Bilde av Johansen, Åse Mette
Bilde av Johansen, Åse Mette
Førsteamanuensis i nordisk språkvitskap Institutt for språk og kultur ase.mette.johansen@uit.no +4777645797 (+47) 95 72 66 16 Her finner du meg

Åse Mette Johansen


Stillingsbeskrivelse

Eg er sosiolingvist og forskar på sambandet mellom språk, menneske og samfunn med utgangspunkt i Nord-Noreg og Sápmi. Eg underviser og rettleier om ulike språklege tema på alle nivå i utdanningane våre.

Aktuelt

Eg har nyleg gitt ut boka Samisk i norskfaget – fra plan til praksis saman med Hilde Sollid (2023, Fagbokforlaget). Boka skal inspirere lærarutdannarar, lærarstudentar og norsklærarar til å styrke og utvide arbeidet med samisk innhald i norskfaget i skolen.

Verv


  • Stian Hårstad, Åse Mette Johansen :
    «Æg e no pærre et stakkars finn»: Skriftbasert karikering av samiske språkbrukeres norsk i aviser på 1900-tallet
    NOA - Norsk som andrespråk 2024 ARKIV
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Learning to Reconcile: Entextualisation of a Multilingual Municipality Sign in Educationscapes of Sápmi
    Peter Lang Publishing Group 2024 ARKIV / FULLTEKST / DOI
  • Åse Mette Johansen, Elin Furu Markusson :
    'I know the world in two languages': Sámi multilingual citizenship in textbooks for the school subject Norwegian between 1997 and 2020
    Universitetsforlaget 2022 ARKIV / DOI
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Samisk i norskfaget – fra plan til praksis
    Fagbokforlaget 2023 ARKIV / OMTALE
  • Åse Mette Johansen, Pia Lane :
    Breaking silence: A longitudinal study of language revitalisation
    2024
  • Åse Mette Johansen, Pia Lane :
    “I was the only Sámi in our family for a very long time”: A nexus analysis of language and culture revitalisation
    2024
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Mellom inkludering og indigenisering: Om utvikling av norskdidaktisk forskning om samiske tema
    Fagbokforlaget 2024 ARKIV
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Fra overordna del til kompetansemål – et utkast til fagdidaktikk om samiske tema i opplæringa
    2024
  • Sara Fløtlien, Åse Mette Johansen :
    Bidialektisme i digital kommunikasjon: En studie av to språkbrukeres skrivepraksiser
    2024 FULLTEKST
  • Sofie Alstad Førlie, Kristine Bentzen, Åse Mette Johansen :
    Flerspråklighet i overgangen fra internasjonal grunnskole til norsk videregående skole: En kvalitativ undersøkelse av læreres oppfatning og håndtering av flerspråklighet i overganger i utdanningssystemet
    2024 FULLTEKST
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Samisk i kjernen av norskfaget – dekolonisering gjennom solidarisk lytting
    Natur och kultur 2024 ARKIV
  • Oliver Pettersen, Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Flerspråklighet som ressurs ved en innføringsklasse på ungdomstrinnet: En kvalitativ studie av flerspråklighet-som-ressurs i et elevperspektiv
    2024 FULLTEKST
  • Sigrid Forshaug, Trine Jeanette Sørensen, Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse: En kvalitativ studie av en skoleleder, lærer og elev sine erfaringer med overgangen
    2024 FULLTEKST
  • Stian Hårstad, Åse Mette Johansen :
    «Æg e no pærre et stakkars finn»: Utforsking av skriftbasert karikering av samiske språkbrukeres norsk i aviser på 1900-tallet
    2024 OMTALE
  • Åse Mette Johansen :
    Samisk i norskfaget – fra plan til praksis: Bokpresentasjon
    2024
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
    2024
  • Åse Mette Johansen :
    Samisk i norskfaget og medborgerskaps-tanken
    2023 OMTALE
  • Åse Mette Johansen :
    Sámi language in Norway
    2023
  • Elin Furu Markusson, Åse Mette Johansen :
    Mellom inkludering og indigenisering: Framstilling av samiske språk og språkforhold i et norsklæreverk i perioden 1997–2020
    2023 PROSJEKT
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Indigenous Sámi language learning in transition - a longitudinal study of biographical junctures
    2023
  • Marit Irene Andreassen, Øystein Alexander Vangsnes, Åse Mette Johansen :
    Palatalitet hos ungdommer i Vest-Lofoten. En kombinert studie av tale- og skriftspråk
    2023 FULLTEKST
  • Per-Henning Mathisen, Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    «Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet
    UiT Norges arktiske universitet 2023 FULLTEKST / OMTALE
  • Åse Mette Johansen :
    Flere folk i nord er lei av å høre «kor dem bor»: –Uttrykket begynner å miste sin sjarm
    13. juni 2023 DATA
  • Åse Mette Johansen :
