H P13A8125 copy2.jpg
H P13A8125 copy2.jpg
Institutt for språk og kultur hilde.sollid@uit.no +4777646175 918 43115 Tromsø SVHUM A 1032

Hilde Sollid


Professor i nordisk språkvitenskap

Stillingsbeskrivelse

 

 


  • Torjer Andreas Olsen, Hilde Sollid :
    Introducing Indigenising education and citizenship
    2022
  • Hilde Sollid :
    Sámi language education policy and citizenship in Norway
    2022
  • William Fogarty, Hilde Sollid :
    The power of place and the ‘good citizen’
    2022
  • Anja Maria Pesch, Maria Dardanou, Hilde Sollid :
    Kindergartens in Northern Norway as semiotic landscapes
    Linguistic Landscape 2021 ARKIV / DATA / DOI
  • Monica Sætermo, Hilde Sollid :
    Reported language attitudes among Norwegian speaking in-migrants in Tromsø
    Acta Borealia 2021 ARKIV / DOI
  • Florian Hiss, Anja Maria Pesch, Hilde Sollid :
    Multilingual encounters in Northern Norway
    Acta Borealia 2021 ARKIV / DOI
  • Torjer Andreas Olsen, Hilde Sollid :
    Samisk nasjonaldag i skolen: Mellom feiring og markering
    DIN - Tidsskrift for religion og kultur 2019 ARKIV / FULLTEKST
  • Hilde Sollid :
    Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet
    Målbryting 2019 ARKIV / DOI
  • Hilde Sollid :
    Klasserommet: arena for samspill mellom materielle ressurser og språklige praksiser
    Cappelen Damm Akademisk 2019
  • Torjer Andreas Olsen, Hilde Sollid :
    Indigenising Education and Citizenship: Perspectives on Policies and Practices from Sápmi and beyond
    2022
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Samisk i norskfaget - fra plan til praksis
    Fagbokforlaget 2022
  • Sofie Pernille Nilsen Fossli, Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    «Du jobber jo med språket og kulturen på en måte, men kanskje ikke så i dybden som man skulle ønske». En kvalitativ studie av elevers erfaringer med samisk tematikk i norskfaget
    2022
  • Ragni Vik Johnsen, Hilde Sollid :
    Byen som kanskje ville være samisk likevel? Utviklinger i det språklige og semiotiske landskapet i Tromsø sentrum
    2022
  • Ragni Vik Johnsen, Hilde Sollid :
    Tracing multilingulism as language choice in educational statistics
    2022
  • Katharina Andersen Bewalitz, Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    «Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget
    2022
  • Hilde Sollid :
    Urfolk og utdanning
    2022
  • Florian Hiss, Hilde Sollid :
    Språklig og kulturelt mangfold i det semiotiske landskapet på Institutt for lærerutdanning og pedagogikk​
    2022
  • Hilde Sollid, Torjer Andreas Olsen :
    Seaibi
    2022
  • Anja Maria Pesch, Hilde Sollid :
    Flerspråklighet i overganger i utdanningssystemet
    2022
  • Hilde Sollid :
    Samiske perspektiv i LK20 – sett fra norskfaget​
    2021
  • Hilde Sollid, Christian Lomsdalen :
    LL-289: Hilde Sollid om feiring og markering av den samiske nasjonaldagen i skolen
    05. februar 2021 DATA
  • Hilde Sollid, Torjer Andreas Olsen :
    Samisk I skolen: Fra overordna læreplan til lokal praksis
    2021
  • Hilde Sollid :
    «Jævla hore, sett deg ned på kne»: Russepappa forsvarer grove russelåter
    06. mai 2021 DATA
  • Hilde Sollid :
    Lingvistisk landskap og "verbing"
    09. mai 2021 DATA
  • Hilde Sollid :
    Syn på språklæring i et læreplanverk for samisk som andrespråk
    2021
  • Kristin Evju, Hilde Sollid, Torjer Andreas Olsen :
    Samiske tema i skole og barnehage: Mellom politikk og praksis
    2021
  • Hilde Sollid :
