Veiledningskompetanse
Veiledningskompetansen må økes
I dag tilbyr Senter for helsefaglig pedagogisk utvikling (HelPed) ved UiT et 10 studiepoengs emne HEL-6331 på masternivå: Veiledningskompetanse for helse- og sosialvitenskapelige utdanninger og helsetjenestene, og det er stor søknad til dette emnet. For å kunne tilby en bærekraftig helsetjeneste i Nord-Norge er det stort behov for å øke veiledningskompetansen til helsepersonell og vitenskapelig ansatte. Mangel på veiledere med formell veilederkompetanse er et hinder for rekruttering av praksisplassser for studenter ved flere helsefagutdanninger. Det er behov for å videreutdanne helsepersonell slik at de kan veilede enda flere studenter i tråd med økt studentopptak og dermed styrke kvalitet i utdanning og praksis. Dette har VeiKomp Nord tenkt å gjøre noe med!
Design by DALL E3
Kombinerte stillinger, tverrprofesjonell gruppeveiledning og -simulering
På bakgrunn av kapasitetsutfordringene i helsetjenesten skaper dette behov for mer tverrprofesjonell gruppeveiledning og simulering i tillegg til at det etableres flere kombinerte stillinger. Prosjektet skal utvikle fire nye studiepoenggivende videreutdanningsemner på masternivå:
Introduksjon til veiledning som pedagogisk metode (5 ECTS)
Veiledning i helse- og sosialfaglig praksis (5ECTS)
Veiledning ferdighetstrening og simulering og (5 ECTS)
Veiledning og læring i tverrprofesjonelle team (5 ECTS)
For å bygge desentralisert, praksisnær og fleksibel utdanning om veiledningskompetanse i distriktene, etablerer prosjektet fire kombinerte stillinger (20%) i Narvik, Harstad, Hammerfest og Sør-Varanger. I tillegg ansettes en universitetslektor i 100% stilling i Tromsø.