Barn som pårørende

Terapeutisk kompetanse om Barn som pårørende
Det er utviklet en digital læringsressursl for å gi helsefagstudenter nødvendig kunnskap, terapeutisk kompetanse og ferdigheter i de oppgaver som Pårørendeveilederen skisserer for barn som pårørende. Opplæringen i lovverket og relevante kunnskaper, kompetanse og ferdigheter har tidligere vært organisert som kurstilbud for ansatte i helseforetakene. Det er et stort behov for å inkludere opplæringen i grunnutdanningen på tvers av fagområdene innen helsefagutdanningene. 

VR-teknologi
Gjennom å prøve ut VR teknologi og 360 video kan studentenes læring styrkes, og prosjektet kan bidra til styrket ivaretakelse av barn som pårørende i klinisk praksis i Norge. Resultatet av prosjektet vil være at studentene får bedre terapeutisk kompetanse i møte med pasienter som har mindreårige barn og bidra til at helsepersonellovens § 10 blir fulgt og styrker ivaretakelse av barn som pårørende. 

Læringsressursen er utviklet på bakgrunn av case om familien Hansen med foreldre og tre barn, der far har utviklet store helseutfordringer. Den digitale læringsressursen er utviklet ved hjelp av VR-teknologi, 360 video og hotspots (ThingLink). De tre modulene er:

  • Modul 1: Bli kjent med familien Hansen gjennom en virtuell tour i huset
  • Modul 2: Observasjon i VR av samtaler mellom terapeut og familiemedlemmene
  • Modul 3: Ferdighetstrening i VR gjennom terapeutisk samhandling

Utprøving og evaluering
Læringsressursen er nå ferdig utviklet og skal testes ut og evalueres av studenter fra ergoterapi-, psykologi- og tannlegeutdanningen våren 2023.

Arbeidsgruppeleder
Camilla Lauritzen, Professor ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord (RKBU Nord)