Økt uttelling for forskning

I årets statsbudsjett har Universitetet i Tromsø fått en økt uttelling for forskning. Men ingen nye stipendiater.

Sojtaric, Maja
Publisert: 14.10.09 09:34 Oppdatert: 14.10.09 12:58

Oppgangen i uttellingen for forskning i årets basisbevilgning kommer som et resultat av økt publisering og flere publikasjonspoeng i 2008 i forhold til 2007. Forskning publisert i 2008 og studiepoengproduksjon er grunnlaget for basisbevilgningen i 2010.

Mer forskning og mindre studiepoeng
Selv om rektor syns at det er gledelig at forskningsproduksjonen øker er det et skår i gleden. Uttelinga for produksjon av studiepoeng går ned.

Økt forskningspublisering gjør at UiT får 5, 7 millioner kr mer i basisbevilgning, men dette blir spist opp av nedgangen i studiepoengproduksjon. UiT har en nedgang i studiepoengproduksjon i 2008 i forhold til 2007. Nedgangen gjør at UIT får 6, 9 millioner kr mindre for studiepoengproduksjonskomponenten i basisbevilgningen.

- Dette er et resultat av at både gamle Høgskolen og gamle universitetet hadde en nedgang i produksjonen av studiepoeng i fjor. Dette må vi rett og slett bare jobbe for å få opp, sier rektoren.

Ingen nye stipendiater
På lik linje med hele sektoren har UiT ikke fått noen nye stipendiatstillinger.

- Dette er vi skuffet over. Vi må ikke glemme at det er mange forskere som skal ut i pensjon i løpet av kort tid og vi må utdanne fremtidige forskere, forteller rektor Jarle Aarbakke.

SAK
I år kommer det et tillegg til basisbevilgningene til sektoren på 50 millioner kroner.

Regjeringa mener at det må bli en klarere arbeidsdeling og mer forpliktende faglig samarbeid i universitets- og høgskolesektoren. De bevilger disse pengene for i 2010 for å styrke frivillige samarbeids- og fusjonsprosesser som bidrar til å konsentrere ressursinnsatsen og utvikle sterkere forskingsmiljø og mer robuste utdanninger. Målet med disse strategiske midlene er å bidra til en bedre arbeidsdeling mellom institusjonene, økt faglig konsentrasjon og større grad av samarbeid.
SAK står for samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon.

Les også:

Statsbudsjettet for UiT