Pris – Det helsevitenskapelige fakultet
Pris – Det helsevitenskapelige fakultet
Utdanningsprisen
Målet med utdanningsprisen er å stimulere til, og gi heder for systematisk videreutvikling av kvalitet i utdanning og inspirere andre til økt innsats i arbeidet med utdanningskvalitet.
Prisen kan deles ut til miljø eller enkeltpersoner tilknyttet Det helsevitskapelige fakultet. Tiltaket må være nyskapende eller på andre måter bidra vesentlig til økt kvalitet i utdannelsen.
Gå til nettskjema for nominasjon til utdanningsprisen.
Hvilke krav det stilles for å kunne nominere kandidater til utdanningsprisen går fram av statuttene.
Både studenter og ansatte kan nominere.
Prisen blir delt ut på fakultetet sitt sommerfest. Prisvinneren får 50 000 kroner, gave lage eksklusivt av Glasshytta Blåst og diplom.
Utdanningsprisen og Undervisningsprisen vurderes av samme komité. Denne ledes av prodekan utdanning, og består i tillegg av prodekan for klinisk undervisning og praksisstudier, to ansatte og to studenter, i alt sju medlemmer.
For mer informasjon se statuttene!
Kontaktperson: Elin Svendsen
Vinnarar
Vinner 2025: Team for mentorordning ved institutt for farmasi: programkoordinator Janne Erikke Mjelle, studierådgivere Thea Arabella Jylland, Marte Foss Tveiten og Henrik Strugstad Jenssen.
Utdrag fra begrunnelsen: «Teamet som jobber med mentorordningen ved IFA, inkl. et nytt språkmentorprosjekt, har gjort et enestående arbeid for å sikre en god førsteårsopplevelse for våre studenter. De har lagt til rette for et inkluderende og støttende læringsmiljø, som både fremmer faglig utvikling og sosial tilhørighet. Første studieår er en periode som ofte er kritisk for studentenes videre utdanningsløp, og mentorprosjektene er med på å bidra til økt studentengasjement, bedre trivsel og lavere frafall».
Vinner 2024: Ann Iren Solli, Institutt for medisinsk biologi.
Utdrag fra begrunnelsen: Årets vinner av utdanningsprisen har mangeårig innsats for kvalitet i utdanning og deltar alltid i samarbeid om undervisningskvalitet med sine kolleger. Hun har innført interaktive undervisningsressurser der hun kombinerer digital undervisning med veiledet undervisning, studentaktiv læring og ferdighetstrening.. Hun har inkludert forskningsprosjekter inn i undervisning der studentene selv får delta i forskningsprosjekter. Dette må kalles innovativt, og styrker hennes kandidatur til utdanningspris.
Vinner 2023: Bachelorprogrammet i fysioterapi
Programmet har hatt stort fokus på å implementere bærekraft i undervisningen. Resultatet er blant annet innovative og kreative undervisnings- og vurderingsformer, økt internasjonalisering og samarbeid, samt økt kompetanse og bevissthet om feltet bærekraft. Programmet er et forbilde for den typen innovasjon vi trenger for å bidra til å skape en bærekraftig fremtid. Lederskapet og lidenskapen som kollegene på fysioterapeututdanningen viser, kan være en inspirasjon for alle på Helsefak og UiT, og de er en sterk partner for alle i den grønne omstillingen.
Vinner 2022: Vinnere 2022: Fagmiljøet rundt praksisutdanningen for farmasistudenter
Utdanningsprisen tildeles Praksisutdanningen for farmasistudenter for et nyskapende tiltak og et unikt utviklingsarbeid innen apotekpraksis og klinisk praksis i sykehus og i kommunehelsetjenesten.
Vinner 2021: Eva Therese Næss, Camilla Breivik, Svein Bergvik og Ragnhild Sørensen Høifødt
Studentene savnet koblingen mellom studiene og en jobbhverdag utenfor akademia. Fire ansatte ved Institutt for psykologi får Helsefaks utdanningspris 2021 for å ha skapt koblingen gjennom nye fagemner.
Les hele saken her: Kobler studier med jobbhverdag

