for ansatte, saksbehandlere og ledere

For leverandører

Alle bestillinger av varer og tjenester til UiT skal gjennomføres med en innkjøpsordre (godkjent rekvisisjon) som sendes til leverandøren. Leverandøren skal alltid påføre innkjøpsordrenummer på fakturaen som referanse.

Se mer om krav til fakturering her.

Fakturering og betaling

UiT Norges arktiske universitet er en statlig virksomhet som er omfattet av kravene i digitaliseringsrundskrivet (regjeringen.no), krav om elektronisk faktura, se 1.10 Ta i bruk elektronisk faktura.

Fakturaer og kreditnotaer som er adressert til UiT Norges arktiskte universitet skal sendes i elektronisk format mot vårt Org.nr: 970 422 528.

  • EHF-format (for norske leverandører): 970422528
  • PEPPOL BIS (for utenlandske leverandører): 0192:970422528

UiT krever at våre leverandører sender faktura og kreditnota elektronisk. Hvis leverandøren ikke har en løsning for å sende faktura og kreditnota i samsvar med standarden Elektronisk handelsformat (EHF/PEPPOL BIS), kan leverandøren benytte en nettbasert fakturaportal.  Se mer informasjon her:  Sende elektronisk faktura (EHF)

Dersom det ikke er mulig å sende faktura i EHF-format, kan faktura sendes som PDF-fil på følgende e-postadresse: invoice@uit.no. Husk kun 1-en faktura med eventuelle vedlegg pr. e-post.
Denne e-postadressen kan kun brukes til inngående faktura.  All annen dialog vil bli avvist.  Faktura og eventuelle vedlegg som sendes i annet format enn PDF vil bli avvist. 

Alt annet relatert til faktura som skal sendes i papir, må sendes til UiTs fakturaadresse.


Sist endret: 28.08.2024
Printvennlig innhold: Utstedelse av faktura

Følgende prinsipper gjelder for alle UiTs leverandører ved bestilling av vare/tjeneste, med mindre noe annet er avtalt.

UiT krever betalingsfrist på 30 dager, som er standard i Statens standardavtaler (SSA).


Sist endret: 12.08.2024
Printvennlig innhold: Betalingsbetingelser

Ved kjøp skal leveringsbetingelser oppgis i bestillingen. UiT benytter standarden "Incoterms 2020", som er et sett standardiserte internasjonale regler som benyttes for nasjonale og internasjonale handelstransaksjoner.

Incotermene beskriver hvem som har kostnader, ansvar og risiko i forbindelse med en transaksjon, og i hvilket tidsrom, det vil si når ansvaret går over fra selger til kjøper.

I UiTs bestillingssystem ligger det alltid et forslag til incoterm.

Hovedregelen er DDP (Delivered Duty Paid).

Les mer om Incoterms 2020 (pdf)


Sist endret: 28.08.2024
Printvennlig innhold: Leveringsbetingelser

Alle fakturaer til UiT skal merkes med innkjøpsordrenummer som fakturareferanse.  UiTs innkjøpsordre er en godkjent bestilling som inneholder informasjon om varer/tjenester som skal kjøpes, tidspunkt og leveringsadresse, betalings -og leveringsbetingelser og UiTs sine innkjøpsvilkår, blant annet.

For fakturaer som utstedes elektronisk i EHF/PEPPOL BIS format, skal UiTs innkjøpsordrenummer plasseres på riktig plass i XML-filen, som vises under:

</cac:OrderReference>

          <cbc:ID>6xxxxxxxx</cbc:ID>

</cac:OrderReference>

 

Fakturaer som ikke er merket med et innkjøpordrenummer blir avvist, med mindre annen referanse er avtalt med UiTs innkjøpere.

Merk at det kun kan faktureres for én innkjøpsordre på samme faktura. Samlefaktura med referanse til flere innkjøpsordrenumre vil bli avvist.


Sist endret: 28.08.2024
Printvennlig innhold: Fakturareferanse

Vi anbefaler UIT sine leverandører å sjekke følgende før purringer/inkasso utstedes.

  1. Er den opprinnelige fakturaen sendt til UiT Norges arktiske universitet på riktig format og adresse?  Se mer info om dette her.
  2. Er den opprinnelige fakturaen adressert UiT Norges arktiske universitet og ikke til private personer/ansatte ved UiT?
  3. Har dere fått avvist fakturaen fra UiT pga manglende fakurareferanse eller feil fakturert?

Purringer og inkasso som sendes i papir format, skal sendes til UiTs fakturaadresse.


Sist endret: 12.08.2024
Printvennlig innhold: Purring og inkasso

Denne adressen skal kun benyttes ved behov for å sende papirbilag knyttet til faktura til UiT.

UiT Norges arktiske universitet
Fakturamottak DFØ
Postboks 4710 Torgarden
7468 Trondheim
Norge


Sist endret: 28.08.2024
Printvennlig innhold: Fakturaadresse

Denne adressen kan benyttes for å registrere UiT som kunde hos leverandøren.   Adressen skal ikke brukes for å sende faktura eller purringer.

UiT Norges arktiske universitet
Postboks 6050 Stakkevollan
9037 Tromsø
Norge


Sist endret: 09.08.2024
Printvennlig innhold: Postadresse
Sist endret: 12.08.2024

Kunngjøring av anskaffelser

UiT Norges arktiske universitet er underlagt Lov og forskrift om offentlige anskaffelser. Det innebærer at alle anskaffelser med verdi fra 100 000,- ekskl. mva. skal være basert på konkurranse. Anskaffelser ivaretas av Seksjon for innkjøp ved Avdeling for organisasjon og økonomi. 

Anskaffelser med verdi fra 1,49 millioner kroner ekskl. mva. kunngjøres i de offentlige databasene Doffin (Database for offentlige anskaffelser) og Europas offentlige kunngjøringsdatabase TED (Tenders Electronic Daily).

UiT benytter det elektroniske konkurransegjennomføringsverktøyet Mercell TendSign. Det innebærer at alle anskaffelsesprosesser med verdi fra 100 000,- ekskl. mva. gjennomføres fullelektronisk fra invitasjon/kunngjøring til og med kontraktssignering.

Sist endret: 30.04.2024

Fortolling

Se informasjon om fortolling her.

Sist endret: 30.04.2024

Kontraktsvilkår

Se UiTs standard kontraktsbetingelser her.

Sist endret: 30.04.2024
For leverandører