Tannhelse til alle

En gang i året besøker tannpleiestudenter ved UiT voksenopplæringa i Tromsø kommune. De informerer om tannhelse og trener på det de senere skal jobbe med. Se video i saken!

Portrettbilde av Aarskog, Karine Nigar
Aarskog, Karine Nigar karine.n.aarskog@uit.no Seniorrådgiver og faggruppeleder, formidling
Publisert: 12.04.16 15:30 Oppdatert: 25.11.22 12:46
Helse og velferd

Therese Wikbo viser noen av elevene hvilken teknikk man bør bruke når man pusser tenner. Foto: Karine Nigar Aarskog

Therese Wikbo viser noen av elevene hvilken teknikk man bør bruke når man pusser tenner. Foto: Karine Nigar Aarskog

– Samarbeidet startet for noen år siden da tannpleieutdanningen tok initiativ overfor oss. De hadde lyst til å komme hit og gi informasjon, og det har vi satt veldig pris på, sier lektor ved voksenopplæringa i Tromsø, Ellen Kristine Johansen.

Denne dagen er det sisteårsstudent på tannpleie, Therese Wikbo, og en medstudent som besøker en av klassene til voksenopplæringa. Klassen består av 13 elever fra ulike land med hovedvekt på Russland og Syria. De begynte på norskkurs i slutten av august i fjor, så den største utfordringen for studentene er språket.

– De må ta det med i betraktningen, at publikumet deres har en begrenset språkforståelse. Det har noe å si for hvordan man legger fram informasjon, sier Johansen.

Les også: Akademisk dugnad for flyktninger

En del av studiet
Therese Wikbo forteller at hun og medstudenten hennes har forberedt seg godt.

– Vi har skrevet en oppgave sammen i klassen om hvordan man jobber ute i det offentlige som tannpleier. Man må ha en plan for hva man skal gjøre og hvordan man går fram. Vi har også skrevet litt om voksenopplæringa og hvordan den fungerer. I forkant tok vi kontakt med lærerne her så vi visste hvilket nivå elevene har på norsken, hvor mange de er, og hvilken bakgrunn de har, sier Wikbo.

Lærte noe nytt
Johansen synes det er positivt å få besøk av tannpleiestudentene fra UiT. Både fordi voksenopplæringa ønsker flere personer inn i klasserommet enn bare lærerne, og fordi studentene kommer med nyttige råd.

– Tannhelse og tannpleie er viktig å få informasjon om, enten du kommer fra Norge eller andre land. Jeg har også lært noe nytt her i dag. Det skjer nye ting på tannhelsefronten hele tiden, som det er fint å få vite om, sier hun.

Les også: – Disse spillerne er alltid glade

Også Mahnaz Hosseini fra Afghanistan føler at hun har fått noe igjen av besøket:

– Vi har lært hvor lenge vi kan bruke en tannbørste før vi bør skifte den og hvilke munnsykdommer og sykdommer i tannkjøttet man kan få, sier hun.

Les også: Trenger DINE ideer!

Publisert: 12.04.16 15:30 Oppdatert: 25.11.22 12:46
Helse og velferd