Ph.d.-dagen: Litteraturreviewen
Sted: HSL-bygget, rom E0101 Program:
12.00-12.45 Hva er en litteraturreview og hva kan den brukes til? v/Turid Moldenæs, UiT
13.00-13.45 Litteraturreviewens kvalitetskriterier v/Gro Kvåle, UiA
14.00-14.45 Den systematiske reviewen v/Gro Kvåle
14.45-15.15 Kaffepause
15.15-16.00 «Gap-spotting»: fordeler og ulemper v/Turid Moldenæs
16.15-17.00 «Det gode eksemplet» v/Hege Andersen, Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN)
Leseliste:
Alvesson, M. og Sandberg, J. (2011). Generating Research Questions through Problematization. I Academy of Management Review, 36(2): 247-271.
Andersen, H., Røvik, K.A. og Ingebrigsten, T. (2014). Lean thinking in hospitals: is there a cure for the absence of evidences? A systematic review of reviews. I BJM Open, 2014:4:e003873.doi:10.1136/bmjopen-2013-003873.
Boote, D.N. og Beile, P. (2005). Scholars Before Researchers: On the Centrality of the Dissertation. Literature Review in Research Preparation. I Educational Researcher, 34(6):
Denyer, D. of Tranfield, D. (2009). “Producing a Systematic Review”. I Buchanan, D.A. og Bryman, A. (red.): The Sage Handbook of Organizational Research Methods. Sage Publications.
Hart, C. (1998). Doing a Literature Review. Releasing the Social Science Research Imagination. Sage Publications.
Locke, K. og Golden-Biddle, K. (1997). Constructing Opportunities for Contribution: Structuring Intertextual Coherence and «Problematizing» in Organizational Studies. I Academy of Management, 40(5): 1023-1062.
Ridley, D. (2008). The Literature Review. A Step-by-Step Guide for Students. Sage Publications.
Sandberg, J. og Alvesson, M. (2011). Ways of constructing research questions: gap-spotting or problematization? I Organization, 18(1): 23-44.
Suddaby, R. Hardy, C. og Huy Insead, Q.N. (2011). Where are the New Theories of Organization? I Academy of Management Review, 36(2): 236-246.
Hva vil du lære på kurset:
Faglig innhold:
- Gjennomgang av ulike tilnærminger til - og strategier for gjennomføring av - en litteraturreview.
- Metodiske krav til en litteraturreview.
- Posisjonering av det vitenskapelige arbeidet med bakgrunn i litteraturreviewen.
- Presentasjon av litteraturreviewen
Læringsutbytte:
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskaper om:
· Ulike typer litteraturreview, og ulike strategier for gjennomføring av en litteraturreview.
· Hvordan man kan vurdere den vitenskapelige kvaliteten til en litteraturreviw, herunder hensiktsmessigheten av ulike metoder og tilnærminger.
Ferdigheter
Studenten kan:
· Gjennomføre en litteraturreview og anvende den som et selvstendig bidrag til fagets litteratur og som et redskap for å posisjonere eget avhandlingsarbeid.
Utfordre etablert kunnskap på fagområdet med bakgrunn i en litteraturreviw.
Arbeidskrav:
Emnet kan inngå både som metode- og formidlingsemne.(2 studiepoeng)
Emnet består av en dag undervisning (forelesninger og gruppearbeid) og to dagers deltakelse på den årlige norske NEON-konferansen.
Eksamen:
· Eksamen består av to notater som vurderes med karakteren “Bestått”/“Ikke bestått”
· Notat I: I dette notatet beskrives og begrunnes et design for en litteraturreview (5-6 sider).
- Notat II: Notatet skal være basert på en av hovedinnledernes innlegg. Her skal det redegjøres for hvordan hovedinnlederen posisjoner sitt tema, alternativt hvordan studenten selv ville ha posisjonert temaet (5-6 sider). Notatet avsluttes med en samlet læringsrefleksjon.
Alle som ønsker å delta på ph.d.-kurset Litteraturreviewen er velkommen, men de som skal ta poenggivende kurs vil blir prioritert ved mange påmeldte!