Design av digitalt støttet praksislæring i lærerutdanning

MOSO

MOSO (Mentoring observation software) er en programvare som integrerer planlegging, observasjon og veiledning. I MOSO kan praksisgruppa bruke tekst, bilde eller video for å observere og gi tilbakemeldinger.

Programvarens hovedidé er å gi deltakerne i praksisveiledningsprosessen en felles digital plattform der planer, dokumenter, samt feedback utveksles og lagres for senere bruk. Et særtrekk er at feedbacken som gis av praksisveileder og medstudenter eller andre (både på planer til undervisning/praksis og observert undervisning/praksis) er multimodal, i og med at består av både tekst, bilder og videoopptak. Feedbacken inngår i en kronologisk feed som deles mellom veileder(e) og studenter, på lignende vis som i sosiale medier. Feeden er siden utgangspunkt for individuell refleksjon og uformelle samtaler mellom studenter før veiledningssamtalen. Feeden er også utgangspunkt for veiledningssamtalen, og arkivet av feedback- feeds kan brukes senere i praksisperioden, og potensielt også i ettertid på campus. Ikke minst gir dette studenten mulighet til å studere sin progresjon systematisk gjennom hele lærerutdanningen.

Trykk her for å se en video som illustrerer MOSO i bruk.

Trykk her for å komme til UiT sin nettside om MOSO.