Gjennom årene har jeg utviklet en interesse for en rekke felt, inkludert lydkunst, filosofi, improvisasjon, performance, eksperimentell pedagogikk og støy. En viktig del av forskningen min ligger i å utforske forholdet mellom frihet, fremmedgjøring og subjektivitet i det samtidige kapitalistiske samfunnet. Skriving, publisering og redigering har vært integrerte deler av min praksis.
Her er noen av bøkene jeg har arbeidet med, som er tilgjengelige på nett:
Social Dissonance (Urbanomic/MIT Press, 2022)
Social Dissonance utforsker den dype spenningen mellom den idealiserte oppfatningen av oss selv som autonome, frie individer – en grunnpilar i den liberale vestlige kulturen – og den motstridende kapitalistiske virkeligheten som undergraver denne friheten. Gjennom en grundig studie av moderne fremmedgjøring, teoretiserer Social Dissonance den sosiale og mentale "støyen" som oppstår fra denne spenningen. Boken inkluderer også en instruksjonsscore som inviterer publikum til å bli aktive deltakere og dermed forvandler dem til instrumenter for å utforske sin egen instrumentalisering. Ved å improvisere med sin egen subjektivitet, engasjerer deltakerne seg direkte i denne spesifikke sosiale støyen.
Unconstituted Praxis (Taumaturgia & CAC Brétigny, 2012) – utdrag fra publikasjonen på fransk
Denne boken samler essays, intervjuer og performancerapporter som reflekterer over eksperimentelle praksiser innen støy og improvisasjon i relasjon til kunst, filosofi og politikk. Den fokuserer på ideen om "unconstituted praxis", og utforsker hvordan improvisasjon som en immanent praksis kan utfordre formalisering og forhåndsbestemte strukturer gjennom kollektivt engasjement og kritisk refleksjon, med sikte på å redefinere kunstneriske og sosiale praksiser.
Noise & Capitalism (redigert med Anthony Iles, Kritika/Audiolab, 2009)
Denne boken utforsker skjæringspunktene mellom støy, improvisasjon og kapitalismens strukturer. Gjennom bidrag fra kunstnere, musikere og teoretikere undersøker den hvordan lyd og støy både fungerer som kunstneriske praksiser og som kritikker av økonomiske og sosiale realiteter, samtidig som den avdekker deres begrensninger. Den utfordrer tradisjonelle begreper om verdi, arbeid og forfatterskap innen støypraksiser, og gir leseren et alternativt perspektiv på kultur under kapitalismen.
Ruido y Capitalismo (Kritika/Audiolab, 2010)
Den spanskspråklige versjonen av Noise & Capitalism.