Vinner 2020: Camilla Lauritzen (RKBU Nord)
Årets utdanningspris ved Helsefak går til et fagmiljø som bruker omvendt undervisning som metode, og som ønsker å bidra til at barnevernet blir bedre.
Les hele saken her: Utdanningspris til veilederutdanning for ansatte i barnevernet

Vinner 2019: Lisbeth Gaustad Johansen, Karina Karlsen og Carina Nygård ved sykepleierutdanningen i Harstad (IHO)

Disse fikk tildelt priser under sommerfesten ved Helsefak i 2019: Fra venstre Karina Synnøve Karlsen (Utdanningsprisen), Gaute Martin Hansen (Undervisingsprisen), Erik Sveberg Dietrichs (Formidlingsprisen) og Lisbeth Gaustad Johansen (Utdanningsprisen). Ikke til stede: Arnfinn Sundsfjord (Forskingsprisen) og Carina Nygård (Utdanningsprisen). Foto: David Jensen
Vinner 2018: Ingrid Petrikke Olsen (IKM)
Utdanningspris for arbeidet bak «Finnmarksleger»
Den andre prisen innen utdanning – utdanningsprisen – hedrer også legeutdanninga ved UiT. Her var det førsteamanuensis Ingrid Petrikke Olsen ved Instituttt for klinisk medisin, som fikk pris for sitt mangeårige arbeid for å utvikle et studietilbud for leger i Finnmark. De fire første «Finnmarkslegene» ble nettopp uteksaminert, med ekstra vekt på akuttmedisin, distriktsmedisin og kulturforståelse i innspurten av studiet.
Olsen er selv lege med praksis fra Finnmark, og allerede som studentpolitiker, ivret hun for å utvikle et studietilbud i vårt nordøstligste fylke. Regionaliseringen av legestudiet til Finnmark hadde neppe blitt realisert uten Olsens utrettelige innsats. Selv er hun ydmyk.
– Dette er en lagseier! Cirka 100 undervisere er involvert, sa Olsen under tildelinga.
Hun oppfordret UiT til fortsatt å ha fokus på å være et åpent universitet, og skisserte flere nye muligheter for mer undervisningssamarbeid med helseinstitusjoner i Nord-Norge.
Les hele saken her: Utdanningspris for arbeidet bak «Finnmarksleger»

Glade prisvinnere avbildet under fakultetets sommerfest 18. juni, da prisene ble delt ut. Fra venstre Vegard Andersen, leder for Tromsø akuttmedisinske studentforening (undervisningsprisen), førsteamanuensis Ketil Lenert Hansen (formidlingsprisen), førsteamanuensis Ingrid Petrikke Olsen (utdanningsprisen) og professor Bård Smedsrød, leder for forskningsgruppa innen vaskulær biologi (forskningsprisen). Ikke til stede: Forsker Christina Øie (pris til yngre forsker) og Karin Ravn Pedersen (Edmunds pris). Mangler også: Professorene Knut Fredriksen og Mads Gilbert, som delte undervisningsprisen med studentforeninga.
Foto: Bjørn-Kåre Iversen
Vinner 2017: Nanna Hauksdottir (TPS)
Hauksdottir får prisen for sitt sterke engasjement for studentaktiv læring og tverrfaglig samarbeidslæring (TPS). Hennes innsats har fått stor betydning lokalt, nasjonalt og etter hvert også internasjonalt.
Hauksdottir har bidratt til, og er fortsatt sterkt aktiv i et arbeid som bidrar til å heve utdanningskvaliteten for studenter, bedre helsetjenester for pasienter og i tillegg legger til rette for utvikling, vekst og kompetanse for faglærerne.
Hennes engasjement i TPS omfatter blant annet planlegging av Kraft II/Helsehuset og to søknader til Senter for fremragende utdanning. Hun har også vært en drivkraft bak felleskurset HEL-0700 som inkluderer de fleste studentene ved Helsefak. Hun har dessuten engasjert seg i det nasjonale TPS-nettverket, hvor hun ble valgt til leder i 2016.
Blant studentene er Hauksdottir populær for sin interesse og sitt engasjement for studentenes trivsel og kunnskapsutbytte. Hun forbindes med god kunnskap og gir tydelige tilbakemeldinger med et godt humør, og oppmuntrer studentene til å ha troen på seg selv og sine kunnskaper.

