Statsbudsjettet for UiT

Totalt 1,7 milliarder. 28,7 millioner for etablering av nye studieplasser. 13,5 millioner for trafikkflygerutdanning. 1,6 millioner til nytt analyseinstitutt i rettsmedisin. 5,5 millioner til isgående fartøy.

Sojtaric, Maja
Publisert: 15.10.09 13:42 Oppdatert: 19.10.09 15:16

Regjeringen foreslår i statsbudsjettet en bevilgning på 1,7 milliarder kroner til Universitetet i Tromsø, av dette knyttes om lag 28,7 millioner kroner seg til etablering og videreføring av studieplasser som ble tildelt i revidert nasjonalbudsjett. Videre foreslås det en økning på 13,5 millioner kroner til etablering av en offentlig finansiert trafikkflygerutdanning.

Analyseinstitutt ved UiT
DNA-reformen har gitt politiet mulighet til økt bruk av DNA under etterforskningen. DNA er et effektivt redskap for å oppklare flere forbrytelser. Regjeringen har også lagt opp til en sentral finansiering av DNA-analyser. Det ble i 2008 bevilget 66,1 millioner kroner til DNA-reformen. Bevilgningen ble økt med 37,3 millioner kroner til 103,4 millioner kroner i 2009. Nå foreslår regjeringen en styrking på 12,8 millioner kroner til økt antall DNA-prøver og 1,6 millioner kroner til ombyggingsarbeid ved Universitetet i Tromsø i forbindelse med forberedelsen av et nytt offentlig analyseinstitutt.

Marin bioprospektering
Tromsømiljøet er langt framme i arbeidet med marin bioteknologi og marin bioprospektering. Arbeidet med marin bioprospektering foreslås styrket med 7 millioner kroner over Fiskeri- og kystdepartementets budsjett i 2010, som i stor grad vil komme Tromsømiljøet til gode. Marbank skal videreutvikles som nasjonal marin biobank, og FoU-programmet Mabit skal videreutvikles for å styrke næringsutvikling i nord.

Isgående fartøy
I forslaget til statsbudsjett for 2010 er det satt av 5,5 millioner kroner til videre prosjektering og kvalitetssikring av et eventuelt nytt isgående forskningsfartøy, som vil ha hjemstedshavn i Tromsø.

Det foreslås en bevilgning på 22,4 millioner kroner til Norgesuniversitetet.

Se mer under Kunnskapsdepartementets forslag til statsbudsjett.

Les også:

Ingen penger til MH2