Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
VID-6332 Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager - 30 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Videreutdanningsemne på masternivå utviklet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, rettet mot styrere og assisterende styrere i barnehager. Det kreves bachelorgrad i barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning jf. barnehageloven.
Deltaker bør være i en lederstilling i barnehage, slik at lederferdigheter kan prøves ut og videreutvikles i praksis. UiT vil ikke kreve dokumentasjon på ansettelsesforholdet, men dette er en forutsetning for at studentene kan gjennomføre sitt studie.
Søknadsfristen 01.03 på Utdanningsdirektoratets nettsider.
Søknadsfrist/registreringsfrist, ca. 15.05. på http://uit.no/evuweb (Restplasser)
Se https://uit.no/utdanning/videreutdanning/ilp for mer informasjon i starten av mai.
Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet gir en bred teoretisk oversikt over barnehagen som organisasjon. I tillegg gir emnet en teoretisk og praktisk innsikt i ledelse av barnehagen som pedagogisk institusjon for å fremme utviklings- og læringsprosesser slik at barns lek, læring, danning og behov for omsorg ivaretas i tråd med rammeplan for barnehager. Med bakgrunn i dette fokuseres det særlig på lederens ansvar for utvikling av barnehagen som organisasjon.
Følgende tema vil legges til samlingene:
- Rollen som styrer og leder av barnehagen som organisasjon og institusjon.
- Barnehagen som pedagogisk virksomhet og lærende organisasjon.
- Utviklings-, endringsprosesser og læringskulturer.
- Tidlig innsats og inkluderende barnehage miljø.
- Styring, ledelse og samarbeid med andre relevante institusjoner.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha:
Kunnskaper om:
- ledelse, organisasjon, endring og utvikling.
- barnehagens oppgaver og roller i samfunnet.
- barnehager som lærende organisasjoner.
- ledelse og lederrollen i barnehagen.
- kommunikasjon og samarbeid.
Ferdigheter i å:
- analysere, lede, endre og utvikle barnehagen.
- innhente og tolke relevant teori og datamateriale knyttet til barnehagen, samt anvende dette som grunnlag for endrings- og utviklingsarbeid.
- forstå og håndtere konflikter og dilemmaer, og være bevisst egen rolle.
- ta ansvar for barnehagens samarbeid med foresatte, barnehageeier, lokalmiljø og næringsliv.
- utvikle egen lederidentitet.
- samarbeide og kommunisere konstruktivt for å oppnå inkluderende fellesskap og øvrige mål som er satt for organisasjonen.
Generell kompetanse:
Studenten kan;
- planlegge, organisere, lede og evaluere læringsprosesser og utviklingsarbeid, slik at det legges til rette for både individuell og kollektiv utvikling i organisasjonen.
- kvalitetsikre barnehagens pedagogiske arbeid slik at barns lek, læring, danning og omsorg ivaretas i tråd med gjeldende lov- og planverk.
- vise forståelse for og har innsikt i mellommenneskelige prosesser og kommunikasjonsteori, samt evne til å se egen rolle og påvirkning i samspillet med andre.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen organiseres i 7 tematiske samlinger i Tromsø av ca. 3 dagers varighet fordelt over 3 semester. På samlingene vil undervisningen i hovedsak være prosessrettet der det veksles mellom forelesninger, drøftinger og arbeid i mindre prosessgrupper.
Undervisningen vil være relatert til teori og praksiserfaringer. Det forutsettes at studentene deltar aktivt i læringsaktivitetene og prosessgruppearbeidet. Før og mellom samlingene arbeider studentene individuelt og i grupper på 3-4 studenter med eksamensoppgaven. Det gis veiledning til oppgaveskrivingen.
Canvas benyttes som digital læringsplattform og som kommunikasjonsverktøy.