Om prosjektet
GeoPraksis-prosjektet er et nasjonalt prosjekt ved UiT, UiO og UiB etablert for å øke den opplevde arbeidslivsrelevansen blant geologistudenter. Arbeidsmarkedet er i rask endring, og geologistudentene har i en årrekke etterlyst en tettere kobling mot arbeidslivet. Ved å tilby bachelorstudenter et emne som belyser arbeidslivets omfang, dynamikk og tilnærming til geovitenskapen har vi gjennom tre år jobbet kontinuerlig med å øke arbeidslivsrelevansen blant geologistudentene.
Gjennom nasjonale studentevalueringer foretatt ved utdanningsinstitusjonene for geovitenskap i Norge i 2018 og 2019 ble det tydeliggjort ett eksplisitt behov for økt opplevd arbeidslivsrelevans blant geovitenskapsstudenter. Gjennom 2020 ble det lagt ned en betydelig innsats i å søke finansiering for å kunne pilotere opp ordninger ment å øke arbeidslivsrelevansen i geovitenskap.
Prosjektet GeoPraksis mottok såkornmidler fra Result og NT-fakultetet ved UiT høsten 2020, samt prosjektmidler fra ARB-porteføljen til HK-Dir til nyttår 2020. Vi etablerte og startet den første piloteringen av ett praksisemne (GeoPraksis) ved UiT våren 2021. Siden kjørte vi den første nasjonale gjennomføring med GeoPraksis som emne for bachelorstudenter også ved UiO og UiB våren 2022, da fulgte 25 studenter emnet. Våren 2023 kjøres emnet for siste gang med ekstern finansiering fra HK-Dir. Omkring 40 studenter følger emnet dette semesteret ved UiT, UiO og UiB.
Emnet har en bred undervisningsportefølje bestående av opplæring og trening i en rekke overførbare ferdigheter (21.st century skills), gjennomgang og oversikt over arbeidsmarkedet for en geolog, innovasjons- og entreprenørferdigheter som grunnlag for muliggjøring av eget potensial (Emnebeskrivelse GeoPraksis). Filosofien i emneutviklingen har vært å gi studentene innblikk i egne ferdigheter og kunnskap som ett grunnlag for å kartlegge dagens arbeidsmarked og reflektere omkring fremtidens arbeidsmarked og de mulighetene som finnes og ikke finnes for dem når de er ferdigutdannet med en grad innenfor geovitenskap. I løpet av emnet sender vi studenter ut i geologisk praksisarbeid. En stor innsats er blitt lagt ned i å samle bedrifter og organisasjoner som kan ta imot og tilby studenter praksisplasser. I løpet av prosjektperioden har et 50 -talls bedrifter vært delaktige i å tilby uforglemmelige praksisopphold for studentene som har fulgt emnet i GeoPraksis.
Gjennom kontinuerlige evalueringer har vi jobbet aktivt med å skape ett kurs som bringer studentene så nært arbeidslivet som overhode mulig. Alle undervisnings- og praksis-aktiviteter er nøye monitorert, og tilbakemeldinger har vært brukt til dynamisk kursutvikling. Studentenes stemme har vært en viktig ledetråd for å utvikle emnet til å tilby den høyeste undervisningskvalitet til studentene.
Prosjektgruppen har foruten prosjektleder bestått av prosjektkoordinatorer og fagansvarlige ved deltakeruniversitetene. Vi har hatt jevnlige koordineringsmøter for å koordinere den nasjonale gjennomføringen av emnet i GeoPraksis, og sikre god overføringsverdi samt unngå duplisering av arbeid mellom institusjonene. Gjennom Senter for Fremragende Utdanning iEarth, har GeoPraksis hatt en viktig rolle i den nasjonale undervisningskvalitetsutviklingen.
Underveis i prosjektperioden har det vært viktig å promotere aktivitetene bredt, og vi har holdt en rekke foredrag om GeoPraksis og lærdommene vi har gjort i prosjektperioden, lokalt , regionalt, nasjonalt og internasjonalt. En liste med foredrag og presentasjoner som har vært gitt ligger tilgjengelig under formidling.