Ressurser
Artig dronehinderløype
Programmering har kommet for fullt inn i læreplanen til elever i skolen. Mens noen elever digger det, er programmering utfordrende for andre. Men alt blir lettere å lære når man får leke seg litt!
Derfor har Institutt for teknologi og sikkerhet utviklet et undervisningsopplegg for Skolelaboratoriet der elever får leke seg med å programmere små droner.
Undervisningsopplegget har blitt en av de mest etterspurte aktivitetene ved Skolelaboratoriet i realfag og teknologi, og er blitt gjennomført med elever fra både ungdoms- og videregående skole. Flygingene finner sted i studentidrettshallen Kraft for å få plass nok til både hinder og droner. Ifølge universitetslektor i Droneteknologi som er ansvarlig for aktiviteten, Bernt-Inge Hansen, er både elever og lærere begeistret for opplegget og det er best illustrert ved at elevene ikke vil forlate datamaskin og hinderløype etter endt time.
Aktiviteten går ut på at elevene lærer seg å programmere flyruter til små droner. -En hinderløype er satt opp og den må fysisk måles opp av elevene. Disse målene må så oversettes til et program som gjør at dronene flyr for eksempel over eller under hinder i rett rekkefølge. Dette krever algoritmisk tekning, godt samarbeid, og en del prøving og feiling fra elevene, sier universitetslektor i Skolelaboratoriet, Lena Seuthe. Opplegget avsluttes med en flyvekonkurranse mellom lagene.
-Dronene kan programmeres både med et enkelt blokk-program eller i Python, og aktiviteten kan dermed lett tilpasses elevenes alder og forkunnskap, sier hun. Opplegget er en fantastisk mulighet å ta programmering ut av klasserommet og inn i gymsalen med noe elevene synes er kjempegøy; å fly drone!