Hovedtema: Lærerprofesjonen i endring og utvikling - Hvilke muligheter gir det for aksjonsforskning og aksjonslæring?
Mandag 18. mai
0900 – 1000 Registrering og kaffe. Utenfor Auditorium 2
1000 – 1020 Åpning: v/ Fakultetsledelsen
1020 – 1045 NORALF-konferansen – historikk og tematikk
Eli Moksnes Furu, førsteamanuensis, UiT og Karin Rönnerman, professor,
Göteborgs universitet
1045 – 1200 Aksjonsforskning/aksjonslæring og utviklingsarbeid. Presentasjoner og samtaler i
dialoggrupper, Dialoggrupper, del 1
1200 – 1300 Lunsj. Kantina teorifagbygg 1.
1300 – 1400 Vurdering for profesjonslæring.
Sølvi Lillejord, avdelingsdirektør, Kunnskapssenter for utdanning.
1415 – 1500 Samspill og vekst i felles drivhus! Førskolen/barnehagen i profesjonell utvikling.
Veronica Bergan, førsteamanuensis, UiT og Heidi Buvang, pedagogisk leder
Tusseladden friluftsbarnehage.
1500 – 1530 Kaffepause
1530 – 1630 Refleksjon over profesjonell utvikling og nye roller. Grupper på tvers
1645 – 1730 Aksjonsforskning/aksjonslæring og utviklingsarbeid. Presentasjoner og samtaler i
dialoggrupper. Dialoggrupper, del 2
2000 Konferansemiddag. UiT campus sør, Mellomveien 110. Kantina.
Tirsdag 19. mai.
0830 – 0845 Morgenkaffe/te.
0845 – 0945 Professionellt och kollegialt lärande i aktionsforskning genererar ledarskap för
kollegor.
Karin Rönnerman, professor, Göteborgs universitet.
1000 – 1130 Aksjonsforskning/aksjonslæring og utviklingsarbeid. Presentasjoner og samtaler i
dialoggrupper. Dialoggrupper del 3.
1130 – 1230 Lunsj. Kantina teorifagbygg 1.
1230 – 1330 En samtale om hvilken betydning endringer i førskolelærerens/lærerens rolle har i
skolens/barnehagens utvikling for fremtiden. Grupper på tvers, del 2
1345 – 1430 Paneldebatt: hvilke utfordringer ligger i endringer i det profesjonelle oppdraget?
4 praktikere og 2 forskere fra Sverige og Norge får ordet!
1430 – 1445 Avslutning av den 8. NORALF-konferansen.