Får millionstøtte fra fylkeskommunen

– Vi er veldig glade for at Nordland fylkeskommune støtter vårt initiativ overfor Norges Forskningsråd om etablering av et Senter for forskningsdrevet innovasjon for romsektoren, sier professor Raymond Kristiansen ved UiT i Narvik.

Bilde av søppel i verdensrommet
Enorme mengder romsøppel kan utgjøre en fare for både raketter og satellitter. UiT ønsker å etablere Center for Sustainable Space Operations (CUSP), som skal jobbe med forskningsprogrammer som omhandler bærekraftig bruk av verdensrommet. Foto: NASA ODPO
Portrettbilde av Eidum, Espen Viklem
Eidum, Espen Viklem espen.eidum@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 26.08.24 12:16 Oppdatert: 26.08.24 15:52
Bærekraft Teknologi

Institutt for elektroteknologi ved UiT i Narvik, står i bresjen for en søknad til forskningsrådet om støtte til etablering av Center for Sustainable Space Operations (CUSP), et prosjekt under forskningsrådets SFI-program (Senter for forskningsdrevet innovasjon).

Fire millioner

Kristiansen understreker at man fortsatt er i en søknadsprosess. Med forbehold om at søknaden støttes av forskningsrådet, vil fylkesrådet i Nordland fylkeskommune tildele prosjektet inntil fire millioner kroner i tilskudd fordelt over åtte år.

Professor Raymond Kristiansen Foto: Espen Viklem Eidum

– Det ligger et stort potensial i næringsutvikling i romsektoren fremover. En etablering som denne vil gi forskningsmessig tyngde og bidra positivt til oppbygging av en romindustri i regionen, gitt målrettet satsing for økt aktivitet ved UiT Narvik og Andøya Space, sier fylkesråd for næring, Bjørn Larsen i en pressemelding.

Romsøppel vs. bærekraftig bruk av rommet

CUSP vil jobbe med forskningsprogrammer som omhandler bærekraftig bruk av verdensrommet, med temaer som bærekraftige materialer, romoperasjoner, robusthet, lovgivning og innovasjon.

Senteret skal etableres i samarbeid med NTNU som en akademisk partner, NORCE som et forskningsinstitutt med tilknytning til randsonen mellom akademia og næringsliv, samt industripartnere som for eksempel Andøya Space, EIDEL og KSAT.

Satsingsområde

Senter for forskningsdrevet innovasjon (SFI) er Norges forskningsråds senterordning for å styrke bedrifters innovasjonskraft gjennom langsiktig satsing på forskning og tett samarbeid med relevante FoU-miljø.

Dersom forskningsrådet innvilger søknaden, er planlagt oppstart for CUSP 1. januar 2026.

Maksimalt tilskudd fra forskningsrådet er 96 millioner kroner, da med forutsetning om partnerfinansiering på minimum 48 millioner.

Søknadsfrist er 18. september 2024.

Kortnytt fra Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi
Eidum, Espen Viklem espen.eidum@uit.no Kommunikasjonsrådgiver