for ansatte, saksbehandlere og ledere

Merverdiavgift

Merverdiavgift er en alminnelig omsetningsavgift på det endelige forbruk av varer og tjenester.

Merverdiavgift skal beregnes og betales ved omsetning av alle varer og tjenester, med mindre omsetningen er særskilt unntatt. For offentlig virksomhet gjelder det særskilte regler.

Om oss

Vi er tre ansatte som hovedsaklig jobber med dette fagområdet, og som du kan treffe ved å ta kontakt på vår felles epost:

Ved behov for avklaringer, støtte eller små problemstillinger så er vi alltid interesserte.

Håvard Aune, Kamilla Håheim-Saers og Arndís Baldursdóttir. 

Vi jobber for tiden med å forbedre informasjonen og brukerveiledninger på deler av dette fagområdet, og har i den forbindelse et pilotprosjekt gående med en begrepsliste som er tenkt til å supplere brukerveiledninger og informasjonen på nettsiden. Dersom du har forslag til områder vi kan forbedre eller gjøre mer forståelig, ta gjerne kontakt med oss!

Du finner den her, og vi setter stor pris på tilbakemelding hvis du tar den i bruk:

Begrepsliste for merverdiavgift

Sist endret: 29.05.2024

Om avgiften

Avgiften skal som hovedregel beregnes i alle ledd i omsetningskjeden, også på innførsel av varer og visse tjenester fra utlandet. 

  • Utgående merverdiavgift er den merverdiavgiften som skal beregnes og kreves opp ved salg av varer og tjenester.
  • Inngående merverdiavgift er den merverdiavgiften som påløper ved kjøp av en avgiftspliktig vare eller tjeneste.

Når kjøperen er en registrert næringsdrivende, kan dette avgiftsbeløpet føres til fradrag i oppgjøret med Skatteetaten. Det merverdiavgiftsbeløpet som da skal betales , er differansen mellom utgående og inngående merverdiavgift i aktuell termin.

UiT er registrert i MVA-registeret og er ansvarlig for å rapportere korrekt avgiftsbehandling av alle sine transaksjoner i regnskapet, både når det gjelder kjøp og salg. Mva-kodene sørger for selve avgiftsbehandlingen. Når transaksjonene behandles med riktig mva-kode, så vil det sørge for korrekt avgiftsbehandling og rapportering til Skatteetaten. 

Mer detaljert veiledning om temaet er under utvikling, og publiseres etterhvert.

Sist endret: 15.05.2024

Avgiftskoder

Momskoder, avgiftskoder, AV koder, MVAkoder.
Kjært barn har mange navn. Er kodeverket som benyttes i UniT4 for å avgiftsbehandle føringene. Avgiftskode skal vurderes ved hvert tilfelle. Kodene skal følge avgiftssats og sørger for at det rapporteres og betales riktig til Skatteetaten. Riktig avgiftskode gir riktig rapportering og riktig betalt avgift. Mangelfull dokumentasjon eller feil avgiftsbehandling kan medføre at det kreves tilbakebetalt og i verste fall bøteleggelse.

Alle avgiftskoder Unit4 (Sist oppdatert 31.01.2024)

Avgiftskoder ved salg

Her finner du alle avgiftskoder som brukes ved UiT.

Alle avgiftskoder Unit4 (Sist oppdatert 31.01.2024)

Type faktura Avgiftskoder Beskrivelse
Faktura med innkjøpsordre fra norsk leverandør X1, X2, X3, 1N, 11, 12 og 0 Faktura med norsk merverdiavgift, bestilt med innkjøpsordre. Fordelt på forskjellige avgiftssatser. Noen avgiftskoder har fradrag. Se oversikt i lenken over for detaljert informasjon
Faktura uten innkjøpsordre fra norsk leverandør

00, 1, 1M, 31, 1R og 0

Faktura med norsk merverdiavgift uten bruk av innkjøpsordre. Fordelt på forskjellige avgiftssatser. Noen avgiftskoder har fradrag, se oversikt i lenken over for detaljert informasjon

Faktura fra utlandet, varer 20, 21, 22, 23, 27 og 0 Brukes på faktura og innkjøpsordre ved kjøp fra utlandet som gjelder varer. Hvis varene importereres til Norge vil det som regel også følge en speditørfaktura. Fordelt på forskjellige avgiftssatser, se oversikt i lenken over for detaljert informasjon
Faktura fra utlandet, tjenester 3T, 3F og 0 Brukes på faktura og innkjøpsordre ved kjøp fra utlandet som gjelder tjenester. Hvis tjenesten utføres i Norge må det tas hensyn til registreringsplikt ved omsetning over 50 000, og oppdrags- og arbeidsregisteret ved omsetning over 20 000. Avgiftskodene har 25% eller 0% merverdiavgift, og en har fradrag.
Speditørfaktura (Posten, DHL, Postnord o.l.) 8U/82, 0/85, 8/81, 8X/84, 8M/83 og 8V/81 Avgiftskodene brukes på faktura fra speditør der det foreligger en fortolling. Ulike avgiftssatser har ulike koder, og enkelte koder har fradrag. Se oversikt og brukerveiledning for hvordan de skal brukes.

