for saksbehandlere og ledere

Studieadministrative prosesser - hvordan gjør jeg det?

På denne nettsiden finner du en oversikt over felles rutiner og prosedyrer, knytta til studieadministrative prosesser ved UiT. Prosessene omhandler i all hovedsak hvilke føringer nasjonale og lokale lover og forskrifter legger for saksbehandlinga, og hvordan dette eventuelt håndteres i FS og andre tilhørende systemer. 

Manglende semesterregistrering

Her finner du info om hvordan UiT håndterer studenter som ikke har fullført sin semesterregistrering innen 1. september/1. februar. 

OBS: Vær oppmerksom på at vi har egne rutiner for semesterregistrering for EVU-studenter.

 

Dette gjør du ved å søke opp studenten i FS og åpne fanene "Reg.kort". Dette betyr data i registerkortet:

  • Studenter som har fullført semesterregistreringa, har et registerkort for den aktuelle årsterminen i FS, og det står "J" under Betaling" og "Registrering". Slik ser et registerkort ut for en student som har fullført semesterregistreringa:


  • Studenter som ikke har fullført semesterregistreringa, men bare gjort deler av registreringa har "N" registrert i registerkortet for den aktuelle årsterminen, under "Betaling" eller"Registrering". Denne studenten har f.eks. ikke betalt semesteravgifta og har dermed ikke fullført sin semesterregistrering:


  • Studenter som verken har betalt eller semesterregistrert seg, har ikke et registerkort for den aktuelle årsterminen. Denne studenten har f.eks. ikke semesterregistrert seg for våren 2024:

Vi minner om at det er et krav om at studenter betaler og semesterregistrerer seg hvert semester.  Dette uavhengig av om man skal melde seg opp i emner eller ikke.


Sist endret: 29.02.2024
Printvennlig innhold: Hvordan kan du i FS se om en student har fullført semesterregistreringa eller ikke?

Fra og med høsten 2024 overtar Seksjon for studieadministrasjon v/systemgruppa oppfølging av denne studentgruppa.

Her finner du info om hvordan vi håndterer disse studentene.


Sist endret: 23.04.2024
Printvennlig innhold: Studenter som ikke har semesteregistrert seg innen fristen

Følgende studenter kan søke om dispensasjon: 

  • Studenter som ikke har betalt og/eller semesterregistrert seg innen fristen 1. september/1. februar
  • Hva som gir grunnlag for dispensasjon og hvordan man søker, finnes på uit.no/eksamen - vi ber om at berørte studenter henvise til denne nettsiden
  • 1. oktober/1. mars er siste frist for å søke om dispensasjon. Søknader som mottas etter fristen behandles normalt ikke
  • Det er UiT info i Seksjon for studieinformasjon som behandler søknader om dispensasjon. Søknadene behandles fortløpende

Sist endret: 23.04.2024
Printvennlig innhold: Søknad om dispensasjon fra registreringsfristen for studenter som ikke har registrert seg innen fristen

Studenter som har fullført sin semesterregistrering innen fristen 1. september/1. februar, men som ikke har komplette undervisningsmeldinger og/eller eksamensmeldinger, trenger ikke søke om dispensasjon.

Denne studentgruppa står som semesterregistrert i FS - slik ser det ut:



I perioden 2. september-1. oktober/2. februar-1. mars gjør vi følgende med denne studentgruppa:

  • Studenter som er semesterregistrert og som har meldt seg opp til undervisning, men ikke eksamen:
    Faggruppe for studieadministrative systemer kjører først FS-rapport 454.002 for å få  en oversikt over studenter som er undervisningsmeldt, men ikke eksamensmeldt. Deretter kjører vi rapport 511.001 for å melde opp undervisningspåmeldte til eksamen. Når det gjelder flerterminsemner og oppmelding til eksamen, så er det studentenes utdanningsplaner som er avgjørende for hvilken årstermin eksamensmeldinga knyttes til

  • Studenter som har fullført sin semesterregistrering innen fristen, men ikke er meldt opp til undervisning og eksamen:
    Disse melder Faggruppe for studieadministrative system opp til undervisning og eksamen manuelt i FS. Fakultetene/instituttene tar kontakt via skjema i TOPdesk ang. dette.