Fra venstre prisvinner Catharina E. A. Wang, Ørjan Samuelsen (på vegne av Pål Jarle Johnsen), Nanna Hauksdottir og John- Bjarne Hansen (på vegne av Sigrid Kufaas Brækkan). Ikke med på bildet: Prisvinner Åshild Odden Miland.
Foto: Johanne Røe Mathiesen
Vinner 2016: Bertil Bjerkan og Frode Svartdal (IPS)
Komiteens begrunnelse: Profesjonsstudiet i psykologi ved UiT feirer i 2016 sitt 25-årsjubileum, og Bertil Bjerkan og Frode Svartdal er hovedarkitektene bak studiet.
Bertil både planla og igangsatte studiet og har de siste 3 år ledet arbeidet med revisjon av alle studieprogram i psykologi ved UiT. Han hedres for oppbygging og revisjon av profesjonsstudiet i psykologi ved UiT gjennom mer enn 30 år, samt for nasjonale faglige bidrag til psykologifaget i form av lærebøker, og til forståelse av studentatferd gjennom utdanningsforskning.
Frode planla og igangsatte studiet og har også bidratt i revisjonen. I tillegg har Frode skrevet lærebøker, jobbet med nettbasert læring, samt bidratt til forståelse av studentatferd gjennom forskning på prokrastinering.
Psykologi er et komplekst profesjonsstudiet og at de to har vært med til både å utvikle, gjennomføre og nå revidere programmet er en imponerende prestasjon. At de samtidig har bidratt med utvikling av læringsressurser og utdanningsforskning viser en helhet, en bredde og en soliditet i arbeidet med utdanning av psykologer som bør verdsettes og markeres.

Årets prisvinnere ved Det helsesvitenskapelige fakultet: Fra venstre: Utdanningspris: Bertil Bjerkan (fraværende: Frode Svartdal). Formidlingspris: Astrid Strandbu. Forskningspris til yngre forsker: Eelke Snoeren. Forskningspris: Natasha Skalko-Basnet (forskningsgruppe: Drug Transport and delivery). Undervisningspris: Beate Hennie Garcia (her representert ved instituttleder Thrina Loennechen).
Foto: Elisabeth Øvreberg
Vinner 2015: Legevaktprosjektet v/ Katrine Wennevold og Eik Kolstrup (ISM)
Vinner 2014: Kjell Lindgård (IMB)
Når et institutt, og så å si alle studenter – i alle kull – skriver under på at årets utdanningspris må gå til Kjell Lindgård, så betyr det at denne mannen kan å undervise.
Seks personer var nominert til utdanningsprisen, og ifølge Nanna Hauksdottir, prodekan utdanning ved Det helsevitenskapelige fakultet, er Lindgård en verdig vinner.
– Kjell har i en årrekke vist svært høy kvalitet i undervisningen. Han er kreativ og nyskapende innenfor en tradisjonell undervisningsform, samtidig som han er tilgjengelig for studentene og har engasjerende undervisning som huskes, begrunner hun.
Det var under fakultetets sommerfest prisene ble utdelt, og Lindgård takket studentene.
– Dette gir inspirasjon! Jeg liker det jeg gjør, jeg liker å undervise. For hva gjør det vel ikke med oss lærere når studentene plutselig sier ” Å! Nå skjønte jeg det!”.

