Sjekkliste for nye studenter

Velkommen som student ved UiT!

For å være student ved UiT må du hvert semester betale semesteravgift og semesterregistrere deg. Semesterregistreringa åpner 15. juni/15. desember for nåværende studenter og 1. juli/2. januar for nye studenter.

Her finner du informasjon om studiestart.



En stund etter at du har takket ja til studieplass, vil du motta en e-post med all informasjon du trenger for å opprette brukerkontoen din ved UiT.

Brukerkontoen trenger du for å kunne logge deg inn i systemene våre. 


Har du problemer med å opprette IT-brukerkonto?
På disse brukerstøttesidene finner du alt om IT-brukerkonto, samt kontaktinfo til IT-brukerstøtte.


Du oppretter giro for betaling av semesteravgift i studentweb
OBS: Pass på at du oppgir korrekt KID-nummer når du betaler semesteravgifta i din nettbank. Dersom du ikke gjør det, vil ikke din betaling bli registrert i studentweb. 

Her kan du se en film om hvordan du betaler semesteravgifta.

OBS: Studenter som tar etter- og videreutdanningsenkeltemner, får tilsendt e-post med egen informasjon om betaling av semesteravgift.


Betalt semesteravgift til en annen institusjon?
Studenter som studerer ved flere utdanningsinstitusjoner, trenger bare betale semesteravgift til en institusjon. I henhold til lov om studentsamskipnader § 15 skal du betale til studentsamskipnaden ved den utdanningsinstitusjonen hvor flest studiepoeng avlegges. Dersom du har betalt semesteravgift til en annen studentsamskipnad enn Norges arktiske studentsamskipnad, må du gi beskjed til oss senest innen 1. september/1. februar via dette skjemaet (krever innlogging med Feidekonto tilknytta UiT). Vi vil da sørge for at dette blir registrert i vårt system slik at du får semesterregistrere deg. OBS: Vær oppmerksom på at du ikke vil få opp semesterkvittering fra UiT i appen Student-ID, dersom du har betalt semesteravgift til en annen institusjon.

Om semesteravgifta
Semesteravgifta er på 710 kr og pengene går til Norges arktiske studentsamskipnad.
40 kr av semesteravgifta går til Studentenes og akademikernes internasjonale hjelpefond (SAIH). Studentparlamentet ved UiT anbefaler studentene å støtte SAIH, men du kan reservere deg fra å gi denne støtten ved å endre kronebeløpet på bankgiroen fra 710 kr til 670 kr.

Refusjon av semesteravgifta
Dersom du likevel ikke skal være student ved UiT, er det er mulig å søke om å få semesteravgifta refundert. Siste frist for å søke om refusjon er 1. september/1. februar.

 

Du registrerer deg i studentweb. OBS: Vi anbefaler at du gjør registreringa via PC og ikke via mobiltelefon

    • Alle studenter må også bekrefte sine kontaktopplysninger

    • Pass på at du fullfører din semesterregistrering. Dersom du har gjort alt korrekt vil det på startsida i studentweb ligge følgende melding:
      Skjermdrop fra studentweb
Dersom du har meldt deg opp til undervisning og eksamen, så vil dine meldinger vises i menypunktet "Aktive meldinger":
Skjermdump studentweb - aktive emner
Alt er ok med din undervisnings- og eksamensmelding dersom det er grønn avhaking ved meldingene dine.

Er din adresse eller ditt navn ikke registrert korrekt hos UiT?

Her finner du informasjon om endring av adresse og informasjon om endring av navn.


Siste frist for semesterregistrering

  • Siste frist for semesterregistrering er 1. september i høstsemesteret og 1. februar i vårsemesteret

Vi anbefaler deg å registrere deg så fort som mulig, slik at du har tilgang til din timeplan og annen nyttig info, i god tid før studiestart.


Trenger du hjelp med semesterregistreringa?
Ta kontakt med ditt studieprogram eller UiT info.


Melde deg av eksamen
Frist for å trekke seg fra eksamen er 14 dager før eksamen. Les mer om dette her.


 


Student ID: Studentbevis og semesterkvittering via app
Studentbevis og semesterkvittering får du via en app, som du laster ned til din mobiltelefon. Du må ha betalt semesteravgift og være semesterregistrert for å få semesterkvittering i appen. 

Les mer om om tjenestene knytta til appen og hvordan du laster den ned her: Student ID.

Her kan du ta bilde til Student ID:


Du får tilgang til emnene dine i Canvas, dagen etter at du meldte deg opp til undervisning i studentweb.

Dersom du mangler tilgang til et emne i Canvas, ber vi om at du sjekker at oppmeldinga i studentweb er korrekt. Dersom du trenger hjelp til å sjekke oppmeldinga i studentweb kan du ta kontakt med ditt studieprogram eller UiT info.

Innlogging:
Du logger inn i Canvas her (med din IT-brukerkonto ved UiT).


 


På Min side finner du de viktigste verktøyene du trenger som student, som f.eks. din timeplan.

Her logger du inn: https://uit.no/minside


Behandling av din søknad hos Lånekassen
Du må ha betalt semesteravgift og fullført din semesterregistrering i studentweb, før Lånekassen behandler din lånesøknad.

UiT sender ikke data om din semesterregistrering til Lånekassen, men Lånekassen henter data om din semesterregistrering fra UiT når de skal behandle din lånesøknad. 

Dersom du får beskjed på Lånekassens nettside om at det ikke er blitt sendt bekreftelse om at du studerer ved UiT, må du sjekke om du har fullført din semesterregistrering. Det gjør du i studentweb. Her kan du også sjekke hvilke data Lånekassen har fått om deg.


