Håper på rolige farvann: – Hun er ikke designet for å seile i dårlig vær

Fartøyet Tara Polar Station har de siste dagene ligget til kai i Tromsø. Neste stopp er Svalbard og testing av utstyr på østsiden av Grønland.

Farkost til kai i Tromsø
Tara Polar Station med Ishavskatedralen i bakgrunnen. Farkosten har seilt for egen maskin fra Frankrike. Foto: Jørn Berger-Nyvoll / UiT
Portrettbilde av Aarskog, Karine Nigar
Aarskog, Karine Nigar karine.n.aarskog@uit.no Seniorrådgiver kommunikasjon
Publisert: 16.06.25 18:02 Oppdatert: 24.06.25 09:47
Arktis Hav Internasjonalt samarbeid

Sola skinner, og på kaia i Tromsø sitter det en mann på en stol og får en hårklipp. Han er mannskap på Tara Polar Station og benytter anledningen til å bli frisert, da det kan bli lenge til neste gang en slik mulighet byr seg.

En person klipper håret til en annen.
Godt med en hårklipp når anledningen byr seg. Foto: Jørn Berger-Nyvoll / UiT

– Selv skal jeg være om bord i to måneder, men flere av dem som er med som crew og forskere er med i åtte måneder om gangen, forklarer kaptein Johann Mucherie.

Skal forske gjennom hele vinteren

Så langt er hun den eneste i sitt slag, Tara Polar Station. Fartøyet er konstruert for å drifte med isen over Polhavet. Dermed kan forskerne studere den arktiske isen ikke bare om sommeren, men også gjennom hele vinteren, noe som gjør fartøyet helt unikt.

De neste 20 årene skal Tara drifte med isen i Polhavet og samle data gjennom alle årstider. UiT er blant forskningsinstitusjonene som skal bruke det nye fartøyet, blant annet gjennom forskningsprosjektet Sedna. Prosjektet skal gi bedre kunnskap om det sentrale Polhavet enn forskerne har i dag og vil være et viktig bidrag inn i det planlagte, nasjonale forskningsprosjektet Polhavet 2050.

Se video fra fartøyet her!

De siste dagene har Tara ligget til kai i nærheten av Polaria i Tromsø, og en av dem som har fått komme om bord er professor ved UiT, Marit Reigstad.

– Det var fantastisk fint å være om bord, og spennende å se hvordan det ser ut inni en sånn merkelig farkost. Den føles overraskende stor og er veldig innholdsrik, så jeg tror den kommer til å fungere godt som forskningsplattform, sier Reigstad etter å ha fått omvisning av kaptein Johann Mucherie.

Se flere bilder fra innsiden av Tara (alle foto: Jørn Berger-Nyvoll / UiT): 

 

Krever spesielle egenskaper

Inni er det romslige kabiner, et sykerom, et godt utstyrt kjøkken, og til og med en badstue. Men det aller viktigste er gode laboratoriefasiliteter. Mucherie forteller at fartøyet er konstruert rundt en såkalt ‘moon pool’, et hull i bunnen av båten.  

To personer står inne i en båt
Marit Reigstad og Johann Mucherie i bunnen av båten. Foto: Jørn Berger-Nyvoll / UiT

– Skipet er designet for å studere den arktiske isen hele året. Det krever noen spesielle egenskaper som jeg tror vi har klart å lage. Vi får se om det virker når vi nå skal teste utstyret, sier Mucherie.

Reigstad sier hun er godt fornøyd med det hun ser og synes fasilitetene ser bra ut:

– Moon poolen gjør at man kan ta prøver direkte ned i sjøen mens man er inne i Tara-plattformen, noe som gjør det veldig mye enklere å få tatt prøver når man er i et område med mye is, midt på vinteren. Så man får tatt gode prøver uavhengig av vær, sier hun.

Hør hva reporterne i NRK-programmet Abels tårn syntes om å være om bord!

Ikke laget for dårlig vær

Nå skal fartøyet videre til Svalbard, før det skal teste utstyret i isen på østsiden av Grønland. Mucherie håper de får godt vær på veien.

– Når du ser på fartøyet er det åpenbart at det ikke er et vanlig skip. Jeg håper vi får godt vær fram til vi når isen, for hun er ikke designet til å seile i dårlig vær. Og så håper jeg at vi klarer å få alle forskningsinstrumentene til å fungere, så vi er klare til neste vinter, sier Mucherie. 

Aarskog, Karine Nigar karine.n.aarskog@uit.no Seniorrådgiver kommunikasjon
Publisert: 16.06.25 18:02 Oppdatert: 24.06.25 09:47
Arktis Hav Internasjonalt samarbeid
Vi anbefaler