    Indigenising education through language: The Case of Sámi as a Second Language in Norway
    2020
  • Hilde Sollid :
    Indigenizing Education and Citizenship – Policy and Practice
    2020
  • Frida Skøyen Martinussen, Hilde Sollid :
    Muntligopplæring i norskfaget – sett fra et elevperspektiv. «Det e jo en øvesak, hvis man øve, blir det bedre!»
    2020
  • Hilde Sollid :
    Sámi language education policy and citizenship in Sámi curricula
    2020
  • Hilde Sollid, Torjer Andreas Olsen, Kristin Evju :
    Hvilken plass har den samiske nasjonaldagen i norsk skole?
    2020
  • Hilde Sollid :
    Kunnskap om samiske forhold i lærerutdanningene – muligheter og utfordringer
    2020
  • Hilde Sollid :
    Hvordan har samisk språk påvirka de norske dialektene i nord?
    2020
  • Irene Karin Larsen, Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Videosamtale om arbeid med samisk litteratur i norskfaget i vgs.
    2020
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Samisk i norskfaget i Kunnskapsløftet 2020
    2020 DATA / OMTALE
  • Hilde Sollid :
    Syns det er fint med språkdebatt
    24. februar 2020 FULLTEKST
  • Hilde Sollid :
    Kvenene/norskfinnene i Norge
    Fagbokforlaget 2020
  • Anja Maria Pesch, Hilde Sollid :
    Semiotic landscapes from emic and etic perspectives
    2020
  • Hilde Sollid :
    Bitch, jævla homo og kvisetryne – nå tar unge selv et oppgjør med «helt vanlig språkbruk»
    02. november 2020 DATA
  • Thea Øvregard Røhme, Hilde Sollid :
    Bokmåls- og talemålsavvik i nynorske elevtekstar. Ein kvantitativ studie om bokmåls-­ og talemålsavvik i tekstar skrivne av elevar med nynorsk som hovudmål
    2020
  • Hilde Sollid :
    Tromsødialekten – en omsvermet skjønnhet
    Nordlys 19. juni 2019 FULLTEKST
  • Hilde Sollid :
    Language education policy – the case of Sámi in Norway
    2019
  • Hilde Sollid :
    Vi må snakke om samisk
    Språkprat 2019 FULLTEKST
  • Lasse Østnes Pedersen, Hilde Sollid, Lise-Mari Lauritzen :
    Wiki som motivasjonskilde for skriving. Om motivasjon, skriving og digitale ferdigheter på mellomtrinnet
    2019
  • Paulette van der Voet, Hilde Sollid :
    Revitalisation through Sami Language education. A critical discourse analysis of the curricula from kindergarten to upper secondary school in Norway
    2019
  • Hilde Sollid :
    Minoritetene i læreplanverket – med særlig vekt på kvensk
    2019 OMTALE
  • Hilde Sollid :
    Váriin, vákkiin, vuonain
    ICE-bloggen 26. april 2019 FULLTEKST
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Learning on land in the globalised village
    2019
  • Hilde Sollid :
    Hva skjer med tromsødialekta?
    20. juni 2019 FULLTEKST
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    The role of place in Sámi language education
    2019

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →


    Forskningsinteresser

    I forskninga mi er jeg opptatt av språkforhold i Nord-Norge, og i mine forskningsinteresser dreier seg blant anna om språkutdanningspolitikk for historiske minoriteter (samer og kvener/norskfinner). Sentrale stikkord er flerspråklighet, identitet, språkideologier, sted og medborgerskap. 

    I perioden 2021-2025 leder jeg NFR-prosjektet Flerspråklighet og overganger (MultiTrans)

    https://uit.no/project/multitrans

    Undervisning

    Jeg underviser om den norske språksituasjonen, og særlig om talemål og språklig mangfold, flerspråklighet, språkpolitikk og om språkvitenskapelige teorier og metoder.




    SVHUM A 1032

    Klikk for større kart