Fristende utvekslingstilbud for internasjonale studenter

Nærhet til sykehuset, mindre kull og kollegialt forhold til lærerne er noe av det studentene på internasjonalt semester setter pris på ved å studere i Tromsø.
Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Renate Alsén Øvergård
Publisert: 12.11.12 00:00 Oppdatert: 02.10.18 14:28

1
Øverst fra venstre; Lukas Binder fra Østerrike, Andreas Kuehn fra Tyskland, Stefanie Zaminer fra Østerrike, Thomas Blum fra Tyskland, Sarah Nolte fra Tyskland, Aline Reichert fra Tyskland, internasjonal koordintor Elin Holm, Alberto Crimí fra Italia, dekan Arnfinn Sundsfjord, Lisa Wilhelmer fra Østerrike og Koordinator for internasjonalt semester Ellen Nordal. Foto: Renate Alsén Øvergård.

Internasjonalt semester ved Det helsevitenskapelige fakultet er nå i sitt andre år. I høstsemesteret i det fjerde året på medisinstudiet foregår all undervisning på engelsk, og internasjonale medisinstudenter kan søke seg hit.

I år er det studenter fra Østerrike, Tyskland, Italia og Frankrike på studiet. 36 av de norske studentene fra samme kull er på utveksling ute i verden.

– Vi tror at dette er et gode ikke bare for de som reiser ut eller kommer hit, men også for de studentene som blir her. De får den medisinske engelsken inn tidlig. Når man er ferdig på studiet, er det jo dette språket som møter dem i den medisinske litteraturen, i forsknings- samarbeid og på konferanser. Man får også bli kjent med studenter fra andre land. Det er et løft for hele miljøet, sier Ellen Nordal, koordinator på Internasjonalt semester.

Les også: - All time high i antall internasjonale studenter

- Høyt nivå

De internasjonale studentene fornøyd med utvekslingssemesteret i Tromsø.

– Undervisningen er i små grupper, så man får med seg mye. I tillegg setter jeg pris på at man får så mye klinisk praksis på sykehuset, sier Alberto Crimí fra Italia.

En av grunnene til at han søkte seg til Skandinavia var ryktene om at utdanningene her bærer et høyt nivå. Det er også en av grunnene til at Lisa Wilhelmer fra Østerrike valgte å komme til Tromsø.

– Utdanningssystemet her er kjent for å være det beste. Her har du også mer frihet i studiet. Du kan selv bestemme om forelesningene er verdt å gå på. Du er mer uavhengig og kan ta grep om din egen utdannelse. Slik er det ikke hjemme, sier hun.

Hun skal være her et helt år, og går derfor på norskkurs.

– Mindre hierarki

Begge synes de har blitt godt tatt imot og at det er et godt miljø på Universitetet i Tromsø. De kollegiale relasjonene mellom professorer og studenter synes de er noe uvanlig, men imponerende.

– Hierarkiet er mer borte her enn hjemme. Man er mer på samme nivå med legene. Relasjonene mellom leger og pasienter er også mer likeverdige. I Østerrike ville du aldri ha titulert en lege ved fornavn, sier Stefanie Zaminer.

Hun gleder seg til å oppleve mørketiden. Og vinteren. Naturen og plasseringen i verden er også noe som har trukket dem så langt mot nord.

– Når jeg skulle dra nord i verden for å studere, så tenkte jeg: hvorfor ikke dra helt nord? Det skal bli spennende å se hvordan årstidene skifter her, sier Wilhelmer.

Trend

Nordal forteller at det har blitt en trend at universitetene tilbyr et internasjonalt semester. Da Det helsevitenskapelige fakultet startet opp med ordningen i fjor var det noen utfordringer i oppstarten, men Nordal mener det har gått seg til.

– Både studenter og forelesere trenger tid for å venne seg til at alt foregår på engelsk. Mange forelesere fikk mer arbeid og diskusjonene var ikke like dynamiske siden de foregikk på engelsk. Men i år har jeg ikke hørt noe om dette. Jeg tror det blir bedre for hvert år, sier hun.

Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder