UiT åpnet sitt nye studiested i Bodø

UiT Norges arktiske universitet samler nå alle sine studenter i byen under samme tak. Gjennom et godt samarbeid med mange aktører i byen kan UiT nå tilby topp moderne undervisningslokaler, midt i Bodø sentrum.

Åpning
Rektor Dag Rune Olsen åpnet Postgården i Bodø. Foto: Tomas Rolland/UiT
Portrettbilde av Rolland, Tomas
Rolland, Tomas tomas.rolland@uit.no Strategisk seniorrådgiver
Publisert: 22.08.23 22:08 Oppdatert: 23.08.23 09:06
Om UiT Alta Bodø

Nær hundre gjester møtte opp for å feire åpningen av de nye lokalene, med representanter fra både politikk, næring, studenter og ansatte.

Det var hilsninger og taler fra rektor Dag Rune Olsen, stortingsrepresentant Bård Ludvig Thorheim (H), prorektor forskning og utvikling ved Nord universitet Ketil Eiane, ordførerkandidat Ann-Kristin Moldjord (Ap), ordførerkandidat Odd Emil Ingebrigtsen (H), fylkesråd for utdanning Fredric Persson (Ap), adm. dir. Power office Lise Mentzoni, adm.dir. BRUS Elnar Remi Holmen, regiondirektør NHO Nordland Hans Christian Hansson, i tillegg til studentrepresentantene Markus Hartl og Christoffer Dahl fra bachelorstudiet og masterstudiet i informatikk.

Vil gi en tydeligere UiT-identitet

UiT har tidligere leid lokaler hos Nord universitet, men med et økende studietilbud ble det behov for mer areal.

– Vi tror at det å få samlet alle på ett sted vil gi et bedre læringsmiljø og en tydeligere UiT-identitet i regionen, sier Olsen.

Beslutningen om å flytte inn i Postgården ble tatt høsten 2022, og etter en større rehabilitering var lokalet nå klart til bruk. Totalt er det snakk om 1600 kvadratmeter med møterom, klasserom, friareal og kontorer.

Bygning
Postgården i Bodø. Foto: Tomas Rolland/UiT

Flere talere fremhevet viktigheten av samarbeidet med næringslivet i Bodø for å få etablert både nytt studietilbud og nytt bygg, noe rektor Dag Rune Olsen er enig i.

– UiT skal være en drivkraft i nord, og vi har sagt at vi skal videreutvikle utdanningstilbudet slik at det er tilpasset nærings- og samfunnsliv i nord. Jeg har lyst til å takke det lokale og regionale næringslivet. Dere har vært tydelig på hvilken kompetanse dere ønsker, og det skal vi være med å utvikle, sier Olsen.

Den nye masterutdanningen i informatikk er et resultat av dette. Masterstudiet blir startet som et resultat av et godt samarbeid med Bodøregionens Utviklingsselskap AS (BRUS) og IT-forum, og næringslivet i regionen bidrar til å finansiere og drifte IKT-utdanningen.

– At det nye tilbudet utvikles i tett samarbeid med næringslivet, gjør læringsutbyttet svært relevant, sier Olsen.

Dag Rune Olsen mener at nye lokaler og de nye IKT-studiene er starten på noe mer i Bodø, som tar utgangspunkt i nye teknologier.

– Mitt mål er at UiT i disse lokalene skal levere mer enn det samfunns- og næringslivet tror de trenger i dag, og at kandidatene herfra skal utfordre dere med ny kunnskap og nye spørsmål, sier Olsen.

Rolland, Tomas tomas.rolland@uit.no Strategisk seniorrådgiver
Publisert: 22.08.23 22:08 Oppdatert: 23.08.23 09:06