Sist endret: 02.05.2024
Printvennlig innhold: Oversikt alle avgiftskoder ved UiT

Følgende oversikt viser korrekt avg.kode tilknyttet aktuell konto.
Ingen andre avgiftskoder skal benyttes. For detaljene rundt fakturering, salgsordre og brukerveiledninger rundt det se Utgående faktura - Fakturering salgsordre

Avgiftskoder ved salg


Sist endret: 24.05.2024
Printvennlig innhold: Avgiftskoder knyttet til inntektskontoer
Sist endret: 03.05.2024

Inn- og utførsel av varer og tjenester

UIT står selv ansvarlig for å beregne og innrapportere innførselsmerverdiavgift ved import av varer. Alle varer som innføres skal rapporteres, fremlegges og deklareres til tollmyndighetene. Disse tolldeklarasjonene blir da grunnlag for avgiften og skal ligge med som vedlegg på bilagene hvor avgiften behandles.

I de aller fleste tilfeller skal man betale eller innberette merverdiavgift når man importerer/innfører varer til Norge. Med mindre annet er bestemt i regelverket så gjelder avgiftsplikten ikke bare varer som importeres ved kjøp, men også gaver, garanti- eller erstatningsvarer, varer til leie eller lån eller for reparasjon.
Ved UiT håndteres innførsels-mva. ved at faktura fra leverandør merkes med avgiftskode, og selve belastningen av mva. gjøres stort sett på faktura fra speditør. Se Brukerveiledning kjøp av varer fra utlandet for detaljer. Grunnlaget for avgiften er tolldeklarasjonen med dens tilhørende statistiske verdi. Grunnlaget for belastningen er tolldeklarasjon til aktuelle forsendelse, med den statistiske verdien som speditør har beregnet ut fra faktura og papirer vedlagt importen. Hvis verdien ikke stemmer overens med faktura fra leverandør så må det gjøres en omberegning av tolldeklarasjonen. Ta kontakt med fortolling@uit.no for bistand til dette.

Ved kjøp av tjenester, så er levering et viktig poeng. Tjenesten skal avgiftsbelegges i det landet tjenesten er forbrukt. Ved innførsel av tjenester fra utlandet oppstår det plikt til å betale mva, jmf. mval. §3-30. Med såkaldt snudd avregning (reverse charge), er det kjøper av tjenesten som beregner og betaler mva. Se Kjøp av tjenester fra utlandet og reverse charge.

  • Biologisk materiale (Alle vilkår må være oppfylt, jmf merverdiavgiftsloven § 6-15)
  • Bøker og e-bøker i siste omsetningsledd (eget bruk)
  • Enkelte kunstgjenstander
  • Leveringer direkte til Svalbard
  • Utstyr- og tjenestekjøp til forskningsfartøyet Helmer Hanssen (Må leveres på båten eller fartøylageret, og kun kunne brukes på båten)

Lenker

Lovverk

Merverdiavgiftsloven (§6)


Sist endret: 29.04.2024
Printvennlig innhold: Aktuelle fritak og unntak

Ved midlertidig innførsel vil avgiftsbehandlingen være avhengig av hva som er årsaken til innførselen (lån, reparasjon, test eller annet). Dette vil fremgå av tolldeklarasjonens prosedyrekode. Merk at det på tolldeklarasjonen vil fremkomme en frist for hvilken dato varen må være registrert som utført igjen. Varer som innføres midlertidig må som hovedregel avgiftsbehandles på vanlig måte. Hvis du ønsker å innføre noe midlertidig må du i forkant send en mail til fortolling@uit.no med info om hva, fra hvem og ca lengde på oppholdet i Norge. Så hjelper vi deg med å få dette importert og registrert på riktig måte. Det er viktig at man bruker Bring Cargo som speditør og fraktselskap når man skal gjennomføre en midlertidig innførsel. Dette gjelder på den midlertidige innførselen og på den tilhørende gjenutførselen.

