Ingen penger til MH2

UiT får ingen penger over statsbudsjettet 2010 til å bygge MH2. Dermed må medisinerstudentene fortsette å bruke en brakke som lesesal.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 13.10.09 10:57 Oppdatert: 19.10.09 15:25

Statsbudsjett_hoved (Bredde: 560px)
TRANGT: Romkapasiteten til MH er sprengt, og sjetteårsstudentene på medisin er henvist til en brakke ved UNN for å lese til avsluttende eksamen. Men heller ikke her er det plass til hele kullet. Rektor Jarle Aarbakke, Cathrine Finnvoll og Odrun Bergland synes situasjonen er uholdbar. Foto: Randi M. Solhaug

Det helsefaglige fakultet har et stort behov for mer plass. I dag rommer Medisin og Helsefagbygget (MH) over 2300 studenter, men bygget var bare tiltenkt for om lag 900.

Sitter i trappa
Dette medfører at studentene må sitte i trappa under forelesninger, ha lesesalplasser i brakker og gruppearbeid i vrimlearealer.

Universitetet i Tromsø (UiT) hadde håpet at bevilgninger over statsbudsjettet 2010 ville gjøre det mulig å starte byggetrinn 2 av Medisin- og helsefagbygget (MH2). I så fall kunne det 17.000 kvadratmeter store bygget med en prislapp på en milliard kroner, stått ferdig i 2013. Alt er klart til bygging, bare detaljer gjenstår. Men pengene uteble.

- Regjeringen tildeler nye studieplasser, men følger ikke opp med arealer. Det er uholdbart, sier rektor Jarle Aarbakke.

Stadig flere studenter
For på tross av den sprengte romkapasiteten, så øker antallet studenter ved Helse.fak med minimum 60 hvert eneste år. Det gjør situasjonen enda mer prekær.

- Vi er glade for alle nye studenter, og samfunnet trenger flere helsefagarbeidere. Men det gjør bare gapet mellom antallet studenter og romkapasiteten vår større. Vi har et overdokumentert behov og trenger en startløyving nå, sier Aarbakke.

Studentene selv er også skuffet over den manglende bevilgningen:

- For oss er MH2 sterkt etterlengtet. Slik situasjonen er nå er det veldig trangt. I eksamenstida må vi være på universitetet før åtte om morgenen for i det hele tatt å finne en leseplass. Skal vi ha kollokvier må vi ut i Lysgården, for det er nesten ikke små grupperom tilgjengelig, sier Odrun Bergland.

Som sjetteårsstudent på profesjonsstudiet i medisin har Bergland og hennes medstudenter blitt henvist til en brakke nedenfor Legevakta. Her er det meningen de skal lese til avsluttende eksamen. Det er imidlertid så trangt der at ikke alle i hennes kull får plass. Noen må derfor sitte hjemme eller finne alternative lesesalsplasser andre plasser på campus.

- Lufta er dessuten veldig dårlig her og det er verken pc-fasiliteter eller grupperom i brakka, sier hun.

Går ut over studiekvaliteten
Både Odrun Bergland og medstudent Cathrine Finnvoll mener plassmangelen ikke bare går ut over studiekvaliteten, men også undervisningskvaliteten:

- Å ta forelesningsnotater i trappa er ikke akkurat optimalt, sier Finnvoll, som er andreårsstudent på medisin.

- Vi er så presset i dag at vi ikke har areal til å gjennomføre det vi er pålagt å gjøre. Vi skal blant annet legge til rette for tverrfaglighet. Sykepleiere, fysioterapeuter og leger skal kunne møtes, men vi har ikke rom for det, sier professor i medisinsk biologi, Terje Larsen.

Det er nesten 20 år siden de første planene om MH2 forelå. Selv om bevilgningen uteble nå, jobbes det likevel videre for å få MH2 realisert. Håpet er at det skal komme en bevilgning etter budsjettbehandlingen er i havn i desember.

- Hvis vi ikke får dette ordnet i høst blir byggestarten skjøvet enda et år fram i tid, avslutter rektor Jarle Aarbakke.

Les også:

Statsbudsjettet for UiT