    Uttrykket «vi vet hvor vi bor»
    14. juni 2023 DATA
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Samisk i norskfaget – fra læreplan til praksis
    2023
  • Åse Mette Johansen, Pia Lane :
    Å bryte tausheten: En longitudinell studie av språklig revitalisering
    2023
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Samisk i norskfaget – fagdidaktisk skisse
    2023 OMTALE
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Samisk i norskfaget – fra læreplan til praksis
    2023
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Om samisk i norskfaget og et garnnøste
    2023 OMTALE
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Norskfaget og forsoning: Hvilken rolle kan skolen største fag ha?
    2023
  • Veronica Lund Furuheim, Åse Mette Johansen :
    Mo i Rana-dialekten: En korpusanalyse
    2023 FULLTEKST
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Om norskfaget, forsoning og solidarisk lytting
    2023
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Om samisk i norskfaget: Fra minorisende til solidarisk lyttende subjekt
    2023 OMTALE
  • Julie Listad Sveinsen, Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    “Jeg er tysk, og sånn er det, og jeg skal snakke uansett språk”. En kvalitativ studie av en tysk-norsk ungdom sin opplevelse av flerspråklighet i overgangen til ungdomsskolen
    UiT Norges arktiske universitet 2022 FULLTEKST
  • Marit Lockertsen, Åse Mette Johansen :
    «Tromsødialekta e jo som den godteposen – Godt og blandet!» En studie om hvilket forhold ulike aldersgrupper har til dialektendring i lys av bruken av nektingsadverbet
    UiT Norges arktiske universitet 2022 FULLTEKST
  • Åse Mette Johansen, Pia Lane :
    Breaking silence: A longitudinal study of language shift
    2022
  • Katharina Andersen Bewalitz, Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    «Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget
    UiT Norges arktiske universitet 2022 FULLTEKST / OMTALE
  • Åse Mette Johansen :
    Samisk språk og medborgerskap i norskbøker for ungdomstrinnet i perioden 1997–2020
    2022
  • Sofie Pernille Nilsen Fossli, Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    «Du jobber jo med språket og kulturen på en måte, men kanskje ikke så i dybden som man skulle ønske». En kvalitativ studie av elevers erfaringer med samisk tematikk i norskfaget
    UiT Norges arktiske universitet 2022 FULLTEKST / OMTALE
  • Tonje Larsen, Øystein Alexander Vangsnes, Åse Mette Johansen :
    «No har vi ennjdele fått åss honnj!» En undersøkelse av ungdommers markering av palatalitet i skrift i Nord-Norge og Trøndelag
    UiT Norges arktiske universitet 2022 FULLTEKST
  • Vibeke Elvan, Øystein Alexander Vangsnes, Åse Mette Johansen :
    «Hey bro, joiner du kino imorgen klokka 19?» En studie av ungdommers innslag av engelsk i digital skriving på Østlandet og i Nord-Norge
    UiT Norges arktiske universitet 2022 FULLTEKST
  • Knut Ørke, Kristine Bentzen, Åse Mette Johansen, Helene Ruud Jensberg, Anya Vinichenko :
    Dialektbruk i norskopplæringa
    02. november 2022 FULLTEKST / OMTALE
  • maria fenes, Øystein Alexander Vangsnes, Åse Mette Johansen :
    «Jeg tror nok det kommer til å dø ut men vi trenger liksom ikke å utrydde det». Ein studie av korleis auka nynorskeksponering kan verke inn på haldningar hos elevar med nynorsk som sidemål
    UiT Norges arktiske universitet 2022 FULLTEKST
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Samisk i norskfaget i Kunnskapsløftet 2020
    2020 DATA / OMTALE
  • Åse Mette Johansen :
    Språklig fornorskning og livslang flerspråklighet – taushet og tematisering
    2020
  • Torjer Andreas Olsen, Åse Mette Johansen :
    Urfolkstematikk og flerspråklighet i fagfornyelsen
    2020
  • Irene Karin Larsen, Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Videosamtale om arbeid med samisk litteratur i norskfaget i vgs.
    2020
  • Eivind Nessa Torgersen, Åse Mette Johansen :
    Forord
    Målbryting 2020 DOI
  • Kaja Nan Gjelde-Bennett, Deatra Walsh, Åse Mette Johansen :
    Indigenous Efflorescence and Tjåenieh in Southern Saepmie. Rethinking Language Revitalization Research in Conversation with a Saemie Illustrator
    UiT Norges arktiske universitet 2020 FULLTEKST
  • Elin Furu Markusson, Åse Mette Johansen :
    “Derfor har vi lite felles å bygge på når samer og norsktalende nordmenn skal forsøke å forstå hverandres språk”. En kritisk nærlesing av læreverk i norskfaget på ungdomsskoletrinnet
    UiT Norges arktiske universitet 2020 FULLTEKST