OBS: Etter 1. oktober/1. mars skal ingen meldes opp.


Sist endret: 29.02.2024
Printvennlig innhold: Hvem trenger ikke søke om dispensasjon fra registreringsfristen?

Studenter som ikke har semesterregistrert seg innen fristen, vil få eventuelle aktive eksamensmeldinger for det aktuelle semesteret sletta.

Disse studentene vil få e-post med informasjon om dette fra seksjonen. E-posten arkiveres i dokumentarkivet i FS.


Sist endret: 29.02.2024
Printvennlig innhold: Seksjon for studieadministrasjon sletter eksamensmeldinger til studenter som ikke er registrerte
Sist endret: 12.03.2024

Semesterregistrering for studenter på EVU-emner

Her finner du informasjon om hvilke rutiner som gjelder for semesterregistrering for studenter på EVU-emner. Vi gjør oppmerksom på at disse rutinene ikke er de samme som for studenter på "ordinære" studier.

Forskrift om samskipnader § 17 regulerer hvem som har plikt til å betale semesteravgift, og er avgjørende for hvordan studenter på EVU-emner må forholde seg til semesterregistrering. EVU-emnets omfang og varighet står sentralt her.


Sist endret: 29.02.2024
Printvennlig innhold: Regelverk
  • Studenten må betale semesteravgift for å ta eksamen

  • Fristen for å betale semesteravgift er tre uker etter at studenten har mottatt e-post om dette. Fellestjenesten for opptak sender ut denne e-posten, og den arkiveres i FS 

  • Blir automatisk semesterregistrert og oppmeldt når de får opptak. Hvis de ikke betaler semesteravgifta blir de trukket fra undervisning og eksamen

  • Denne studentgruppa skal ikke søke om dispensasjon fra registreringsfristen dersom de ikke betaler innen fristen. De bare betaler, så unngår de å bli trukket, eventuelt meldes de opp på nytt.

Sist endret: 29.02.2024
Printvennlig innhold: Emner som går over ett semester
  • Studentene skal kun betale semesteravgift semesteret eksamen avholdes. Dersom de ønsker semesterkvittering for resterende semester, må de betale semesteravgift for disse semestrene i tillegg

  • Betalingsfrist: 1. september/1. februar

  • Fellestjenesten for opptak semesterregistrerer og melder studenten til undervisning i semester 1

  • Studenten må selv semesterregistrere seg og melde seg opp til undervisning og eksamen i semester 2

  • Fakultetene/instituttene har ansvar for å sende påminning om semesterregistrering i semester 2. Dette gjøres i god tid før fristen for semesterregistrering går ut

  • Studenter som likevel betaler semesteravgift semestrene de kun har undervisning, kan søke om refusjon innen 1. oktober/1. mars Vi overfører ikke betaling fra et semester til et annet

Sist endret: 19.04.2024
Printvennlig innhold: Emner som går over flere semestre og hvor omfanget er mindre enn 15 stp pr semester
  • Studentene må betale semesteravgift hvert semester

  • Dersom studenten fikk opptak etter ordinær registreringsfrist, så er betalingsfristen tre uker etter at studenten mottok info om semesterregistrering. Ellers gjelder ordinær betalingsfrist

  • Fellestjenesten for opptak melder studenten til undervisning i semester 1, dersom opptaket gjøres etter registreringsfristen. Studenten blir automatisk semesterregistrert så fort semesteravgifta er registrert innbetalt. Skjer opptaket i god tid før registreringsfristen, må studenten selv semesterregistrere seg

  • Studenten må selv semesterregistrere seg og melde seg opp til undervisning og eksamen i semester 2

  • Fellestjenesten for opptak har ansvar for å sende e-post med informasjon om semesterregistrering for semester 1. E-posten arkiveres i FS

  • Fakultetene/instituttene har ansvar for å sende påminning om semesterregistrering i semester 2. Dette gjøres i god tid før fristen for semesterregistrering går ut. Dette gjøres via student samlebilde i FS

Sist endret: 29.02.2024
Printvennlig innhold: Emner som går over flere semestre og som har et omfang på 15 stp eller mer pr semester

Nei, men være oppmerksom at dette kun gjelder studenter på emner - ikke programstudenter.