Det er enheten som er mottaker av varer (den deklarasjonspliktige,) som er ansvarlig overfor Tolletaten (og Skatteetaten) når det gjelder oppfølging av den midlertidige innførsel og som må sørge for at varen blir gjenutført innen fristen på inntil 1 år. Ved behov for utsettelse må søknaden være sendt innen den opprinnelige fristen utløper. Hvis fristen ikke holdes, risikerer UiT (ved aktuell enhet) å måtte betale avgifter (mva og evnt toll) og ilagt en sanksjon for å ha overtrådt fristen.

Fra 1/1/2024 så er det ikke mulig å importere midlertidig på vegne av samarbeidspartnere o.l uten å betale innførselsmva. Rutiner og regelverk rundt dette er under utredning av SREG, men vi anbefaler STERKT at ingen enheter ved UIT inngår avtaler om å gjøre innførsel på vegne av andre. Det er stor risiko for at det kan bli dyrt og vanskelig å følge opp. Vi oppfordrer til at de som kommer borti problemstillingen tar kontakt med oss på fortolling@uit.no, sånn at vi kan bistå med informasjon som kan videreformidles samarbeidspartnere og andre. På den måten sikre at fortollingene gjøres på dem og ikke UIT.

Lenker

Midlertidig import til Norge - Tolletaten

Lovverk

Vareførselsforskriften (§4-6 Prosedyren midlertidig innførsel)


Sist endret: 03.05.2024
Printvennlig innhold: Midlertidig innførsel

Ved utførsel av varer fra Norge skal det også deklareres gjennom en speditør. Det må lages en proformafaktura med informasjon om (hvem sender) hva som sendes ut, varens verdi og fraktkostnader. Varens verdi kan ikke være 0. Alle dokumenter tilhørende forsendelsen skal også sendes til fortolling@uit.no slik at de blir arkivert i UiTs tollarkiv for kontroll og forskriftsmessig oppbevaring. Proforma med UiTs logo og organisasjonsnummer på lenken under:

Proforma UiT

Lenker

Proforma UiT

Eksport - Tolletaten

Lovverk

Vareførselsloven (§5-6 Deklarering av varer)

Vareførselsforskriften (§5 Plikter ved utførsel og utstedelse av opprinnelsesbevis)


Sist endret: 03.05.2024
Printvennlig innhold: Utførsel

Det er viktig at det kommer tydelig frem hvis utførselen er midlertidig. Merk at det på tolldeklarasjonen vil fremkomme en frist for hvilken dato varen må være registrert som innført igjen.

Det er viktig at man bruker Bring Cargo som speditør og fraktselskap når man skal gjennomføre en midlertidig utførsel. Dette gjelder både på den midlertidige utførselen og på gjeninnførselen. Dette for å unngå feilrapportering og ytterligere avgifter.

Send også en mail i forkant til fortolling@uit.no med info om hva, til hvem og ca lengde på oppholdet ved midlertidig utførsel fra Norge.

Lenker

Midlertidig utførsel - Tolletaten

Lovverk


Sist endret: 29.04.2024
Printvennlig innhold: Midlertidig utførsel

Det er som hovedregel fritak for merverdiavgift dersom en vare blir midlertidig sendt ut av landet og kommer tilbake igjen i uforandret stand. Dette forutsetter at varen tidligere har vært fortollet inn, eller at varen har opprinnelse i Norge.
Varer som er midlertidig sendt ut av landet for bearbeiding (reparasjon o.l.) vil være avgiftspliktige for verdien på tjenesten som er gjort i utlandet og eventuelle fraktkostnader.


Sist endret: 26.04.2024
Printvennlig innhold: Gjeninnførsel
  • Hvis det er feil statistisk verdi eller grunnlagsfaktura må stort sett alltid faktura omberegnes. Ta kontakt med fortolling@uit.no, så hjelper vi deg med dette.
  • Hvis speditør har fortollet det på feil organisasjonsnummer (f.eks. et av våre undernummer eller bedriftsidrettslaget), så må vi få det omberegnet. Ta kontakt med fortolling@uit.no, så hjelper vi deg med dette.
  • Hvis det er feil prosedyrekode må vi som regel få gjort en omberegning. Ta kontakt med fortolling@uit.no, så hjelper vi deg med dette.
  • Hvis speditøren har brukt feil avgiftssats må du ta kontakt med fortolling@uit.no. Så skal vi prøve å hjelpe deg, slik at vi slipper å få det omberegnet.
  • Hvis det mangler tolldeklarasjon med speditørfakturaen (og det ikke gjelder bare ren frakt), så må du be om at dette blir skaffet og lagt til bilaget. Ta kontakt med brukerstøtte via TOPDesk.

