Ungdom sendt gjennom tarmene

For første gang på UiT fikk ungdom bli med maten gjennom fordøyelsessystemet.

Wærås, Torgunn
Publisert: 23.09.15 10:00 Oppdatert: 26.10.18 13:42

Hvor stor forskjell er det på PH-en til forskjellige drikkevarer?
Alle foto: Lars Åke Andersen

Syreangrep på tennene, magesyre og tarmgass. Elevene får være med på hele prosessen fra vi putter maten i munnen til den kommer ut i den andre enden. Begeistringen var stor både blant elever og lærere.

– Dette har vært en kjempefin dag, forteller Kristine Nordlie Larsen fra Sjøvegan skole etter at hun har vandret på kunnskaps-stien Helsefak har stelt i stand på UiT. I år blir Forskningsdagene arrangert for 21. gang, og dette året er det mat som er tema. Fra 16. til 27. september viser forsknings-institusjoner fra hele landet fram sin virksomhet på nye og spennende måter. Med støtte fra Norges forskningsråd har flere skoleklasser fra VG1 blitt invitert på kroppsreisen In the mood for food på det helsevitenskapelige fakultetet ved UiT.

Kunnskapssti

Elevene blir delt inn i grupper, og en studentguide fører dem på en kunnskapssti der de får se litt på hva som egentlig foregår i kroppen vår når vi spiser. Hvordan blir tennene våre påvirket av det vi drikker? Hva foregår i magesekken, og hvordan påvirker forskjellige legemiddel fordøyelsessystemet? Og hva er det egentlig som skjer i tarmen? De seks stasjonene elevene er innom vil forhåpentligvis bidra til å gjøre alt dette litt klarere for dem. På hver stasjon blir elevene møtt med oppgaver, små foredrag og fagfolk som gjerne vil fortelle om sitt spesialfelt.

Kroppsreisen starter med tennene våre, og her får elevene teste pH-verdien på forskjellige drikkevarer.

– Når emaljen først har etset bort kommer den aldri tilbake, forteller en tannpleier. – Bruk gjerne sugerør når dere drikker, eller avslutt måltidet med en ostebit, er rådet hun gir til elevene for å ta best mulig vare på tennene sine.

Jonathan Chrislock fra Narvik VGS, Faiso Abdullah fra Sjøvegan VGS og Melissa Kasinia
fra Narvik VGS deltar på smakstesten.

– Det kjedeligste jeg har smakt!

– Dette er det kjedeligste jeg noen gang har smakt, utbryter Jonathan Chrislock fra Narvik mens han tygger på en rå potetbit med bind for øynene og klype for nesen. Elevene har beveget seg videre til neste stasjon, og her er det smaksløkene som er i fokus. Tre frivillige får smake på potet, eple og løk uten å vite hva det er de får i munnen. Det er ikke så lett å gjette hva man spiser når man verken kan se eller lukte. At det er eple de får smake på klarer alle tre å gjette, men potet og løk er det verre med.

De neste stasjonene ser på hva som skjer når maten skal moses i spiserør og magesekk, hvordan medisin brytes ned i kroppen og hvordan tarmene fungerer. Til slutt blir det hele rundet av med en quiz på den siste stasjonen, der elevene skal avgjøre størrelsen på magesekken og lengde på tykktarmen ved hjelp av ballonger og tau.

Elevene får lære mer om hva som skjer i tarm og magesekk.

Skape begeistring for forskning

Forskningsdagene er en årlig, nasjonal festival der alle typer forsknings-og kunnskapsbaserte institusjoner deltar. Målet er blant annet å skape begeistring og forståelse for forskning, og å rekruttere unge til forskningsrelaterte yrker. For å nå ut til målgruppen har det tradisjonelle foredraget blitt byttet ut med forskjellige arrangementer, som  for eksempel kroppsreisen på Helsefak. Både forskere og studenter fra forskjellige institutter har bidratt til å gjøre denne kroppsreisen mulig. Institutt for farmasi stod for medisiner og fordøyelsessystemet, Anatomisk avdeling stod for tarmstasjonen, Ernæringssenteret ved UNN stod for smaksteststasjonen, Institutt for klinisk odontologi stod for tannstasjonen og Seksjon for formidlingstjenester koordinerte arrangementet.

Les også: – Mat er aldri bare mat

Les også: Smaken av kunnskap i Troms og Finnmark