Veiledning av studenter i praksisstudier på intensivavdeling

Om prosjektet

Prosjektet søker å utvikle ny kunnskap for å forbedre veiledningspraksis i utdanningen av intensivsykepleiere. Prosjektet søker å skaffe ny kunnskap ved å kartlegge relevant veiledningskompetanse hos intensivsykepleiere, og ved å utvikle, feasibility-teste og pilot-teste en pedagogisk intervensjon som forbedrer mentorkvaliteten på intensivavdelinger. Videre vil den nye kunnskapen komme intensivavdelinger og utdanningspartnere nasjonalt og internasjonalt til gode.

Prosjektets hovedmål, gjennom tre delmål, er å bidra med ny kunnskap om hvordan styrke intensivsykepleierens kompetanse i veiledning av studenter i klinisk praksis i intensivavdelinger.

  • Det første delprosjektet har som formål å kartlegge sykepleieres egenvurderte kunnskaps- og veiledningskompetanse innen studentveiledning med et selvevalueringsverktøy, Mentors’ Competence Instrument (MCI).
  • Det andre delprosjektet har som formål å utvikle og feasibility teste en intervensjon for å bidra til økt veiledningskompetanse hos sykepleiere som veileder intensivsykepleierstudenter i praksis.
  • Det tredje delprosjektet har som formål å pilotteste den utviklede intervensjonen i småskala.
  • Studiens rammeverk erThe Medical Research Council’s Revised Framework for Developing and Testing Complex Healthcare Interventions hvor både kvantitative og kvalitative metoder vil benyttes.