Dette skyldes at at studenter på EVU-emner har avvikende betalingsfrister/rutiner for semesterregistrering og studiet kan være eksternt finansiert. Det er med andre ord gode grunner for å droppe dispensasjon. Du må ta kontakt med Faggruppe for studieadministrative systemer, dersom du har studenter som ikke er registrert innen fristen, så legger vi til rette for semesterregistrering.


Sist endret: 29.02.2024
Printvennlig innhold: Må studenter som tar EVU-emner søke om dispensasjon dersom de ikke semesterregistrerer seg innen fristen?
Sist endret: 12.03.2024

Håndtering av studieretter: Tap (inndragning), utvidelse og gjenåpning

Disse rutinene er utvikla for å sikre likebehandling av studenter når det gjelder tap av studierett.

Mulighet, men ikke plikt...
UiT har i en rekke tilfeller mulighet, men ikke plikt, til å frata studentene studieretten. Forskrift om studier og eksamen ved UiT § 48, regulerer i hvilke tilfeller en student kan tape sin studierett. I 2020 vedtok universitetsstyret denne paragrafen i sin nåværende form. Muligheten for å frata studentene studieretten, på grunn av manglende semesterregistrering, ble lagt til for å gjøre det lettere å rydde i studentlistene. Målet var ikke at det skulle bli enklere å frata studieretten for noen som ønsker å fortsette sine studier. Dette er viktig å ha med seg dersom du inndrar studierett for å få oppdaterte studentlister.

Hovedtrekkene for tap av studierett er følgende:

  1. Forhåndsvarsel må normalt sendes før vedtak om tap av studierett treffes. Dette er i henhold til forvaltningslovens § 16 første avsnitt første setning. Det er imidlertid unntak fra plikten til å gi forhåndsvarsel i forvaltningslovens § 16 tredje avsnitt. Formålet med å sende forhåndsvarsel, er at studenten skal ha mulighet til å uttale seg før vedtak om tap av studierett treffes. Dialog med studenten gir oss mulighet til å ta andre grep enn å inndra studieretten, for eksempel ved at studenten melder tilbake at hen har slutta på studiet eller ønsker å søke om permisjon. Forhåndsvarselet sendes på e-post via FS.

  2. Tre uker etter at du sendte ut forhåndsvarselet, kan du inndra studieretten - med mindre dialog med studenten knytta til forhåndsvarselet tilsier noe annet. Vedtak om inndragning sendes skriftlig, normalt via brev i UiTs sak/arkivsystem. Mal for vedtak om tap av studierett finner du i sak/arkivsystemet.

  3. Det er enheten som har fatta vedtak om tap av studierett som behandler eventuell klage fra studenten. Omgjøres vedtaket av enheten, må studieretten gjenopprettes. Dersom dette skjer etter at registreringsfristen har gått ut, må du ta kontakt med Seksjon for studieadministrasjon for bistand til semesterregistrering. Dersom klagen ikke tas til følge sendes saken til Nemnda for klagesaker for endelig behandling. Du sender oversendelsesbrevet via UiTs sak/arkivsystem til Seksjon for studieadministrasjon (i FUF). Her finner du mer info om forvaltning av klagesaker.


