Lærerutdanningen er UiTs eldste utdanning med røtter tilbake til 1826 og Trondarnes ved Harstad. Dette var starten på et samarbeid mellom skole, utdanning og forskning som fram til i dag har vært avgjørende for landsdelens utvikling. Arbeidsøkten tar for seg utviklingen fra riksskoler i utkantstrøk via Lofotprosjektet til masterutdanning, universitetsskoler og dagens fleksible utdanningsmodeller. Sentrale spørsmål er: Hva kjennetegner gode partnerskap og hvordan kan vi komme i tettere partnerskap?  Hvordan samarbeide om videreutviklingen av gode og relevante lærerutdanninger? Som utgangspunkt for diskusjonen presenteres perspektiver og erfaringer fra kommune og universitet.

Moderator: Sonni Olsen, dekan ved fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning, UiT

Innledere:

−        Karl Jan Solstad, professor og seniorforsker, Nordlandsforskning «Lofotprosjektet og andre sentrale prosjekt fra samme periode»

−        Tom Tiller, professor emeritus institutt for lærerutdanning og pedagogikk, UiT «Varme kunnskaper og meningsfylt læring – den forsømte dimensjonen i skole og lærerutdanning»

−        Aina Borch, ordfører Porsanger kommune og Kari Henriksen, direktør avdeling for oppvekst og utdanning Tromsø kommune «Hva er de sentrale utfordringene for skolen i Nord-Norge i dag og hvordan kan UiT være med å svare på disse»

−        Siv Skrøvset, dosent ProTed. UiT «Skoleledelse og skolebasert kompetanseutvikling»

−        Tore Nesheim, assisterende instituttleder, institutt for lærerutdanning og pedagogikk Alta, UiT «Fleksibel utdanning og teknologi»

Rom: Teorifagbygget, hus 4. Rom 4.213