– TEKdagen var helt kanakas!
– Over all forventning! sier studentarrangørene om karrieredagen for realfag og teknologi.
Bamer og resten av arrangørene er ved særdeles godt mot på tampen av dagen:
– Studentene var engasjerte og stilte spørsmål. Noen fikk til og med tilbud om jobb hos bedriftene. Bedriftene var også superfornøyde med alle spørsmålene de fikk. De hadde veldig fine stands og fikk virkelig vist frem mulighetene de tilbyr innen både oppgaveskriving og karriere, sier hun.
– Det fineste med TEKdagen å se at det engasjerer og gir studentene en liten ekstra gnist i en ellers tøff studiehverdag. Det er fint å se igjen bedrifter fra fjorårets arrangement, og slå av en prat med dem, også er det kjempekult med alle de nye bedriftene som strømmer til og er ivrige etter å møte oss.
TEKdagen er et studentdrevet initiativ, og motivasjonen blant arrangørene er sterk:
– En karrieredag rettet spesielt mot teknologi- og realfagsstudenter er noe jeg selv har savnet, sier medarrangør Anett Thomassen.
– Det kan være utfordrende å se for seg hva arbeidslivet har å by på etter studiene. Siden mange av oss med en utdanning fra NT-fak kan jobbe innenfor et bredt spekter av yrker, er det fint å se hvilke muligheter som finnes tidlig i studieløpet, forklarer hun.
– Viktig for motivasjonen
I Studiebarometeret, som ble lansert nå i februar, gir NT-fak sine studenter en skår på 2,8 av 5 mulige når det gjelder tilknytning til arbeidslivet. Det er en skår som er 0,4 lavere enn landsgjennomsnittet.
Sammenliknet med andre tema i Studiebarometeret, som faglig og sosialt miljø, organisering og engasjement, er det Tilknytning til arbeidslivet som får den desidert dårligste skåren, både på NT-fak og gjennomgående på UiT.
TEKdagen er ett av flere tiltak som kan bidra til å øke studentenes tilknytning til arbeidslivet.
– Et godt samarbeid mellom universitetet og næringslivet er viktig både for motivasjonen til studentene og bedriftenes utvikling, forteller Thomassen.
– Det er tydelig at mange studenter kommer til TEKdagen med et åpent sinn, klare for å bli kjente med jobbmulighetene de har, og jeg synes det er ekstra fint å se disse møtene.
Gode samtaler
Andøya Space var én av 20 bedrifter som sto på stand i Lysgården.

– Som teknologibedrift ønsker vi å vise studentene bredden av karrierer og fagområder som finnes i rom-bransjen. Vi må tiltrekke oss de som har en fasinasjon for verdensrommet og vil yte det de kan i et internasjonalt miljø, sier Ørjan Vøllestad.
– Vi må vise oss frem der studentene befinner seg.
Vøllestad gir også ros til arrangørene:
– Vi kan gå ut av arbeidsplassen vår og synliggjøre oss uten å måtte anstrenge oss ekstra. Arrangørene bak TEKdagen har gjort alt klart slik at vi kunne konsentrere oss om de gode samtalene og treffpunktene med studenter og ansatte. Det er også en veldig fin anledning til å møte andre næringer.
Rekrutterer Avjunauter
– Vi er med på TEKdagen for å møte fremtidens kompetanse. Kontakt og tilstedeværelse i universitetsmiljøet er et viktig satsningsområde for oss. Det er her vi ønsker å hente våre neste Avjunauter! sier utvikler i Avju Solutions, Jonas Mørch-Lampe.
Mørch-Lampe forteller om mange fine møter med studenter som var interessert i Avju og det de driver med:
– Flere av samtalene var faglige dypdykk ned i våre arbeidsområder, og vi kunne se at interessen blomstret. Jo mer studentene fikk kjennskap til mulighetene hos oss, jo mer spennende ble samtalene.
Både i fjor og i år lanserte Avju et Tech-internship i forbindelse med TEKdagen:
– Det er tross alt på TEKdagen vi ønsker å møte vår neste medarbeider!

En uventet tvist
Mørch-Lampe forteller at flere av de andre bedriftene fattet interesse for Avju Solutions, og ønsket inngå samarbeid.
– Vi har også kommet i kontakt Iver Martens og Helge Vogt som leder emnet RealfagsPraksis, hvor vi kan være praksisbedrift og knytte oss tettere opp mot universitetsmiljøet. Det var en uventet, men velkommen tvist på dagen.
Studentene på TEKdagen er målgruppen
NITO hadde også stand, for å gjøre studentene kjent med medlemsfordeler, og viktigheten av å være organiserte når de skal ut i arbeidslivet.
– Studentene som deltar på denne dagen, er målgruppen vår, forteller seniorrådgiver i NITO Renate Bakkehaug.
– Vi deltar på andre karrieremesser også, men det som er bra her er at vi er relevante for alle som kommer innom stand. Mange av de som er i jobbsøkerprosessen får vite at én av medlemsfordelene våre er bistand i jobbsøkerprosessen, og at en jurist kan se over jobbtilbud og kontrakt.
NITOs lykkehjul på standen deres har vært spesielt populært:
– Vi er rause med premiene, smiler Bakkehaug.
– UiT kan bli bedre
– Årets TEKdagen var over all forventning! God planlegging, flotte bedrifter og engasjerte studenter gjorde at dagen ble stor suksess, sier Thomassen.
Arrangørene savner likevel mer drahjelp fra universitetet:
– Mange teknologistudenter, opplever at UiT ikke legger til rette for kontakt mellom studentene og arbeidslivet. Selv om det finnes enkeltpersoner som bidrar, er inntrykket at UiT generelt ikke gjør den ekstra innsatsen som kreves å skape disse møteplassene, sier Bamer.
– Det merkes at UiT forsøker å forbedre seg på dette punktet, men har fortsatt en vei å gå her, skyter Thomassen inn.
– Arrangørene er avhengige av godt samarbeid med universitetet, om alt fra logistikk til markedsføring i undervisningen og på Canvas, slik at studentene får vite om slike arrangementer.
– På TEKdagen blir studentene blir kjent med bedriftene på en annen måte enn på et jobbintervju. Å oppfordre og legge til rette for studentengasjement vil gi mye gratis, ettersom alle oss jobber ut mot bedriftene, åpner for samarbeid og gir studentene muligheten til å knytte kontakter tidlig.
Thomassen ønsker seg også mer veiledning på studier der praksisplass er obligatorisk:
– Her kan universitetet gi studentene tips om relevante arbeidsgivere, og samarbeide med bedriftene slik at alle studenter får praksisplass.
«Learning by doing»
– Årets TEKdag var over all forventning! God planlegging fra komiteen, fine bedrifter og engasjerte studenter gjorde at dagen ble stor suksess. Vi lærte mye fra fjoråret, og fikk tenkt ut smarte løsninger på det vi så fungerte mindre bra i fjor, så alt i alt et svært vellykket arrangement, sier Thomassen.
Hun er spesielt fornøyd med at de utfordret bedriftene med «heispitcher»:
– Når bedriftene skulle presentere seg selv på kun 3 minutter, ble de tvunget til å velge ut det aller viktigste fra jobbmulighetene, samt være kreative for å fange oppmerksomheten til studentene. Vi håpet dette ville føre til at studentene tok turen innom standene etterpå, og tilbakemeldingene var at dette funket.