Årets prisvinnere ved Det helsevitenskapelige fakultet. Fra venstre: Kjell Lindgård, Aina Westrheim Ravna og Terje Johansen. De har alle tre utmerket seg på en framragende måte det siste året.
Foto Elisabeth Øvreberg
Vinner 2013: Deles mellom Floyd Rudmin (IPS) og Karen Sørensen (IMB)
– Floyd Rudmins undervisning er informativ og engasjerende, gir stort læringsutbytte og forelesninger blir ofte avsluttet med en runde applaus. Som veileder er han kunnskapsrik, entusiastisk og opptatt av å motivere studenter til kunnskapsproduksjon på et høyt nivå, samt formidle og publisere sine forskningsresultater, fortalte seksjonssjef for utdanningstjenester, Elin Skog, da hun mandag 24.juni skulle dele ut årets undervisningspris ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT.
Men det var ikke bare professor Floyd Rudmin som fikk den gjeve utdanningsprisen til fakultetet. Også førsteamanuensis Karen Kristine Sørensen fikk pris for sin innsats med å lage et studietilbud det ikke finnes maken til i Norge.
– Sørensen har hatt særlig ansvar for å utvikle et tverrfaglig delemne som ble gjennomført for første gang høsten 2012. Dette delemnet er et helt nytt studietilbud i Norge som samler fagpersoner fra ulike fagdisipliner og institutt, og som gir helt ferske studenter en solid faglig plattform for resten av studiet, uttalte Skog og la til at Sørensen i tillegg utmerker seg som en dyktig formidler og viser stor omsorg for studentene.

Utdanningsprisen gikk til Karen Kristine Sørensen (til venstre). Trine Krane tok imot prisen til Floyd Rudmin.
Foto: Elisabeth Øvreberg
Vinner 2012: Tove I. Dahl (IPS)
Engasjement ga pris
Det helsevitenskapelige fakultet gir også årlig ut en utdanningspris, og i år gikk prisen til førsteamanuensis Tove Dahl ved Institutt for psykologi.
Prodekan utdanning, Nanna Hauksdottir, forteller at Dahl alltid har full fokus på kvalitet i utdanning.
– Hun holder jevnlige kvalitetssikringsmøter med studentene og utvikler sin egen arbeidsform kontinuerlig for bedre å kunne bidra til studentenes læringsprosess. Hun tar aktiv del i planlegging av nye studieprogrammer så vel som i utvikling og evaluering av eksisterende programmer.
Juryen var ekstra begeistret for at Tove Dahl årlig har arrangement der nåværende og tidligere masterstudenter, ansatte og inviterte gjester kan møtes på en arena som favner faglig og sosialt innhold.
– Tove Dahl er opptatt av samarbeid med andre og bruker sitt nettverk i aktuell forskning og kontakt med praksisfeltet aktivt i undervisningen. Hun utfordrer studentene ikke bare faglig, men også til å ta en aktiv del i utviklingen av studieprogrammet.
Tove Dahl kunne ikke selv være tilstede under prisutdelingen.
Vinner 2011: Berit Stiberg (IFA)
Vinner 2010: Tannlegeutdanningen
Prisen ble første gang utdelt i 2010
Tannlegeutdanninga fikk årets utdanningspris. Tannlegeutdanningen fikk skryt av å være moderne og nyskapende, og ifølge Elin Skog, leder for Seksjon for utdanningstjenester ved Helsefak, gjør Tannlegeutdanninga en fremragende jobb ved å gjøre Tromsømodellen kjent utenfor Tromsøs grenser. De ble også berømmet for å holde pasienten i sentrum.
Utdanningsprisen er på 80 000 kroner, og prisvinnerne fikk i tillegg med seg diplom, fat og blomster.
Elin Skog, leder for utdanningstjenester ved Helsefak, berømmet den ferske tannlegeutdanninga for fremragende arbeid og rekrutteringav ekspertise til Nord-Norge. For øvrig på bildet ser vi de to fra tannlegeutdanninga som fikk æren av å motta prisen - professor og instituttleder Harald Eriksen (til høyre) og professor Arne Hensteen.
Foto: Elisabeth Øvreberg