Søknadsfrist
Søknadsfristen for lån og stipend er 15. mars for vårsemesteret og 15. november for høstsemesteret.
Les mer om utbetaling av lån og stipend på Lånekassens nettsider.


Andre stipendordninger
I tillegg til lån og stipend fra Lånekassen har du som student også mulighet til å søke om støtte fra andre nasjonale stipend- og legatordninger. UiT Norges arktiske universitet har også egne legatordinger for sine studenter. Les mer om legatordningene her.


 


Du finner pensumlisten din i Canvas og på Min side, dagen etter at du meldte deg opp til undervisning via studentweb.

Dersom du ikke er undervisningsmeldt, kan du søke opp pensumlisten via pensumlistesystemet Leganto. På denne nettsiden finner du også info om hvor du kan kjøpe pensumlitteratur, samt info om Universitetsbibliotekets tjenester.


 


Det kreves politiattest ved opptak til studier der studentene kommer i kontakt med pasienter, klienter, barnehagebarn, elever eller andre som del av klinisk undervisning eller praksisopplæring. Les mer om politiattest her.

Dersom du er student ved et studieprogram hvor politiattest kreves, vil du få beskjed om det når du får tilbud om opptak til studieprogrammet.


 Du bestiller politiattest via studentweb. Slik gjør du det:

1. Logg inn i studentweb

2. Under"Meldinger" på forsiden i studentweb finner du en lenke til bestilling av politiattest. Trykk på lenka

3. Velg deretter politiattest for studieprogrammet ditt og trykk på "Fortsett til bestillingen"

4. Hak av for at du samtykker til at Studentweb sender over fødselsnummer, etc. til Politiet og trykk på knappen "Start bestilling"

5. Logg inn på politiets nettsider med bankID eller annen elektronisk ID

6. Følg deretter veiledninga på politiets nettsider


Kan du ikke bestille politiattest via studentweb?
Da kan du bruke bruke politiets digitale løsning eller søke per post. Les mer om dette på politiets nettsider.


Levere politiattest til UiT
Når du har mottatt politiattesten fra Politiet, må du selv levere politiattesten i studentweb. Slik gjør du det:

1. Logg inn i studentweb

2. Velg menypunktet "Mer" og deretter "Søknader"

3. Trykk på "Ny søknad"

4. Under "Type" velger du "Levering av politiattest"

5. Trykk på "Videre" og følg deretter videre instruksjoner

OBS: Ikke last opp politiattest dersom du har merknad på politiattesten din. Slike attester må leveres eller sendes via post til studieprogrammet ditt. Kontaktinfo finner du i studiekatalogen.


Mange nye studenter synes at det kan være vanskelig å finne frem på universitetsområdene. Fortvil ikke - via Mazemap kan du søke opp både bygg og rom og få veibeskrivelse, slik at du på en enkel måte finner frem.


Tromsø
Det er vanskelig å finne parkeringsplass på universitetsområdet. Vi anbefaler deg derfor å la bilen stå og heller bruke buss eller beina. Lysløypa går forbi campus Breivika og er fin å bruke både vinter og sommer. Her finner du løypekart.

Du må betale for å parkere på universitetsområdet.


Alta
Du må kontakte Servicetorget for å få skrevet ut parkeringskort. Husk å ta med:

  • Gyldig studentkort
  • Registreringsnummeret på bilen
  • Vognkort

Les mer om parkering i Alta.


Harstad
Du må betale for å parkere på universitetsområdet.


Narvik
Her finner du info om parkering.


Oppstartskurs IT- og bibliotekstjenester høsten 2023
Digitale kurs med info om hvilke verktøy du kan bruke, etc. Kursene arrangeres:

  • Tirsdag 15. aug kl 14:15
  • Torsdag 17. aug kl 10:15
  • Tirsdag 22. aug kl 9:15
  • Onsdag 23. aug kl 18:00
  • Torsdag 24. aug kl 14:15
  • Torsdag 31. aug kl 12:15

For mer info, se "Tavla".


IT-tjenester
Se film om IT-tjenester for nye studenter.


Bibliotekstjenester
På nettsiden til Universitetsbiblioteket (UB) finner du hjelp til litteratursøk, kildebruk, tilgang hjemmefra m.m. Biblioteket har også live chat på nettsiden på hverdager.

Se introvideo om bibliotekstjenester.


 


Ønsker du å lære om informasjonskompetanse, læringsstrategier og kildebruk?

Da anbefaler vi deg å ta IKomp - et nettkurs som er retta mot nye studenter, samt å se på disse filmene utvikla av Torstein Låg ved UiT

Spørsmål og svar om IKomp.


Trenger du tilrettelegging i studiehverdagen, er det viktig at du kontakter oss så tidlig som mulig.

Informasjon om tilrettelegging i studiehverdagen og på eksamen, frister og kontaktpersoner finner du her: https://uit.no/tilrettelegging


Er du toppidrettsutøver?
Les mer om tilrettelegging og søknad om status som toppidrettsutøver her.


 


Ta gjerne kontakt med studieprogrammet ditt dersom du har spørsmål knytta til studiet ditt. Du finner kontaktinfo ved å søke opp studiet i studiekatalogen.

Er du enkeltemnestudent og har behov for bistand, så kan du ta kontakt med UiT info i Tromsø. 

Her finner du en oversikt over UiT info (førstelinjetjenestene) ved våre campus, og hvilke tjenester som tilbys.