vår 2024
VID-6332 Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager - 30 stp

Emnetype

Videreutdanningsemne på masternivå utviklet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, rettet mot styrere og assisterende styrere i barnehager. Det kreves bachelorgrad i barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning jf. barnehageloven.

Deltaker bør være i en lederstilling i barnehage, slik at lederferdigheter kan prøves ut og videreutvikles i praksis. UiT vil ikke kreve dokumentasjon på ansettelsesforholdet, men dette er en forutsetning for at studentene kan gjennomføre sitt studie.

Søknadsfristen 01.03 på Utdanningsdirektoratets nettsider.

Søknadsfrist/registreringsfrist, ca. 15.05. på http://uit.no/evuweb (Restplasser)

Se https://uit.no/utdanning/videreutdanning/ilp for mer informasjon i starten av mai.

Emnet kan ikke tas som enkeltemne.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

LPU-3010 Ledelse i utdanningsinstitusjoner 1 15 stp
LPU-3011 Ledelse i utdanningsinstitusjoner 2 15 stp

Innhold

Emnet gir en bred teoretisk oversikt over barnehagen som organisasjon. I tillegg gir emnet en teoretisk og praktisk innsikt i ledelse av barnehagen som pedagogisk institusjon for å fremme utviklings- og læringsprosesser slik at barns lek, læring, danning og behov for omsorg ivaretas i tråd med rammeplan for barnehager. Med bakgrunn i dette fokuseres det særlig på lederens ansvar for utvikling av barnehagen som organisasjon.

Følgende tema vil legges til samlingene:

  • Rollen som styrer og leder av barnehagen som organisasjon og institusjon.
  • Barnehagen som pedagogisk virksomhet og lærende organisasjon.
  • Utviklings-, endringsprosesser og læringskulturer.
  • Tidlig innsats og inkluderende barnehage miljø.
  • Styring, ledelse og samarbeid med andre relevante institusjoner.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha:

Kunnskaper om:

  • ledelse, organisasjon, endring og utvikling.
  • barnehagens oppgaver og roller i samfunnet.
  • barnehager som lærende organisasjoner.
  • ledelse og lederrollen i barnehagen.
  • kommunikasjon og samarbeid.

Ferdigheter i å:

  • analysere, lede, endre og utvikle barnehagen.
  • innhente og tolke relevant teori og datamateriale knyttet til barnehagen, samt anvende dette som grunnlag for endrings- og utviklingsarbeid.
  • forstå og håndtere konflikter og dilemmaer, og være bevisst egen rolle.
  • ta ansvar for barnehagens samarbeid med foresatte, barnehageeier, lokalmiljø og næringsliv.
  • utvikle egen lederidentitet.
  • samarbeide og kommunisere konstruktivt for å oppnå inkluderende fellesskap og øvrige mål som er satt for organisasjonen.

Generell kompetanse:

Studenten kan;

  • planlegge, organisere, lede og evaluere læringsprosesser og utviklingsarbeid, slik at det legges til rette for både individuell og kollektiv utvikling i organisasjonen.
  • kvalitetsikre barnehagens pedagogiske arbeid slik at barns lek, læring, danning og omsorg ivaretas i tråd med gjeldende lov- og planverk.
  • vise forståelse for og har innsikt i mellommenneskelige prosesser og kommunikasjonsteori, samt evne til å se egen rolle og påvirkning i samspillet med andre.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningen organiseres i 7 tematiske samlinger i Tromsø av ca. 3 dagers varighet fordelt over 3 semester. På samlingene vil undervisningen i hovedsak være prosessrettet der det veksles mellom forelesninger, drøftinger og arbeid i mindre prosessgrupper.

Undervisningen vil være relatert til teori og praksiserfaringer. Det forutsettes at studentene deltar aktivt i læringsaktivitetene og prosessgruppearbeidet. Før og mellom samlingene arbeider studentene individuelt og i grupper på 3-4 studenter med eksamensoppgaven. Det gis veiledning til oppgaveskrivingen.

Canvas benyttes som digital læringsplattform og som kommunikasjonsverktøy.


Eksamen

Vurderingsform: Vekting: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 1/2 2 Timer Bestått – Ikke bestått
Oppgave 1/2 Bestått – Ikke bestått

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Skriftlige tekster Godkjent – ikke godkjent
Obligatorisk fremmøte Godkjent – ikke godkjent
Inntil 12 timer veiledning om eksamen Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

  • Individuelle bidrag med skriftlige tekster og deltakelse på veiledning av gruppebasert eksamensoppgave.
  • 70% deltakelse på undervisning.

Mer info om vurderingsform muntlig eksamen

Gruppebasert framlegg av hjemmeeksamen.

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 30
  • Emnekode: VID-6332
  • Tidligere år og semester for dette emnet