Sist endret: 16.05.2024
Printvennlig innhold: Ved feil fra speditør

UiT har kontakt og god erfaring med Posten Norge Tromsø (tidligere Bring Cargo AS) angående fortolling. Vi ønsker derfor at dere bruker dem til import og eksport av varer. Kontakt via tromso.support@bring.com

Vær nøye med å informere om UiTs organisasjonsnummer (970 422 528) både ved import og eksport av varer. Det er også viktig med tilstrekkelig og riktig informasjon på alt som følger forsendelsene. For eksempel at det ikke står navnet på en enkeltperson øverst på fakturaadresse, og at man er nøye på eventuelt skillet mellom leveringsadresse og fakturaadresse.


Sist endret: 24.05.2024
Printvennlig innhold: Valg av speditør
Prosedyrekode Type fortolling
1-serien Utførsel ordinær
2-serien Utførsel midlertidig
3-serien Gjenutførsel
4-serien Innførsel ordinær
5-serien Innførsel midlertidig
6-serien Gjeninnførsel av tidligere utført vare
7-serien Varer på tollager
8-serien Transitt

Sist endret: 26.04.2024
Printvennlig innhold: Prosedyrekoder
Sist endret: 21.06.2024

Aktuelle tema og spesielle rutiner

Her vil vi gå nærmere inn på aktuelle tema og spesielle rutiner for UiT.

Det skal skilles mellom avgiftskoder 0 og 00 i regnskapet, for å sikre at rapporteringen UiT gjør blir riktig. Bruken av disse kodene viser at det er behov for en avklaring siden de har helt forskjellige bruksområder, men blir brukt om hverandre.

Avgiftskode 00
Avgifskode 00 brukes når vi får faktura uten innkjøpsordre fra norskregistrert leverandør som har merverdiavgift, og det ikke foreligger fradragsrett.

Avgiftskode 0
Hovedregelen for bruk av avgiftskode 0 er at det er ingen avgiftsbehandling.
- Varen er kjøpt og forbrukt i utlandet
- Faktura uten innkjøpsordre fra norsk leverandør der varen/tjenesten er fritatt eller unntatt merverdiavgift
- Faktura fra norsk leverandør som ikke er registrert i merverdiavgiftsregisteret
Eksempler på fritak/unntak:
- Bøker i siste omsetningsledd (til eget bruk)
- Speditørtjenester
- Kunst fra opphaver
- Direkte viderefakturering av kostnader uten påslag
Transportkostnader (fra DHL/BRING/POSTNORD e.l.) som kommer direkte fra utlandet tol Norge skal også behandles med avgiftskode 0.
Mval. §6-28
(1) Omsetning av transporttjenester som finner sted i merverdiavgiftsområdet, er fritatt for merverdiavgift dersom transporten skal skje direkte til eller fra steder utenfor merverdiavgiftsområdet. Transporten anses å skje direkte til eller fra steder utenfor merverdiavgiftsområdet når det er sluttet en avtale om sammenhengende transport fra et sted i merverdiavgiftsområdet til et sted utenfor merverdiavgiftsområdet, eller omvendt.
(3) Fritaket gjelder også tjenester som i alminnelighet leveres i forbindelse med transporttjenestene.

 

Lenker

Avgiftskoder i Unit4

Avgiftskoder 0 og 00


Sist endret: 24.05.2024
Printvennlig innhold: Avgiftskoder 0 og 00

Firmakort med bedriftsansvar\ kredittkort 

Hovedregelen er at alle kjøp på vegne av UiT Norges arktiske universitet skal følge innkjøpsreglementet og gjøres med korrekt bruk av innkjøpsordre.

Formålet med å gi enkelte ansatte med bestillingsrett firmakort med bedriftsansvar (kredittkort) er for å unngå at ansatte må benytte sine private kredittkort ved innkjøp for universitetet. (link søknad om firmakort Innkjøp).
Det er utarbeidet en egen retningslinje for bruk av kortet (link retningslinje). I retningslinjen kommer det fram at kortet kun skal benyttes unntaksvis, og kun der det ikke er mulig å få gjennomført et innkjøp ved bruk av innkjøpsordre og påfølgende fakturering.
Det er et krav om at kortinnehaver har satt seg godt inn i retningslinjene som gjelder for firmakort med bedriftsansvar og faktureringskort. (Link innkjøpsreglement) 

Bilaghåndtering av faktura fra kredittkortselskap

Bilagshåndteringen av faktura fra kredittkortselskap (eks SEBkort), må tilfredsstille interne retningslinjer ved UIT og dokumentasjonskravene i Forskrift om Bokføring § 5-1-1 og 5-5-1. Mangelfull dokumentasjon gjør det vanskelig å foreta korrekt merverdiavgiftbehandling, spesielt ved innførsel av varer og tjenester.