Bamer beskriver TEKdagen som «learning by doing»:
– Vi prøver ut ulike ting, og lærer underveis hva som fungerer bra og ikke. I det lange løpet ser vi for oss at TEKdagen blir så stort og kult at den kan holdes i større lokaler, med flere bedrifter, og ha kveldsarrangementer.
– Vi synes i alle fall det er gøy å arrangere TEKdagen, og ønsker å fortsette utvikle konseptet, basert på tilbakemeldingene vi får fra studenter og bedrifter, avslutter Thomassen.
TEKdagen åpnet med panelsamtalen NT-fak + næringslivet = sant? Her møttes studenter, ansatte på UiT og arbeidslivet for å diskutere studentenes tilknytning til arbeidslivet. Her kan du lese mer om dette.
Kortnytt fra Fakultet for naturvitenskap og teknologi, Institutt for teknologi og sikkerhet, Institutt for geovitenskap, Institutt for fysikk og teknologi, Institutt for informatikk, Institutt for matematikk og statistikk, Institutt for kjemi
-
Fiskeri- og havbruksvitenskap - bachelor
Varighet: 3 År -
Fiskeri- og havbruksvitenskap - master
Varighet: 2 År -
Akvamedisin - master
Varighet: 5 År -
Bioteknologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Arkeologi - master
Varighet: 2 År -
Musikkteknologi
Varighet: 1 År -
Peace and Conflict Transformation - master
Varighet: 2 År -
Computer Science - master
Varighet: 2 År -
Geosciences - master
Varighet: 2 År -
Technology and Safety in the High North - master
Varighet: 2 År -
Physics - master
Varighet: 2 År -
Mathematical Sciences - master
Varighet: 2 År -
Molecular Sciences - master
Varighet: 2 År -
Biologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Nordisk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Historie - årsstudium
Varighet: 1 År -
Engelsk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Luftfartsfag - bachelor
Varighet: 3 År -
Arkeologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Informatikk, datamaskinsystemer - bachelor
Varighet: 3 År -
Informatikk, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Allmenn litteraturvitenskap - årsstudium
Varighet: 1 År -
Geovitenskap- bachelor
Varighet: 3 År -
Kjemi - bachelor
Varighet: 3 År -
Samfunnssikkerhet - bachelor
Varighet: 3 År -
Automasjon, ingeniør - bachelor (ordinær, y-vei)
Varighet: 3 År -
Samfunnssikkerhet - master
Varighet: 2 År -
Farmasi - master
Varighet: 2 År -
Romfysikk, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Klima og miljøovervåkning, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Bærekraftig teknologi, ingeniør - bachelor
Varighet: 3 År -
Forkurs for ingeniør- og sivilingeniørutdanning
Varighet: 1 År -
Filosofi - bachelor
Varighet: 3 År -
Filosofi - master
Varighet: 2 År -
Barnehagelærer - bachelor
Varighet: 3 År -
Anvendt fysikk og matematikk, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Organisasjon og ledelse for offentlig sektor - erfaringsbasert master
Varighet: 3 År -
Arctic Nature Guide - one year programme
Varighet: 1 År -
Arktisk friluftsliv og naturguiding - bachelor
Varighet: 3 År -
Arktisk friluftsliv - årsstudium
Varighet: 1 År -
Grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn - master
Varighet: 5 År -
Governance and Entrepreneurship in Northern and Indigenous Areas - master
Varighet: 4 År -
Praktisk-pedagogisk utdanning for trinn 8-13 - årsstudium (deltid)
Varighet: 2 År -
Internasjonal beredskap - bachelor (samlingsbasert)
Varighet: 3 År -
Datateknikk, ingeniør - bachelor (y-vei)
Varighet: 3 År -
Droneteknologi, ingeniør - bachelor
Varighet: 3 År -
Bygg, ingeniør - bachelor
Varighet: 3 År -
Bygg, ingeniør - bachelor
Varighet: 3 År -
Bygg, ingeniør - bachelor (y-vei)
Varighet: 3 År -
Datateknikk, ingeniør - bachelor
Varighet: 3 År