Trenger DINE ideer!

Hvordan kan akademia bidra til å integrere flyktninger? Velkommen til idémyldringsmøte!!
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 08.04.16 14:00 Oppdatert: 18.04.16 12:16

Håkon Fottland er seniorrådgiver ved UiT. Foto: Karine Nigar Aarskog

Håkon Fottland er seniorrådgiver ved UiT. Foto: Karine Nigar Aarskog

– Det skjer mye på UiT som vi ikke har oversikt over eller vet om. Det har vi lyst til å få fram og dele med alle campus og alle i organisasjonen, sier seniorrådgiver Håkon Fottland ved Avdeling for forskning og utviklingsarbeid, UiT.

Han er en av ildsjelene som har tatt initiativ til idémyldringsmøtet som holdes på UiT onsdag 13. april.

Er du ikke i Tromsø, kan du følge møtet her!

Møtet er en del av Akademisk dugnad, et initiativ som har spredd seg blant universiteter og høgskoler over hele Europa.

– UiT har et samfunnsansvar i nord, og vi har en grense mot Russland som gjør dette temaet veldig relevant. Vi må være klar til å gjøre vår jobb og stille med ressurser så vi kan lære av det som skjer rundt oss, sier Fottland.

Ulike lokale organisasjoner vil ha stands utenfor møtelokalet, med servering av kaffe og kjeks fra rundt klokka 13 samme dag.

Les også: Akademisk dugnad for flyktninger

Blant innlederne som kommer på idémyldringsmøtet er Eliana Lakis. Hun er opprinnelig fra Libanon og har vist et sterkt engasjement for båtflyktningene i Middelhavet. I fjor var hun finalist i avisa iTromsøs kåring av Årets tromsøværing.

Frykter konsekvensene
Lakis skal snakke om hvordan det er å bo på mottak, og hvilken informasjon, opplæring og skolering flyktningene får.

– Vi må involvere oss og vise og fortelle hvem vi er, samtidig som vi har mye å lære av og om dem, sier Lakis.

Eliana Lakis er en av innlederne.

Hun mener flyktninger kan bli en ressurs hvis de får lov til å bli, blir inkludert og får utdanning.

– Det er nyttig også selv om de skulle bli sendt tilbake. For da har de sekken full av gode minner, erfaringer og kunnskap som de kan ta i bruk for å bygge sitt eget liv og sitt eget land, sier hun.

Les også: – Disse spillerne er alltid glade

Hun frykter at det kan få store konsekvenser å ikke gjøre noe for de som sitter i mottak.

– Hvis flyktninger blir lagret på mottakene og ikke blir behandlet med verdighet, er jeg redd for at vi er i ferd å bygge en stor hær med mennesker som er desperate, ensomme, deprimerte og isolerte. De blir sårbare og står i fare for å falle utenfor samfunnet og kan lettere slutte seg til radikaliserte grupper. Her stiller jeg spørsmålet; hva velger vi? sier Lakis.

Har invitert fribymusiker
En annen innleder er rådgiver Tone Andersen Berg fra Utlendingsdirektoratet. Hun vil gi en kort innføring i situasjonen for asylsøkere i nord.

– Det blir en innføring i hvordan mottakssituasjonen i de tre nordnorske fylkene arter seg etter høstens mange ankomster og noen setninger om hvor og hvordan det kan være behov for bidrag fra forsknings- og utdanningsinstitusjoner, sier Berg.

I tillegg kommer Berit Rostad fra NTNU, som skal snakke om deres erfaringer fra tilsvarende arbeid. Koordinator for Akademisk dugnad ved UiT, Astrid Revhaug, vil også si noen ord. Prorektor for forskning og utvikling ved UiT, Kenneth Ruud, er moderator, og leder for Studentparlamentet, Aurora Meland, skal holde en appell.

Musikkonservatoriet har invitert tre musikere. En av dem er den forfulgte fredssangeren og fribymusikeren Abazar A. Bagi Hamid, som opprinnelig kommer fra Sudan, men som nå bor i Harstad.

– Jeg blir stadig positivt overrasket over at det dukker opp initiativ vi ikke har visst om. Men vi ønsker også å inspirere flere til å tenke kreativt om hva de kan gjøre selv, sier Fottland.

Noe av det som planlegges framover er et nytt dialogmøte i mai/juni, som en oppfølging av seminaret om flyktninger i Kirkenes i februar

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 08.04.16 14:00 Oppdatert: 18.04.16 12:16