Om tiltaket Back2School
Hva er Back2School, og hvordan arbeider vi med skolefravær?
Tiltaket som prøves ut i prosjektet heter Back2School (B2S), og er opprinnelig fra Danmark. Programmet er utviklet av Mikael Thastum og medarbeidere ved Universitetet i Aarhus, og er prøvd ut der i en større studie. For informasjon om den danske studien kan dere lese på programmets nettsider. Erfaringene fra Danmark viser at B2S er et nyttig hjelpetilbud til en stor andel av barn som strever med høyt skolefravær, noe som kan øke mulighetene for den enkelte til å fullføre utdanning. Versjonen av tiltaket som prøves i denne studien har vært gjennom omfattende tilpasninger til norske forhold. B2S-tiltaket har som mål å hjelpe barn i alderen 9-15 år med bekymringsfullt skolefravær tilbake til en regelmessig skolegang, samt hjelpe den unge til og trives på skolen og oppleve mestring.
Gjennom prosjektet, vil det etableres et B2S-team i kommunen. B2S-teamet vil arbeide sammen med barnet/ungdommen, foreldre og skolen for å redusere de hindringene barnet/ungdommen opplever når det gjelder å komme seg til skolen.

Innhold og praktisk gjennomføring
B2S-tiltaket varer i 13 uker. Tiltaket består av 1-2 ukentlige møter med barnet, foreldrene og B2S-teamet. Som regel vil både barn og foreldre delta sammen, men noen av møtene kan være for barnet eller foreldre alene, hvordan dette gjøres avtales sammen med B2S-teamet. I tiltaket er det også regelmessige møter med skolen og antall møter og hvem som deltar avtales og kan variere. B2S-teamet vil også ha møter med skolen alene for å lage gode tilpasninger og sikre en trygg skolehverdag.
Tre måneder etter at B2S-tiltaket er avsluttet, er det et «vedlikeholds/status møte», der barn, foreldre og B2S-team møtes igjen for å evaluere situasjonen, løse eventuelle problemer, samt finne ut hvordan en kan få hjelp og støtte videre ved behov. Et lignende møte holdes også etter seks måneder.
I B2S bruker vi metoder fra kognitiv atferdsterapi (KAT) som er rettet mot de vanskene som hvert enkelt barn/ungdom har, som fokuserer på foreldrenes mestring. I tillegg vil skolesesjonene fokusere på skolens rolle og hvordan man eventuelt skal endre denne. Innledningsvis kartlegges vanskene knyttet til skolefravær gjennom samtaler og strukturerte spørreskjema, og barn, foreldre og B2S-veileder lager i fellesskap en problembeskrivelse (en felles forståelse) som tydeliggjør hvilke faktorer som er med på å opprettholde barnets skolefravær. På bakgrunn av denne felles forståelsen setter vi sammen opp mål for arbeidet, planlegger forløp og velger hvilke intervensjoner vi kommer til å benytte. Skolen inkluderes også i formulering og planlegging av tilnærming ut fra "En felles forståelse".
En svært viktig del av B2S-programmet er at skolens ansatte inkluderes i arbeidet. Når elever skal øke sin tilstedeværelse på skolen er en sentral forutsetning at skolen er et trygt sted å være for eleven, og det er nødvendig å ha skolens ansatte med på laget for å sikre dette. Det er i tillegg viktig at samarbeidet mellom skole og hjem fungerer godt.