Kronprinsen åpnet E-sport- og gamingrom på UiT
UiTs har fått sitt aller første E-sport/gaming rom, et toppmoderne samlingspunkt for gaming, teknologi og fagmiljøer.
Kronprins Haakon åpnet rommet ved UiT i Alta den 28. oktober klokken 12:00.
Rommet skal være en «hotspot» for teknologi, innovasjon, studentaktivitet og muligheter for eksisterende fagmiljø å drive med utdanning og forskning.
Både studenter, næringslivet, ansatte og pressen hadde møtt opp på det nye E-sport- og gamingrommet på UiT.
Kronprinsen fikk offisielt åpne rommet.
– Det er spennende at dere går opp nye veier her på universitetet. Jeg vil gi honnør til UiT for å satse på dette initiativet, sa Kronprins Haakon.
Prosjektlederen for dette rommet er Marikken Pedersen, og hun var fornøyd med dagen.
– Jeg er glad for at vi er ferdig og veldig fornøyd med sluttresultatet. Jeg ser frem til at kollegaer og studenter skal ta rommet i bruk. Spennende at campus er i utvikling, sa Pedersen.
Læringsbasert spill og spillutvikling
Hele 75 prosent av barn og unge mellom 9 og 18 år spiller dataspill, ifølge regjeringen. Det er noe UiT ønsker å ta på alvor.
– Spill er en utrolig viktig del av hverdagen for de unge, og det må vi forstå. Derfor tar vi dette med i utdanninga, sier viserektor Bente Haug, en av initiativtagerne bak prosjektet. Hun har mange planer for det nye E-sportrommet.
Rommet kan brukes blant annet i undervisning, forskning, formidling, utvikling av teknologi og læring.
– Noen av de studiene vi har i Alta kan få læringsbasert spilling, men fagmiljøene står fritt til å gjøre egne vurderinger, sier Bente Haug.
UiT-studenter vil også få mulighet til å lage egne spill, utvikle spillteknologi og design.
– Vi har allerede 10 studiepoeng i GameLab i Tromsø, som vi også kan ta hit til Alta, forteller Haug.
Det er flere utdanninger som ser på gaming som en stor fordel.
– Ferdighetstrening blir mer og mer etterspurt, og gamere utvikler blant annet en ekstrem rask og presis reaksjon som er viktig i flere utdannelser, for eksempel for piloter og kirurger, sier Haug.
Utstyret kan brukes av alle utdanninger, men det forutsetter at eksisterende utdanning videreutvikles til det beste for studentene.
– E-sport er like viktig som langrenn
Ved UiT i Alta håper man at det nye E-sportrommet vil engasjere studentene. Rommet kan også brukes av studentene på fritiden.
– Vi vet at mange gamer, og vi håper det vil inspirere studentene til å etablere en E-sportklubb, og bygge opp et sterkt E-sportmiljø, sier Haug.
UiT vil legge til rette for studentene og at de får etablert et studentlag.
– Dette er en stor sport! Det er viktig at Norge hevder seg på E-sportarenaen. Det er like viktig at vi har gode E-sportutøvere som langrennsutøvere, sier Haug.
UiT inviterer andre samarbeidspartnere til dialog
Rommet er ellers åpent for alle fagmiljøer på UiT, og for fremtiden er det ønskelig med flere eksterne inn i prosjektets videre fase.
– Jeg vil med dette sende en åpen invitasjon til Forsvaret, politiet og næringslivet i Alta. Sammen kan vi ta et felles initiativ knyttet til innovasjon, teknologi og forskning i Finnmark, sier Haug.
Kontaktinfo: Prosjektleder Marikken Pedersen
-
Fiskeri- og havbruksvitenskap - bachelor
Varighet: 3 År -
Fiskeri- og havbruksvitenskap - master
Varighet: 2 År -
Akvamedisin - master
Varighet: 5 År -
Bioteknologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Arkeologi - master
Varighet: 2 År -
Musikkteknologi
Varighet: 1 År -
Computer Science - master
Varighet: 2 År -
Geosciences - master
Varighet: 2 År -
Technology and Safety - master
Varighet: 2 År -
Physics - master
Varighet: 2 År -
Mathematical Sciences - master
Varighet: 2 År -
Computational chemistry - master
Varighet: 2 År -
Nordisk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Luftfartsfag - bachelor
Varighet: 3 År -
Arkeologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Informatikk, datamaskinsystemer - bachelor
Varighet: 3 År -
Informatikk, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Geovitenskap- bachelor
Varighet: 3 År -
Kjemi - bachelor
Varighet: 3 År -
Samfunnssikkerhet - bachelor
Varighet: 3 År -
Automasjon, ingeniør - bachelor (ordinær, y-vei)
Varighet: 3 År -
Samfunnssikkerhet - master
Varighet: 2 År -
Farmasi - master
Varighet: 2 År -
Romfysikk, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Klima og miljøovervåkning, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Bærekraftig teknologi, ingeniør - bachelor
Varighet: 3 År -
Forkurs for ingeniør- og sivilingeniørutdanning
Varighet: 1 År -
Barnehagelærer - bachelor
Varighet: 3 År -
Anvendt fysikk og matematikk, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Organisasjon og ledelse for offentlig sektor - erfaringsbasert master
Varighet: 3 År -
Praktisk-pedagogisk utdanning for trinn 8-13 - årsstudium (deltid)
Varighet: 2 År -
Fagdidaktikk for lærere - master
Varighet: 4 År -
Internasjonal beredskap - bachelor
Varighet: 3 År -
Datateknikk, ingeniør - bachelor (y-vei)
Varighet: 3 År -
Droneteknologi, ingeniør - bachelor
Varighet: 3 År -
Bygg, ingeniør - bachelor
Varighet: 3 År -
Bygg, ingeniør - bachelor
Varighet: 3 År -
Bygg, ingeniør - bachelor (y-vei)
Varighet: 3 År -
Datateknikk, ingeniør - bachelor
Varighet: 3 År -
Datateknikk, ingeniør - bachelor
Varighet: 3 År -
Elkraftteknikk, ingeniør - bachelor
Varighet: 3 År -
Elektronikk, ingeniør - bachelor
Varighet: 3 År -
Elektronikk, ingeniør - bachelor (y-vei)
Varighet: 3 År -
Maskin, ingeniør - bachelor
Varighet: 3 År -
Maskin, ingeniør - bachelor
Varighet: 3 År -
Maskin, ingeniør - bachelor (y-vei)
Varighet: 3 År -
Satellitteknologi, ingeniør - bachelor
Varighet: 3 År -
Satellitteknologi, ingeniør - bachelor (y-vei)
Varighet: 3 År -
Applied Computer Science - Master
Varighet: 2 År -
Electrical Engineering - Master
Varighet: 2 År