Minner derfor om at alle kjøp skal dokumenteres med et grunnlag som: 

  • Spesifiserer vare\tjeneste som kjøpes 
  • Angir selger og mottaker av vare\tjeneste 
  • Spesifiserer mva-prosent eller eventuelt mva-beløp. 

Dette skal ligge ved bilaget som vedlegg. Rutinebeskrivelse for hvordan du kan legge til vedlegg finner du i Topdesk Knowledge Base (topdesk.net) Ta gjerne kontakt for hjelp til vurdering av de enkelte vedlegg. 

Alle kjøp skal skilles med egne konteringslinjer på bilaget. Bruk teksten aktivt med tanke på informasjon som kan være nyttig for etterbehandling. Få med hva som er kjøpt og fra hvilken leverandør. 

Vær obs på riktig mva kode på det aktuelle kjøpet. (Gjør vurderinger: Er det en fjernleverbar tjeneste? Er det en fysisk vare som innføres til Norge? Etc.) (Link til publiserte koder på ny nettside.) 

Lenker

Innkjøp med kredittkort - Innkjøpsreglementet

Refusjon (privat kredittkort)

Rutinebeskrivelse for opplastning av vedlegg

Lovverk

Bokføringsforskriften §5-1-1

Bokføringsforskriften §5-5-1


Sist endret: 15.05.2024
Printvennlig innhold: Kredittkort

De fleste næringsdrivende har en plikt til å registrere seg i merverdiavgiftsregisteret. UiT er blant annet pliktig til dette. Utenlandske foretak som har aktivitetet i Norge må følge de samme vilkårene for registrering som norske foretak. Det er den næringsdrivende selv som er ansvarlig for å registrere seg.

Sjekk om en virksomhet skal registerere seg her:

Skal jeg registrere virksomheten i Merverdiavgiftsregisteret? (Skatteetaten).

For mer informasjon om merverdiavgiftsregisteret, trykk her:

Registrere, endre eller slette i Merverdiavgiftsregisteret (Skatteetaten).

 

Lenker

Registrere, endre eller slette i Merverdiavgiftsregisteret

Skal jeg registrere virksomheten i Merverdiavgiftsregisteret?

Lovverk

Merverdiavgiftsloven (§14)


Sist endret: 24.05.2024
Printvennlig innhold: Registreringsplikt i Merverdiavgiftsregisteret

Alle oppdrag gitt til utenlandsk oppdragstaker på land eller kontinentalsokkelen skal rapporteres her. Det er oppdragsgivers plikt å rapportere oppdraget. Rutine for behandling av saker knyttet til OAR er under utvikling hos Seksjon for Innkjøp.

For informasjon om oppdrags- og arbeidsforholdsregisteret se her

 

Lenker

Innkjøp

Opplysninger om kontrakt, oppdragtaker og arbeidstakere (Skatteetaten)


Sist endret: 24.05.2024
Printvennlig innhold: Oppdrag- og arbeidsforholdregisteret (OAR)

Merverdiavgift på e-handel er en ordning som gjør at utenlandske leverandører kan selge varer og tjenester norske privatpersoner ved en forenklet registrering. De trenger altså ikke å registrere seg i Brønnøysundsregisteret.

Denne ordninger faller ikke UiT under, og vi skal rapportere merverdiavgift selv. Hvis vi mottar faktura fra en utenlandsk aktør uten norsk orgnr. med merverdiavgift på så må leverandøren varsles. Når vi oppgir vårt orgnr. (970 422 528) så skal leverandøren fakturere oss uten merverdiavgift. Fakturaen skal behandles som en vanlig faktura fra utenlandsk leverandør. Skatteetaten har en plansje som viser hvordan man skal behandle B2B i VOEC - Guide for sellers in the VOEC scheme - how to treat B2B sales.

Hvis en faktura fakturert gjennom VOEC blir betalt av UiT så må vi betale dobbel merverdiavgift på kjøpet.

Lenker

Avgiftskoder i Unit4

Merverdiavgift på e-handel

Guide for sellers in the VOEC scheme - how to treat B2B sales

Lovverk

Merverdiavgiftsloven (§14-4)


Sist endret: 29.04.2024
Printvennlig innhold: Merverdiavgift på e-handel (VOEC)
Sist endret: 26.04.2024

Dokumentarkiv og opplæringsmateriell

Her samler vi veiledere og opplæringsmateriell som er laget lokalt for UIT.

Sist endret: 05.04.2024
Merverdiavgift