5-årig lærerutdanning fra høsten 2010

UiT får ifølge statsbudsjett ikke innvilget søknaden om 10,2 millioner kroner i 2010 for femårig lærerutdanning. Universitetet kjører likevel på og tilbyr masteren fra 2010.

Sojtaric, Maja
Publisert: 13.10.09 15:13 Oppdatert: 20.01.10 09:37

Universitetet i Tromsø søkte tidligere i år om å få 10,2 millioner i 2010 kroner for landets eneste femårige mastergradsutdanning for lærere. Av dette skulle 5 millioner kroner gå til økte praksisutgifter og merarbeid som følge av man også må utfase de nåværende lærerutdanninger. Resten av pengene ville gått til utredningsarbeid til den nye utdanningen.

Grunnen til at UiT, som den eneste institusjonen i landet, kan tilby en slik utdanning er at fusjonen med Høgskolen gjør at man kan reformere utdanninga.

Slik blir den femårige lærerutdanninga ved UiT

Fem år istedenfor fire
I dag er lærerutdanninga på fire år - og søknaden fra UiT gikk blant annet på finansiering av det femte året. I tillegg søkte UiT om 32 millioner i 2014 for å finansiere det femte året.

Slik det fremstår i statsbudsjettet nå blir ikke UiTs søknad innvilget. I stedet skal hele sektoren dele av en felles pott på 100 millioner kroner.

- Nå må på nytt ta kontakt med departementet om å søke penger fra potten som er satt av i statsbudsjettet, sier rektor Jarle Aarbakke.

Går i gang likevel
- Vi starter opp den nye lærerutdanninga fra 2010 og vil tilby en femårig mastergrad. Vi har tolket det slik at det ligger penger til oss i denne potten. Den ekstra kostnaden med det femte året kommer først om fire år, og i dialog med Kunnskapsdepartementet har vi fått signaler om at et femårig løp er interessant. Se oppslag 11.09.09 Stimulerer Pilot i Nord. Så dagens nyheter blir ingen brems på oss, vi fortsetter, forteller Britt Vigdis Ekeli prorektor for utdanning ved UiT.

Hun forteller at samarbeidet mellom fagmiljøene på tidligere høgskolen og universitetet har gått over alle forventninger.

- Studieplanene for den nye utdanninga er klare og skal tas opp på UiTs styremøte i november. Deretter skal de sendes til Samordna opptak og  man  skal kunne søke på studiet i 2010, forteller prorektor Ekeli.

Tidligere oppslag om 5-årig lærerutdanning:

04.09.08: Ny lærerutdanning for nye UiT

05.09.08: Slik blir den femårige lærerutdanninga