Alltid beredt med ChatUiT

Nå er ChatUiT klar på våre nettsider for å hjelpe til med studier og arbeid. Tjenesten er gratis og sikker med tanke på personvern.

Tre menn rundt en datamaskin med flere eksterne skjermer.
LANSERT 2. OKTOBER: Samtaleroboten ChatUiT ble tilgjengelig på uit.no for en uke siden og det er Steinar Trædal-Henden, Øystein Tveito og Rolf Andersen fra Seksjon for virksomhetsnære tjenester som står bak den nye KI-tjenesten på universitetet. Foto: Roy-Morten Østerbøl/UiT Foto: Roy-Morten Østerbøl / UiT
Portrettbilde av Østerbøl , Roy-Morten
Østerbøl , Roy-Morten roy.m.osterbol@uit.no
Publisert: 10.10.23 13:04 Oppdatert: 10.10.23 15:40
Om UiT Teknologi

Kort om saken

ChatUiT er en ny tjeneste for studenter og ansatte ved UiT som gir gratis og personverntrygg hjelp med studier og arbeid. Tjenesten er en samtalerobot drevet av kunstig intelligens og utviklet av et team fra Seksjon for virksomhetsnære tjenester. ChatUiT kan brukes uten egen registrering og innmelding, og lagrer ikke eller deler brukernes data. Teamet jobber med å minimere eventuelle risikoer med tjenesten og understreker at brukerne må være kritiske og obs på samtalerobotens begrensninger. ChatUiT er basert på samme modell som UiOGPT og teamet jobber allerede med to nye KI-tjenester som vil bli tilgjengelige senere i høst.

(Denne oppsummeringen er lagd av ChatUiT og kvalitetssikret av et menneske)

ChatUiT er enkelt forklart en samtalerobot, som drives av kunstig intelligens (KI). Med denne kan du benytte ikke ukjente ChatGPT og samtidig ha full kontroll på dine data. Tjenesten er kun tilgjengelig for alle studenter og ansatte ved UiT. Egen registrering og innmelding kreves ikke, siden tjenesten er integrert med pålogging på en UiT-PC. Det er et team fra Seksjon for virksomhetsnære tjenester som har utviklet og jobber med universitetets egen GPT-instans.

 –  Vår modell er på mange måter helt lik ChatGPT, men det som skrives inn i ChatUiT vil ikke bli delt med andre, eller brukt til å trene modellen, forteller fagruppeleder Steinar Trædal-Henden og hans kolleger Øystein Tveito og Rolf Andersen.  

Sammen har de lagd tjenesten for at studenter og ansatte kan bli enda bedre til å studere, forske og undervise ved UiT. 

 –  Og fordi vi selv syns det er gøy, sier Trædal-Henden.

Akkurat som det krever kunnskap å bruke Google effektivt, er det en egen kompetanse å bruke ChatUiT godt.

En personverntrygg tjeneste

Utfordringen med bruk av en tjeneste som OpenAIs ChatGPT, er at den påberoper seg retten til å kunne bruke data du putter inn til å trene modellen. Det er derfor problematisk å dele persondata og sensitiv informasjon. Både det du skriver inn og svarene du får blir lagret hos OpenAI, og i neste omgang kan dette brukt til trening og forbedring av deres modeller. Dermed er det en risiko for at sårbart innhold blir delt med uvedkommende.

 –  OpenAI har ikke tilgang til dataene som blir brukt i vår tjeneste. Og vi lagrer ikke eller deler videre brukernes data. Alt blir kun lagret lokalt, i nettleseren på den enkeltes maskin, forteller senioringeniør Tveito.

 –  Samtidig er ikke vår modell bedre enn andre tjenester på nett som gir deg svar på spørsmål. Alle må gjennomgå sine artikler på vanlig måte, det går ikke an å stole hundre prosent på modellen. Vi kaller ChatUiT personverntrygg, men du må være kritisk til innholdet den produserer, understreker Andersen, som også er senioringeniør. 

Tre menn rund en datamaskin med flere eksterne skjermer.
TRYGG TJENESTE: – Det største problemet med en kommersiell tjeneste som ChatGPT er null kontroll med data, mens nå har vi full kontroll, forteller Øystein Tveito. Bak skjermene fra venstre hans kollega Rolf Andersen og deres sjef Steinar Trædal-Henden. Foto: Roy-Morten Østerbøl/UiT

Trener samtaleroboten selv

ChatUiT kommer ikke til å utvikle seg med bakgrunn i data som brukerne legger inn i samtaleroboten. Teamet vil selv trene modellen, blant annet med kunnskapsartikler fra uit.no.

 –  Vi bruker en allerede ferdigtrent modell av ChatGPT uten våre egne data, som senere vil bli byttet ut med oppdaterte versjoner. Vi vil ikke at disse modellene skal få trene på vårt innhold. Vi kommer til å trene ChatUiT selv, understreker Tveito. 

Teamet jobber med å minimere eventuelle risikoer med ChatUiT. Tjenesten er for tiden åpen for grønne data (tilgjengelig for alle), men etter grundige risikovurderinger vil det sannsynligvis bli åpning for gule data (begrenset for noen). Dette vil være mest aktuelt for forskningsgrupper som jobber med tunge analyser og gjennomgang av store tallmaterialer.

