Praksis blant afrikanske løvebrøl

Å ta ergoterapiutdanning kan faktisk inkludere afrikanske løvebrøl og krokodilleburger.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 22.01.15 00:00 Oppdatert: 02.08.17 12:32
Tromsø

Praksis i Zambia bød på eksotiske opplevelser for Even Edvardsen og hans medstudenter fra ergoterapiutdanningen ved UiT. Foto: Privat.

– Jeg oppfordrer alle studenter til å reise ut når de skal ta praksis. Du får utfordret deg på helt andre måter enn i Norge. Snakk om å sette seg i en ny kontekst! sier ergoterapistudent Even Edvardsen ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT.

Han og fem medstudenter kom nylig hjem fra en tre måneders praksis i Zambia, og opplevelsene vil de ha med seg resten av livet. Det er nemlig ikke vanlig å kunne ta en ergoterapiutdanning og samtidig få oppleve å sove i telt der løvebrølene høres i nattemørket.

Godt arbeidsmiljø

– Det var det eneste ved turen som var litt skummelt, for vi ble godt tatt vare på. Menneskene vi møtte der nede tok imot oss med åpne armer, vi ble inkludert, fastslår Edvardsen.

Varierte oppgaver

Ergoterapistudentene fra Tromsø jobbet på sykehus der de hjalp barn med cerebral parese, de ble sendt ut til fattige landsbyer der de var med på å lage hjelpemidler til funksjonshemmede, samt at de fulgte opp en organisasjon som hjelper tidligere prostituerte med å produsere vesker.

– Praksisen var en nyttig erfaring. Vi lærte mye, men også om oss selv. Dette ga helt klart mersmak, for jeg har lyst til å reise mer, konkluderer Edvardsen som er ferdig utdannet til våren.

Even Edvardsen forteller at han lærte mye av å tilbringe tre måneder i en fremmed kultur. Opplevelsen har gitt ham lyst til å se mer av verden. Foto: privat

Lang erfaring

Det helsevitenskapelige fakultet har et sterkt fokus på å tilrettelegge for at studentene skal kunne ta praksis i utlandet under studietiden. Tilbudet er etterspurt og verdsatt både av ansatte og studenter.

Marianne Olsen, universitetslektor ved ergoterapeututdanningen, forteller at fakultetet har samarbeidet med sykehuset i Livingstone, Zambia, siden 1995, og hvert år har tromsøstudenter dratt nedover for å ha praksis.

Mer om utvekslingsmuligheter for helsefagstudenter:
UiT - utveksling ved det Helsevitenskapelige Fakultet

Les også: Fristende utvekslingstilbud for internasjonale studenter

Les også: Til India for å bli bedre leger

Øvreberg, Elisabeth