Om prosjektet
Prosjektet søker å utvikle ny kunnskap for å forbedre veiledningspraksis i utdanningen av intensivsykepleiere. Prosjektet søker å skaffe ny kunnskap ved å kartlegge relevant veiledningskompetanse hos intensivsykepleiere, og ved å utvikle, feasibility-teste og pilot-teste en pedagogisk
Prosjektets hovedmål, gjennom tre delmål, er å bidra med ny kunnskap om hvordan styrke intensivsykepleierens kompetanse i veiledning av studenter i klinisk praksis i intensivavdelinger.
- Det første delprosjektet har som formål å kartlegge sykepleieres egenvurderte veiledningskompetanse i veiledning av studenter i praksis på intensivavdelingen ved bruk av selvevaluerngsverktøy Mentors’ Competence Instrument (MCI).
- Det andre delprosjektet har som formål å utvikle og feasibility teste en intervensjon for å bidra til økt veiledningskompetanse hos sykepleiere som veileder intensivsykepleierstudenter i praksis.
- Det tredje delprosjektet har som formål å pilotteste den utviklede intervensjonen i småskala.
- Studiens rammeverk er “The Medical Research Council’s Revised Framework for Developing and Testing Complex Healthcare Interventions” hvor både kvantitative og kvalitative metoder vil benyttes.