Detaljert informasjon om hvordan UiT håndterer tap av studieretter, finner du under:

Studenter som ikke betaler semesteravgift Studenter som ikke møter opp ved studiestart på studieprogram hvor dette er påkrevd Studenter som ikke semesterregistrerer seg Studenter med forsinket studieprogresjon
Sist endret: 29.04.2024
Printvennlig innhold: Tap (inndraging) av studierett

I henhold til § 47 kan en student få beholde studieretten inntil ett år utover normert studieprogresjon. Fakultetene har mulighet til å fastsette at studieretten kan beholdes for flere år utover normert studieprogresjon.

Studenter som ikke har klart å fullføre studiet på normert tid, og som opplever at studieretten har gått ut, kan derfor få studieretten utvida med inntil ett år (eller mer dersom fakultetet fastsetter det). 

Det er fakultetene/instituttene som håndterer utvidelse av studieretter.

Utviding av studieretten medfører følgende etterarbeid i FS:

  • Studentstatrusen endres fra "Utgått" til "Aktiv"
  • Ny sluttdato må settes inn i periodefeltet
  • Eventuelle oppdateringer må gjøres i utdanningsplanen

OBS: Vi utvider ikke studierett på enkeltemner – disse må søke om nytt opptak innen gjeldende søknadsfrister.


Sist endret: 29.04.2024
Printvennlig innhold: Utvidelse av normert tid

Det er instituttet, som kjenner studieprogrammet best og som har best oversikt over situasjonen til studenten, som avgjør om en studierett skal gjenåpnes eller ikke. Vær oppmerksom på at vi ikke gjenåpner studieretter for studenter som har oppnådd sin kvalifikasjon.

Ved eventuell gjenåpning, må det vurderes om det det er mulig/hensiktsmessig. For eksempel kan det være problematisk å gjenåpne en studierett for en student på et studieprogram som har fått omfattende endringer i studieplanen. Å gjenåpne studieretten til en student på et studieprogram som er nedlagt og hvor graden ikke lengre utstedes, må ikke gjøres.

Gjenåpning av studierett skal normalt ikke skje utenfor semesterregistreringsperioden.

Slik åpner du en studierett i FS:

  • Søk opp studenten – pass på at du søker opp korrekt student og studieprogram
  • Sett inn ny studierettsperiode (vi bruker 30.06 + år/31.12 + år)
  • Endre studentstatusen til «Aktiv»
  • Lagre

Sist endret: 23.04.2024
Printvennlig innhold: Gjenåpning av studierett
Sist endret: 29.02.2024

Bruk av studentstatus i FS:  "Sluttet", "Trukket", "Utgått"  og "Permisjon" og saksbehandling knytta til disse

Dette gjelder studenter som selv har meldt ifra om at de har sluttet på studiet. Studenten kan melde om dette via sluttskjema, e-post eller telefon.

Sluttmelding medfører følgende etterarbeid i FS:

  • I student samlebilde må studentstatusen endres fra "Aktiv" til "Sluttet" (markert med rødt)
  • Sluttdatoen i periodefeltet endres til dato for når sluttmeldinga ble mottatt (markert med blått)
  • Gi beskjed til Fellestjenesten for eksamen om eventuelle undervisnings- og eksamensmeldinger som må slettes (vi håper å få på plass en automatisk sletterutine - mer info vil komme dersom vi får dette på plass)

Registrering av sluttmelding gjøres av UiT info i Seksjon for studieadministrasjon.



Sist endret: 29.02.2024
Printvennlig innhold: Studenter som slutter

Studentstatusen «Trukket» brukes kun i opptakssammenheng av Seksjon for studieadministrasjon – aldri av fakultet/institutt.

«Trukket» registreres automatisk når fellestjenesten for opptak kjører FS-rutine 159.001, for studenter som har fått opptak til flere studier, og som har endres ja-svar til nei-takk. Når rutinen kjøres, blir følgende merknad automatisk registrert:

I noen sammenhenger brukes «Trukket» for enkeltstudenter som tidlig i semesteret gir fra seg studieplassen.

Brukes også for studenter som har fått innvilget søknad om reservasjon av studieplassen.


