollid, Anja Maria Pesch :
    Investigating multilingualism in educational transitions
    2022

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →


    Forskningsinteresser

    I forskninga mi er jeg opptatt av språkforhold i Nord-Norge, og i mine forskningsinteresser dreier seg blant anna om språkutdanningspolitikk for historiske minoriteter (samer og kvener/norskfinner). Sentrale stikkord er flerspråklighet, identitet, språkideologier, sted og medborgerskap. 

    I perioden 2021–2026 leder jeg NFR-prosjektet Flerspråklighet og overganger i utdanningssystemet (MultiTrans). 

    Undervisning

    Jeg underviser om den norske språksituasjonen, og særlig om talemål og språklig mangfold, flerspråklighet, språkpolitikk og om språkvitenskapelige teorier og metoder.