Halvveis i stipendiatåret: Bli kjent med vår PhD-student, Jostein

Denne høsten begynte Jostein Lappegård som stipendiat ved TREC etter å ha fullført medisinstudiet og gått forskerlinja parallelt på universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet (UiT). 27-åringen flyttet fra hjembyen Bodø for snart åtte år siden for å forfølge sin yrkesdrøm om å bli lege og har vært i TREC de siste fem årene. Men hvem er egentlig Jostein? Les intervjuet med han for å finne ut mer om han og om det løpet han har valgt å gå!

Jostein på konferanse i Toronto. Foto: Privat

Av Dana Meknas, journalist ved TREC

Denne høsten begynte du som stipendiat i TREC! Hvordan har det vært så langt?- Det har vært veldig fint å være tilbake i gruppa på fulltid, etter tre år med hovedfokus på å fullføre studiet.

Hva gjør du egentlig om dagen?
– I høst har jeg jobbet med å fullføre to artikler som skal sendes inn til vurdering, også skriver jeg på selve doktorgradsavhandlingen. Jobben inkluderer litt arbeid i statistikkprogram, lesing av artikler og skriving (og sletting, omskriving, sletting, omskriving….). Også drikker jeg en del kaffe. Ja, også er det nok fare for at det blir en liiiten tur innom noen nettaviser i løpet av dagen.

Hvordan ser løpet ut for deg fremover?
– Jeg skal få sendt inn de to artiklene til vurdering så fort som mulig. Deretter skal avhandlingen etter planen sendes inn i løpet av februar. Så håper jeg å kunne disputere i løpet av 2018, forhåpentligvis i løpet av våren.

Hvilke forventninger har du til tiden som kommer?
– Jeg fortsetter på et prosjekt som jeg har jobbet med siden jeg ble forskerlinjestudent i 2013. Sånn sett er det veldig kjente rammer og mål å forholde seg til. Likevel forventer jeg at siste innspurt før innlevering av avhandlingen kommer til å bli relativt arbeidsom, men også veldig lærerik.

Hvordan havnet du i TREC?
– Jeg havnet i TREC (den gangen HERG) som forskerlinjestudent høsten 2013. Etter å ha pratet med mange forskjellige forskningsgrupper falt valget på hematologisk forskningsgruppe. Både gruppeleder John-Bjarne og tidligere forskerlinjestudenter ga et veldig godt inntrykk av opplegget gruppen kunne tilby med tanke på prosjekt, veiledning, fasiliteter, sosialt og så videre.

Jostein på ISTH-konferanse i Berlin sommeren 2017. Foto: Privat
Trives du?
– Jeg trives veldig godt! TREC er en stor og inkluderende gruppe med veldig mange forskjellige folk som har ulik bakgrunn. Alle aldre og mange nasjonaliteter. Vi har felles morgenkaffe og lunsj hver dag, og kake/vinlotteri (clottery) hver fredag. I tillegg får vi svetta fra oss på ukentlige gruppetreninger på Kraft sportssenter. Dette bidrar til et veldig godt miljø i gruppa. Det skjer også mye felles faglig på ukentlig basis, hvor alle i gruppa får god trening i å formidle sin egen forskning på engelsk. TREC har også gitt meg muligheten til å reise på internasjonale konferanser, som har vært en veldig morsom erfaring, og ikke minst en veldig sosial greie.

Hva slags prosjekt er det du jobber med?
– Jeg har brukt data fra Tromsøundersøkelsen og sett på om et mål på variasjon i størrelsen til de røde blodcellene kan si noe om fremtidig risiko for åreforkalkninger, hjerteinfarkt og hjerneslag. Det viser seg at det er en sammenheng mellom denne blodprøven og hjerte/kar-sykdom. Derfor har jeg også undersøkt litt hva disse sammenhengene eventuelt kan skyldes, sånn at man i framtiden kanskje kan bruke dette målet i risikovurdering av pasienter med tanke på nevnte sykdommer.

Hva skal du gjøre etter at du er ferdig med doktorgraden?
– Da er planen å starte i jobb som legevikar på en eller annen avdeling på UNN her i Tromsø – usikker hvor. Deretter blir det videre til et annet sykehus (mest sannsynlig) i turnustjeneste fra høsten 2018.

Hvis du må beskrive deg selv med tre ord, hva ville det blitt?
– Hannkjønn, høy, snill

Jostein på tur i Frankrike sammen med TREC-kollegaer Esben Bjøri og Håkon S. Johnsen. Foto: Privat

Hva liker du å gjøre på fritiden?
– Knuse Joakim, Trygve og Rune i bordtennis. Jeg hører mye på musikk, og liker godt å gå på konserter og festivaler av forskjellig slag. Jeg liker også å være aktiv, men driver ikke med noe idrett på organisert nivå. I løpet av et år er jeg nok innom alt fra bordtennis, fotball, volleyball og ishockey, til løping, sykling, og turgåing med/uten ski. Jeg er også glad i å bade når muligheten byr seg.

Vi ønsker Jostein lykke til med de neste månedene og gleder oss til å følge med frem til han er i mål med doktorgraden!

Har du lest om intervjuet med Trygve Sølberg Ellingsen, en annen av våre stipendiater? Det finner du her: På siste etappe av doktorgradarbeidet: Møt vår stipendiat, Trygve

Ansvarlig for siden: Dana Meknas
Sist oppdatert: 04.02.2018 11:21