Sist endret: 29.02.2024
Printvennlig innhold: Studenter som er trukket

Studentstatusen «Utgått» brukes på studieretter som har gått ut på dato. Endringa fra studentstatus «Aktiv» til «Utgått» skjer automatisk i FS – det krever ingen manuell registrering. Studieretten endres selv om studenten ikke har fullført studiet. Det lagres automatisk en merknad om når studieretten gikk ut:

Studenter med utgått studierett vil ikke kunne semesterregistrere seg i studentweb. 

Nye studenter får tildelt studierett for normert tid når etter at de har takket ja til studieplassen – tre år for bachelor, to år for master, etc.


Sist endret: 29.02.2024
Printvennlig innhold: Studenter med utgått studierett

Denne statusen brukes for studenter som har søkt om permisjon og fått søknaden innvilga.

I tillegg til å endre studentstatusen til "Permisjon" i student samlebilde FS, må du i fane "Perm" registrere permisjonen. Det gjør du ved å gå til nevnte fane og trykke på "Ny rad". Deretter legger du inn nødvendig informasjon: studieprogram, datoperiode, 100% permisjon og kode for permisjonsårsak (fraværsårsak) og eventuelt journalnummer, som refererer til saken i sak/arkivsystemet. Merknad knyttet til permisjonen skal ikke registreres.

Bestemmelsene om permisjon
Fremgår av forskrift for studier og eksamener ved UiT av § 49.

Vær oppmerksom på:

  • Permisjon kan være knyttet til ett eller flere studieprogrammer. En student kan dermed ha permisjon fra ett studieprogram og samtidig være aktiv student på et annet
  • Enkeltemestudenter kan ikke søke om permisjon. Dette fordi enkeltemnestudenter kan søke om opptak hvert semester
  • Det kan kun innvilges 100 % permisjon fra ett eller flere studieprogram. Dersom studenten ikke ønsker 100 % permisjon, endres studieprogresjonen ved å endre avtalt utdanningsplan
  • Studenter kan søke om permisjon hele året. Dersom permisjonssøknaden mottas etter semesterregistreringsfristen, skal ikke semesterregistreringen annulleres og semesteravgiften skal ikke refunderes
  • Hvordan kan vi tolke "(...) andre særlige grunner" for permisjon som står i § 49? I utgangspunktet så er terskelen for hva som kan regnes som "særlig grunn" høg. Det kan for eksempel være egen sykdom, sykdom i nær familie (samboer, barn, foreldre) og andre grunner utenfor studentens egen kontroll
  • Det er fakultetet/instituttet som behandler søknaden, fatter vedtak og all korrespondanse i forbindelse med søknaden skal arkiveres i universitetets sak/arkivsystem

Studenter som ønsker å ta eksamen mens de har permisjon
Studentweb "stenges" ikke for studenter med studentstatus "Permisjon" og disse studentene må derfor betale semesteravgift og semesterregistrere seg på vanlig måte, dersom de ønsker å ta eksamen mens de har permisjon.

Tilgang til IT-konto for studenter i permisjon

  • Stenging av kontoene skjer 15. februar i vårsemesteret og 15. september i høstsemesteret. Studenter som ikke er semesterregistrert de aktuelle semestrene, vil miste tilgang til sin IT-konto, selv om de har fått innvilga permisjon
  • Studenter som har mista tilgang til sin konto og som har behov for tilgang mens de er i permisjon, bes om å ta kontakt med sitt studieprogram
  • Studieadministrasjonen håndterer slike henvendelser ved å ta kontakt med ansatte ved sin enhet, som har rettigheter til å forlenge tilgang til brukerkontoen. Hvem som har slike rettigheter finner du på UiT Tilgang

Lånekassen og permisjon

  • Permisjon og endret studieprogresjon forøvrig vil kunne få betydning for studentens støtte fra Lånekassen. I svaret på permisjonssøknaden må det derfor presiseres at studenten må ta kontakt med Lånekassen for å avklare konsekvenser av permisjon eller annen endring i studieprogresjon
  • Permisjoner rapporteres ikke automatisk til Lånekassen. Eventuell dokumentasjon på permisjon må studenten selv sende til Lånekassen

Annet
Informasjon om permisjon retta mot studenter, finnes på denne nettsiden.


