Prosjektet er en pilot med faglige, organisatoriske og administrative ambisjoner der målet er å utvikle et utdanningsdesign for fleksibel og tilgjengelig profesjonsfaglig veilederutdanningstilbud på masternivå for lærere i barnehage og skole. Videreutdanning og øvrig kompetanseutvikling skal sees i sammenheng og i tråd med lokale behov. Prosjektering er finansert gjennom midler fra Program for utdanningskvalitet, Seksjon for læringsmiljø og utdanningskvalitet, UiT.
Eiere fra ulike deler av Troms og Finnmark etterlyser lokalbaserte veilederutdanningstilbud for å styrke kompetansen på profesjonsfaglig veiledning for studenter, nyutdannede og som del av organisasjonsutviklingen i barnehager og skoler. Henvendelsen bunner i ønsket om å rekruttere og beholde lærere og styrke profesjonsfaglig veiledning i barnehager og skoler.
Prosjektperiode
Del I - 2025/2026: UiT utvikler fleksible og tilgjengelige veiledningstilbud i tråd med nasjonale retningslinjer for veilederutdanning for lærere, i samarbeid med region Nord-Troms. Nord-Troms utarbeider behovsmelding for etterutdanning. Et av behovene er å styrke profesjonsfaglig veiledning i barnehage og skole.
Del II - 2026/2027: Gjennomføre utdanningstilbudets grunnmodul og evaluere denne. Med forbehold om finansiering: Gjennomføre etterutdanningstilbudet og evaluere denne. Følgeforskning etter- og videreutdanning profesjonsfaglig veiledning
Del III - 2027/2028: Gjennomføre utdanningstilbudets påbygningsmoduler og evaluere denne. Med forbehold om interesse: Fleksibel og tilgjengelig veiledningstilbud igangsettes i samarbeid med en ny region.

Kort om bakgrunn for prosjektet
Institusjoner i høyere utdanning er i en omleggingsprosess i forbindelse med nye rammer og planer om et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling i barnehage og skole. Videreutdanninger nasjonalt skal ta utgangspunkt i lokale behov. Dette krever samhandling med barnehage- og skolefeltet, og nye arbeidsformer med partnerskap i utvikling av videreutdanninger. Som del av de pågående forslag til endringer skal etter- og videreutdanning sees i sammenheng.
Region Nord-Troms trenger mange nye lærere og har gjort tiltak som har resultert i stadig flere nyutdannede som søker og blir ansatt i de seks kommunene Kvænangen, Nordreisa, Skjervøy, Kåfjord, Lyngen og Storfjord. I tillegg til rekruttering, er det viktig å arbeide for å beholde lærere som kommer. En overordnet plan for veiledning for nyutdannede er utarbeidet i samarbeid med UiT, Ny i nord. Mangel på kvalifiserte veiledere ligger som bakteppe for henvendelsen til UiT om lokalbasert veilederutdanning for å styrke de lokale veiledningsordningene.
Prosjektets formål
Prosjektets formål er at begge parter - UiT Institutt for lærerutdanning og pedagogikk og barnehage- og barnehage- og skolemyndighet i region Nord-Troms, er likeverdige bidragsytere i samarbeidet om profesjonsfaglig veilederutdanning for lærere i barnehage og skole. Samtidig skal viderutdanning sees i sammenheng med øvrig kompetansebehov (etterutdanning).
Prosjektets prosess og resultat skal dokumenteres, evalueres og deles slik at andre kan få nytte av våre erfaringer med å utvikle et utdanningsdesign som kombinerer etter- og videreutdanning.
Prosjektet forutsetter at fagmiljøet innen veiledningspedagogikk for lærere (campus Alta og campus Tromsø) samarbeider om å utvikle utdanningstilbud og undervisning, slik at ressursene blir brukt på best mulig måte. Fagmiljøet samarbeider med administrasjon og ledelse for å koble emneutvikling med organisering av tilbudet. Tilbudet blir utviklet i tett samarbeid med lokal skolemyndighet og barnehagemyndighet i det interkommunale nettverket bestående av Kvænangen, Nordreisa, Skjervøy, Kåfjord, Lyngen og Storfjord.
Lokalbasert forstås som en utdanning som er tilgjengelig utenfor campus, der lærere fra UiT reiser ut til distriktet og gjennomfører undervisning og undervisningsrelaterte aktiviteter med utgangspunkt i lokale behov. Fleksibilitet forstås som nettbaserte løsninger, samt innhold og organisering utviklet i tett samarbeid med barnehage- og skolemyndighet. Lokalbaserte tilbud sees i sammenheng med campusbasert veilederutdanning og mulige heldigitale løsninger for fordypningsemner.
-

Sist redigert 14.08.2025-Inger Merethe Hansen
[Loading...]