Må bli kjent med verktøyet

Teamet legger vekt på at ChatUiT først og fremst er et nytt verktøy, som brukerne selv må teste ut og finne nytten av. Modellen er god til å skrive, spesielt på engelsk. Den er flink til å jobbe med koding, og den ser sammenheng i store mengder med data. Kunnskapsnivået kan sammenlignes med det du finner i leksikon.

 –  Men hvis den ikke kan noe om et emne, vil den likevel være ganske skråsikker, sier Tveito.

 –  Alle som bruker tjenesten, må være kritiske og obs på samtalerobotens begrensninger. 90 prosent er veldig bra, mens 10 prosent bare er tull, mener Andersen.

 –  Bruker dere selv ChatUiT?

 –  Jeg bruker den mest til å genere og finne feil i egen koding, eller til å kommentere og forklare andres koding, svarer Tveito.

 –  Og akkurat som det krever kunnskap å bruke Google effektivt, er det en egen kompetanse å bruke ChatUiT godt, sier Trædal-Henden.

Hva sier ChatUiT selv?

Siden «hovedpersonen» er en samtalerobot, er det kanskje hen som er best til å svare på spørsmålet om hvorfor studenter og ansatte bør bruke den nye tjenesten. Svaret fra ChatUiT kom på under et halvt minutt og var delt opp i fem ulike punkter:

  1. Rask og enkel tilgang til informasjon: ChatUiT gir rask og enkel tilgang til informasjon om studier, opptakskrav, studieprogrammer og mye mer. Du kan stille spørsmål og få svar umiddelbart, uten å måtte lete etter informasjonen selv.
  2. Tilgjengelig når som helst: ChatUiT er tilgjengelig når som helst på døgnet, så du kan få hjelp og svar på spørsmål selv utenfor vanlig åpningstid.
  3. Personlig tilpasset hjelp: ChatUiT er designet for å gi personlig tilpasset hjelp til hver enkelt student eller ansatt. Chatboten kan tilpasse svarene sine basert på dine spørsmål og behov.
  4. Reduserer ventetid: Ved å bruke ChatUiT kan du unngå å måtte vente på svar fra en person eller på telefonen. Chatboten kan svare på spørsmål umiddelbart, noe som kan redusere ventetiden og gi deg mer tid til å fokusere på andre oppgaver.
  5. Effektiviserer informasjonsinnhenting: ChatUiT kan hjelpe deg med å effektivisere informasjonsinnhentingen din. Du kan få svar på spørsmål raskt og enkelt, og dermed bruke mindre tid på å lete etter informasjon selv.

 –  Hva tenker teamet om svaret fra ChatUiT?

 –  Her er det tydelig at den ikke vet hva ChatUiT egentlig er, og bare finner på noe. Roboten må nok få litt mer bakgrunnsinformasjon for å kunne gi et bedre svar, svarer Tveito. 

Klassifisering av data og innhold

  • Grønne data og informasjon – åpen eller fritt tilgjengelig
  • Gule data og informasjon – begrenset
  • Røde data og informasjon – fortrolig
  • Svarte data og informasjon – strengt fortrolig

Les mer om ivaretakelse av sikkerhet på Sikkerhet, beredskap og personvern ved UiT.

Bygd på lik modell som UiOGPT

Dagens utgave av ChatUiT baserer seg på samme modell som finnes i gratisversjonen av ChatGPT, men det jobbes allerede med en ny versjon som er basert på GPT-4, for øvrig modellen som brukes i betalingsutgaven av ChatGPT.

 –  Har dere hatt noe samarbeid med Universitetet i Oslo sin utvikling av samtaleroboten UiOGPT?

 –  Nei, men ChatUiT er bygd på samme modell som deres samtalerobot. Det er den samme modellen som de fleste bruker for denne type samtaleroboter, forteller Trædal-Henden og legger til at disse modellene kjøres på et datasenter Microsoft har her i Europa, og ingen data sendes til USA.

Det er også satt i gang et arbeid med å lage et eget KI-team på universitetet, som kommer til å se nærmere på etiske problemstillinger i forbindelse med arbeid, studier og eksamen. 

MER KI SENERE I HØST: Trædal-Henden kan fortelle at to nye KI-tjenester er på trappene – en bildegenerator og et verktøy for transkribering av lys og automatisert teksting av video. Foto: Roy-Morten Østerbøl/UiT

Flere nye KI-tjenester er på vei

Teamet er allerede godt i gang med to nye KI-tjenester, som vil bli tilgjengelig senere i høst: En bildetjeneste a-la bildegeneratoren Dall-E, samt et verktøy som kan brukes til automatisert teksting av video og transkribering av lyd.

 –  Hadde du hatt alle disse tjenestene i dag, ville du som kommunikasjonsrådgiver ikke trengt penn og notatblokk. Du kunne bare tatt opp intervjuet med diktafon, fått det auto-transkribert og så ordnet teksten til en nyhetsartikkel inne på ChatUiT, forteller Tveito.

 –  Men hva skulle jeg ha gjort?

 –  Du måtte ha gjennomgått og kvalitetssikret resultatet.

 –  Og bildene?

 –  De måtte du tatt selv.

 –  Okei, men da tar vi bilder.

 Les driftsmeldingen fra IT-avdelingen her.

Østerbøl , Roy-Morten roy.m.osterbol@uit.no
Publisert: 10.10.23 13:04 Oppdatert: 10.10.23 15:40
Om UiT Teknologi
Vi anbefaler