Sist endret: 29.04.2024
Printvennlig innhold: Studenter som søker permisjon
Sist endret: 22.03.2024

Håndtering av studenter som ønsker å ta eksamen i nedlagte emner

Når et emne legges ned, er det mulig å ta eksamen kun en gang, ett år etter at emnet er lagt ned. Dette reguleres av forskrift for studier og eksamener ved UiT § 29.

Fakultetene/instituttene legger inn siste eksamenstermin for emnet i EpN.

Info om siste år + termin for eksamen, publiseres i emnekatalogen, samt at vi lenker til info om hva studenter må gjøre for å få avlegge eksamen i nedlagte emner.


Sist endret: 29.02.2024
Printvennlig innhold: Fakultetet/instituttet registrerer siste termin i EpN
  1. Innen 1. juni/1. desember må denne studentgruppa gi beskjed om hvilke emner de ønsker å ta eksamen i. Det gjør de via dette TOPdesk-skjemaet. Faggruppe for studieadministrative systemer er mottaker av skjemaet. OBS: Det er kun studenter som kan åpne skjemaet

  2. Senest innen 2. juni/2. desember tar faggruppe for studieadministrative systemer kontakt med berørte institutt for å høre om vi skal opprette eksamen i de aktuelle emnene

  3. Instituttene sjekker om vilkåret for å opprette eksamen i emnet er tilstede (jfr. § 29) og gir beskjed til faggruppa om det skal opprettes eksamen eller ikke

  4. Faggruppa oppretter vurderingsenhet for de aktuelle emnene og svarer studentene

  5. Studentene melder seg opp til eksamen på vanlig måte, når studentweb åpner 15. juni/15. desember. Vanlige registreringsfrister gjelder

Sist endret: 29.02.2024
Printvennlig innhold: Slik håndterer vi studenter som har studierett semesteret de ønsker å avlegge eksamen
  1. Innen 1. juni/1. desember må studenten sende e-post til faggruppe for studieadministrative systemer, med info om hvilket emne det gjelder

  2. Senest innen 2. juni/2. desember tar faggruppe for studieadministrative systemer kontakt med berørte institutt for å høre om vi skal opprette eksamen i de aktuelle emnene

  3. Instituttene sjekker om vilkåret for å opprette eksamen i emnet er tilstede (jfr. § 29) og gir beskjed til faggruppa om det skal opprettes eksamen eller ikke

  4. Faggruppa oppretter vurderingsenhet for de aktuelle emnene

  5. Faggruppa svarer studentene og tildeler studierett, dersom det er aktuelt

  6. Studentene melder seg opp til eksamen på vanlig måte, når studentweb åpner 15. juni/15. desember. Vanlige registreringsfrister gjelder

Sist endret: 29.02.2024
Printvennlig innhold: Slik håndterer vi de som ikke har studierett semesteret de ønsker å avlegge eksamen
Sist endret: 29.02.2024

Arbeidsflyt etter vedtak om sanksjoner (knytta til uregelmessigheter ved eksamen)

Informasjon om saksforberedelse og saksbehandling ved mistanke om uregelmessigheter ved eksamen (fusk) finnes for øvrig i kvalitetssystemet for utdanning. Spørsmål om saksforberedelsen og saksbehandlingen kan rettes til de ansatte i sekretariatet for Nemda for studentsaker/ juridisk fagteam.

Kontaktinformasjon til saksbehandleren, vil også være angitt nederst i brevet Melding om vedtak, som er sendt til studenten med instituttet/fakultet i kopi.

