UiT er vertskap for flere ministerbesøk

UiT tar denne uka imot statsminister Erna Solberg, utenriksminister Ine Eriksen Søreide, barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad og Venstres leder Trine Skei Grande for å diskutere den kommende nordområdemeldingen.

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 15.09.20 17:12 Oppdatert: 19.09.20 12:07

Utenriksminister Ine Eriksen Søreide under konferansen Arctic Frontiers i Tromsø i januar i år. Foto: David Jensen/UiT

Fredag ettermiddag besøker utenriksminister Ine Eriksen Søreide UiT i Alta for å få innspill til nordområdemeldingen som skal legges fram i november. Der får UiT sammen med bedrifter, næringsforeningen og politisk ledelse i Alta kommune komme med innspill til hva de mener er avgjørende for et sterkt næringsliv, lokal verdiskapning og bolyst i nord. Møtet er lagt opp som et dialogmøte hvor utfordringene i nord blir presentert for utenriksministeren.

Møtet er et av en rekke møter som tolv statsråder har med politikere, næringsliv, akademia og kulturliv i landsdelen.

Se møtet fra Alta direkte her fra klokka 15.20 fredag 18. september!

Norges viktigste strategiske interesseområde

Lørdag kommer Søreide til UiT i Tromsø sammen med statsminister Erna Solberg, barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad og Venstre-leder Trine Skei Grande. Der skal de ha et tilsvarende innspillsmøte som i Alta, med UiT-rektor Anne Husebekk og en rekke kunnskaps- og næringslivsaktører og politikere fra Tromsø.

Les også: Nordområdene på dagsorden

UiT-rektor Anne Husebekk.
UiT-rektor Anne Husebekk. Foto: Jørn Berger-Nyvoll/UiT

Husebekk er glad for at UiT får muligheten til å være vertskap for møtene.

– Nordområdene er Norges viktigste strategiske og utenrikspolitiske interesseområde. Som den største kunnskapsinstitusjonen i nord, bidrar UiT til en kunnskapsbasert utvikling ikke bare i regionen, men også nasjonalt og internasjonalt, sier Husebekk.

Les også: UiT gir innspill til UD om nordområdemeldinga

Har klare forventninger

Etter at regjeringen la fram den første nordområdemeldingen for åtte år siden, har forskere ved UiT utviklet ny kunnskap blant annet om konsekvenser av klimaendringer og den betydningen endringer i arktisk natur og samfunn har globalt. Dette kunnskapsgrunnlaget er viktig for å kunne se utfordringer og løsninger for framtida, sier Husebekk.

– Vårt innspill til arbeidet med den nye meldingen inneholder en rekke konkrete forslag til tiltak i nord som kan gjøre det nordlige Norge til en region for fremtidsrettet utvikling i Arktis. Vi har klare forventninger til meldingens innhold og regjeringens oppfølging av tiltak, sier Husebekk.

Les også: – Kunnskap er nøkkelen for samfunnsutvikling

Begge møtene vil bli strømmet direkte.

Se sendinga fra Tromsø her! Den starter lørdag 19. september klokka 11.30

Møter flere steder

I Harstad skal viserektor Bård Borch-Michalsen delta i et innspillsmøte fredag med justis- og beredskapsminister Monica Mæland. Der deltar også Fylkesmannen i Troms og Finnmark, Harstad kommune, Troms politidistrikt og en rekke aktører innenfor beredskap i Nord-Norge. Michalsen representerer også UiT på et innspillsmøte med forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim på Andøya Space Center.

På innspillsmøtet som fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen inviterer til i Narvik deltar Bjørn Bremer, senterleder for Arclog, og førsteamanuensis Bjarte Hoff, begge fra UiT.

På Finnsnes skal UiT-professor Hans-Kristian Hernes snakke om Smart Senja-prosjektet i møte med blant andre distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland.

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 15.09.20 17:12 Oppdatert: 19.09.20 12:07