Ressurser

Skolelaboratoriet i realfag og teknologi

Er trygghet mulig uten intakt natur?

Dette spørsmålet fikk 360 elever fra Kongsbakken og Tromsdalen videregående skole reflektere rundt under et heldagsarrangement på Norges arktiske universitetsmuseum i Tromsø. Arrangementet var en del av årets Forskningsdager der årets tema var trygghet. Her fikk elevene innsikt i hvordan biologisk mangfold og intakt natur er avgjørende for både global sikkerhet og vår hverdag.

Universitetslektor Lena Seuthe ved UiT Skolelaboratoriet i realfag og teknologi, og initiativtaker for arrangementet, forklarer bakgrunnen for dagen: 

– Både Verdens Økonomiske Forum og det internasjonale Naturpanelet (IPBES) har identifisert tap av biologisk mangfold og intakt natur som en av de største truslene mot økonomisk stabilitet og global sikkerhet. For å finne en bærekraftig balanse mellom bevaring og utvikling, trenger vi kunnskapsbaserte beslutninger. Dette krever at særlig unge mennesker, morgendagens velgere og samfunnsbyggere, får innsikt i hvordan urørt natur bidrar til at vi kan leve trygge og gode liv.

I løpet av dagen fikk elevene snakke med mange forskere. Foto: Lena Seuthe, UiT

Utforskning av norsk natur og økosystemer

Biologistudent, Guro Krempig, veileder elevene mens de setter opp et forenklet næringsnett. Foto: Lena Seuthe, UiT

I løpet av dagen fikk elevene delta i en rekke aktiviteter både inne og ute. Inne på museet kunne de «speed-date» forskere fra UiT Norges arktiske universitet, Norges arktiske universitetsmuseum, Norsk Polarinstitutt og Norsk institutt for naturforskning. Her lærte de om tilstanden til norske arter som sjøfugl, fjellrev, humler og isbjørn, samt om lav, sopp og livet i havet.

Ute på museets område fikk elevene bygge et forenklet næringsnett ved hjelp av tau, veiledet av biologi- og lærerstudenter fra UiT. Tauene symboliserte hvem som spiser hvem i økosystemet, og illustrerte hvor komplekst et næringsnett kan være. 

– Det var utrolig gøy å se hvordan elevene engasjerte seg i næringsnettaktiviteten. Mange ble overrasket over hvor mange forbindelser som finnes i naturen, og hvor sårbart systemet kan være når en art forsvinner, sier biologistudent Guro Krempig.

Elevene fikk også erfare hvordan næringsnett påvirkes av flere stressfaktorer samtidig, som økende temperaturer, forurensning og invaderende arter. Dette ble illustrert gjennom en aktivitet der elevene måtte holde et stort antall tennisballer i luften – en krevende oppgave som skulle illustrere at press påvirker samspill mellom mange organismer.

 

Samfunnsøkonomi og naturens verdi 

Samfunnsøkonom, Mikko Moilanen, fra UiT forteller at vi i Norge lever over planetens tålegrense. Foto: Lena Seuthe, UiT

Blant forskerne som deltok, var også samfunnsøkonom Mikko Moilanen fra Handelshøyskolen ved UiT. Han delte sitt perspektiv på hvordan naturens tilstand påvirker økonomien: 

– Våre gode liv er truet hvis vi fortsetter å leve over naturens tålegrenser, som vi gjør i dag. Det er viktig å formidle til ungdommene at det å ta vare på naturen ikke bare er et miljøspørsmål, men også samfunnsøkonomisk viktig, sier Moilanen.

 

Elevenes refleksjoner om fremtiden sin

I forkant av arrangementet ble elevene bedt om å skrive hva de mener må være på plass for at de kan leve gode og trygge liv om ti år. Tekstene deres viste at natur, klima og bærekraft ble nevnt nesten like ofte som økonomi og sikkerhet. 

– Elevene er bevisste på at deres fremtid er avhengig av intakt natur og klima. Jeg ble faktisk overrasket over hvor mange elever som kom til meg etter innledningsforedraget og uttrykte en dyp bekymring for naturens tilstand, sier Seuthe. 

Ifølge lektoren skulle elevene få økt forståelse for hvordan naturen henger sammen, og hvorfor det er viktig å ta vare på den. Gjennom aktiviteter og møter med forskerne fikk de høre mer om tryggheten urørt natur bidrar med, både for dem selv og for samfunnet som helhet.