Juridisk fagteam fungerer som sekreteriat for Nemnda for studentsaker. Juridisk fagteam sitt arbeid med å gjennomføre nemndas vedtak, er å samhandle med faggruppe for studieadministrative systemer etter denne arbeidsflyten. Ansvarsoppgavene er blant annet:

  • Sende informasjon om eventuell utestengelsesperiode og eksamenskarantene til kontaktpersonen for RUST i faggruppe for studieadministrative systemer, som klassifisert dokument. Les om behandling av studentopplysninger

  • Sende informasjon om eksamenen som skal annulleres sendes til kontaktperson i faggruppe for studieadministrative systemer

  • Sjekke om grad/vitnemål er utstedt og vurderer om grad skal inndras

  • Sjekke om studenten er rapportert til helsedirektoratet/autorisasjon, for flygerutdanningen tilsvarende, fakultetet følger opp dette

  • Kontrollere registeringene gjort av kontaktperson i faggruppe for studieadministrative systemer.

Sist endret: 17.04.2024
Printvennlig innhold: Hva gjøres av juridisk fagteam?
  • Sanksjoner registreres i FS av kontaktperson for RUST i faggruppe for studieadministrative systemer, etter retningslinjene som er satt

  • Vedtaket lagres i sanksjonsregisteret, deretter blir det kontrollert av jurist, det vil si at hver sanksjon alltid utføres av to personer

  • Annullere eksamensresultat i protokoll, etter vedtak fra nemnd

  • Sletting av alle aktive undervisnings- og vurderingsmelding(er). Unntak: Dersom en eksamen er påbegynt den datoen studenten får informasjon om vedtak fra nemda som fører til eksamenskarantene eller tidligere, er studenten berettiget å fullføre og få sensur. Dersom eksamensdato mangler kan man kontakte eksamenstjenesten for å unngå at feil eksamensmeldinger slettes

  • Studentstatus settes til ‘inndratt’ basert på datoer fra vedtaket. Det skal ikke skrives noe i merknadsfelt angående sanksjoner/utestengelse

  • Ved hver nyregistrering går man gjennom RUST lista for å sjekke om det er kommet inn eksterne vedtak

  • Ved omgjøring av vedtak om sanksjon må verdier i FS tilbakeføres/endres, det gjøres av kontaktperson for RUST etter beskjed fra juridisk fagteam. 

Sist endret: 17.04.2024
Printvennlig innhold: Hva gjøres i FS og av hvem?
  • Når en student har fått vedtak om sanksjoner skal institutt/fakultet ikke gjøre endringer i FS på vurderingsenheter/undervisningsenheter, studentstatus eller merknadsfelt

  • Instituttet bes om å si fra til sekretariatet for Nemnda for studentsaker (juridisk fagteam) ved eventuelle feil i oppføringene i FS

  • Selv om informasjonen en utestengelsesperiode er underlagt taushetsplikt, er ikke taushetsplikten til hinder for at opplysningene kan brukes for å oppnå de formål de er innhentet for, blant annet kan brukes i forbindelse med saksforberedelse, avgjørelse, gjennomføring av avgjørelsen, oppfølging og kontroll, jf. fvl. § 13 b nr. 2. Dette betyr at for eksempel vitenskapelig ansatte i enkelte tilfeller kan få vite om at student er utestengt

Sist endret: 29.02.2024
Printvennlig innhold: Hva gjøres av fakultet og institutt?
  • Ved spørsmål bes studenten kontakte saksbehandler i sin sak

  • Når en student får vedtak om utestengelse går det vanligvis kort tid fra vedtaksdato til studenten er stengt ute fra eksamen, undervisning, IT-systemer, e-post, canvas etc., og studenten er selv ansvarlig for å raskest mulig sikre seg sine egne data fra UiTs IT-systemer

  • Etter endt utestengelsesperiode må studenten ta kontakt med UiT, enten ved faggruppe for studieadministrative systemer via TOPdesk eller med sitt fakultet, for å få gjenåpnet sin studierett.

Sist endret: 29.02.2024
Printvennlig innhold: Hva gjøres av studenten?
Sist endret: 29.02.2024
Studieadministrative prosesser - hvordan gjør jeg det?