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →


    Forskningsinteresser

    • Fleirspråklegheit
    • Prosessane med å skifte språk og å ta språk tilbake
    • Språkideologiar og identitet
    • Talemålsvariasjon og -endring
    • Ungdom og språk
    • Språk og medborgarskap
    • Språkleg mangfald i skole og utdanning

    Forskingsinteressene mine heng tett saman med at eg kjem frå den trespråklege bygda Olmmáivággi/Manndalen/Olmavankka i Nord-Troms. Eg er særleg opptatt av samlivet mellom nordsamisk, kvensk og norsk språk, og kva dette samlivet betyr for menneske til ulike tider og på ulike stader.

    Forskingsaktiviteten min følger fleire tematiske spor. Eg arbeider med forskjellige tilnærmingar til det språkideologiske skjæringspunktet mellom fornorsking og språkskifte på den eine sida og prosessane med å styrke og ta tilbake minoriserte språk på den andre. I tillegg studerer eg den sosiale betydninga til variasjon og endring i nordnorske talemål i språkkontaktmiljø. Skole- og utdanningskontekstar har etter kvart òg blitt viktige i arbeidet mitt. Hovuddelen av forskinga mi går per i dag føre seg i det NFR-finansierte prosjektet Multilingualism in Transitions / Fleirspråklegheit i overgangar i utdanningssystemet (2021–2025), leia av Hilde Sollid.

    Undervisning

    Eg underviser på grunn- og fordjupingsnivå i nordisk språkvitskap, eksempelvis emne om språkleg mangfald i tale og skrift, norsk som andrespråk, fleirspråklegheit og språkvitskapleg teori og metode. Eg rettleier for tida fleire masterprosjekt og i tillegg eit ph.d.-prosjekt ved Umeå universitet. Eg har òg undervisningserfaring som norsklærar i vidaregåande skole og som universitetslektor i norskdidaktikk.

    Våren 2023

    Hausten 2023