Design av digitalt støttet praksislæring i lærerutdanning

Prosjektbeskrivelse

Prosjektet «Design av digitalt støttet praksislæring i lærerutdanning» er et samarbeidsprosjekt mellom seks lærerutdanninger ved Norges arktiske universitet – UiT.

Prosjektets overordnede mål er videst sett å utvikle digitalt støttede læringsdesign, og herunder veiledningsdesign og feedbackdesign, som understøtter studentenes praksislæring på en kvalitativt bedre måte. Dette skal gjøres med utgangspunkt i programvaren MOSO (Mentoring and observation software), som omtales nærmere. Programvaren er hittil prøvd ut i begrenset skala i grunnskolelærerutdanningene ved UiT, uten et systematisk fokus på utvikling av den type læringsdesign som beskrives under. Det samme har vært tilfelle ved andre grunnskolelærerutdanninger i Norden. Den er ikke utprøvd i de øvrige utdanningene ved UiT som deltar i prosjektet, og bruk av digitale verktøy i praksisveiledning har dessuten ikke vært noe fremtredende tema i veilederutdanning (slik det vanligvis også har vært i andre norske veilederutdanninger).

Alle lærerutdanningene har som overordnet læringsmål å utvikle kompetente lærere i skoler og barnehager, og kvaliteten i studentenes veiledede praksisperioder er selvsagt avgjørende for å nå læringsmålet. Praksislærerne som veileder studentene i de ulike lærerutdanningene skal kvalifiseres ved å gjennomføre emner i videreutdanning i veiledning for lærere i skole og barnehage. Av denne grunn inngår også veilederutdanning i prosjektet i tillegg til utdanningen under:

  1. Barnehagelærerutdanning
  2. Grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn
  3. Grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn
  4. Praktisk pedagogisk utdanning for trinn 8-13 (PPU A)
  5. Praktisk- pedagogisk utdanning for Yrkesfag for trinn 8-13 (PPU Y)
  6. Lektorutdanning for trinn 8-13
  7. Veiledning for lærere i skole og barnehage

 

De sentrale begrepene i prosjektet, som er nevnt ovenfor, defineres på følgende måter

Digitalt støttet praksislæring: Praksislæring er prosesser som har utgangspunkt i lærerstudentenes erfaringer fra praksis, herunder også feedbacken de har mottatt fra praksisveiledere, medstudenter, universitetslærere eller andre. Praksislæringen leder frem til læringsutbyttet, som er resultatet av prosessene. Praksislæringen skjer i praksisperiodene, men også på campus når studentene anvender sine praksiserfaringer i læringsaktiviteter der. Prosjektet fokuserer på digital støtte av studentenes praksislæring, men dette innebærer også at digital kommunikasjon integreres med analog- eller tradisjonell kommunikasjon.


Digitalt støttet læringsdesign: En helhet av strategier for å styrke lærerstudentenes praksislæring, i praksis- og campuskonteksten, som inkluderer bruk av digital kommunikasjon.


Digitalt støttet praksisveiledningsdesign: En helhet av strategier for å styrke lærerstudentenes praksislæring i de ulike delene av praksisveiledningsprosessen (planlegging/førveiledning, praksis/ observasjon, forberedelser til veiledningssamtalen, etterveiledningssamtalen og refleksiv aktivitet etter veiledningssamtalen).


Digitalt støttet feedbackdesign i praksisveiledning: En helhet av strategier for å gi lærerstudenter formativ feedback i praksisveiledningsprosessen, som inkluderer digital feedback, og som skal styrke deres praksislæring.