Jubileumsmarkering 1. september: 50 år med studenter

1. september 1972 ble Universitetet i Tromsø offisielt åpnet av kong Olav V, og 420 studenter ble immatrikulert. Siden da har antallet økt til nær 18 000, fordelt på 11 studiesteder i Nord-Norge.

Studenter semesterstart 2022
Fra semesterstart 2022. Foto: Siri Vilberg/UiT
Portrettbilde av Aarskog, Karine Nigar
Aarskog, Karine Nigar karine.n.aarskog@uit.no Seniorrådgiver og faggruppeleder, formidling
Publisert: 26.08.22 08:54 Oppdatert: 30.08.22 23:12
Arktis Bærekraft Historie Om UiT Studentliv / Studier

At det er 50 år siden de første studentene begynte ved universitetet skal feires med en festdag 1. september. H.K.H Kronprins Haakon besøker UiT Norges arktiske universitet sin campus i Tromsø, på dagen 50 år etter at hans farfar åpnet universitetet. Der får kronprinsen møte 11 videregående-elever som representerer vertskommunene der UiT har studiesteder; fra Longyearbyen i nord til Rana i sør. Elevene er 2. og 3. års-elever som får en omvisning på campus og en smakebit av universitetets bredde, fagportefølje og forskningsinnsats.

–  Vi ønsker å benytte 50-årsjubileet til å vise fram noen av de flotte studietilbudene vi har og inspirere flere til å ta høyere utdanning hos oss, sier rektor ved UiT, Dag Rune Olsen.

Elevene besøker campus sammen med andre offisielle representanter fra kommunene.

Kake i Labyrinten

Kronprinsen skal blant annet spise lunsj med elevene og lederen av Studentparlamentet og overvære en akuttmedisinsk øvelse i regi av Det helsevitenskapelige fakultet. Han vil også delta på en seanse i Labyrinten der Norges arktiske studentsamskipnad serverer jubileumskake til alle.

– Vi er beæret over at kronprinsen har takket ja til å være med på feiringen vår. Vi gleder oss veldig, sier Olsen.

I anledning 50-årsmarkeringen vil UiT også kreere fire nye æresdoktorer med kronprinsen og sametingspresidenten til stede. I tillegg til den offisielle kreeringen, holder de fire æresdoktorene hvert sitt fagseminar tidligere på dagen.

En rivende utvikling

Siden den offisielle åpningen skjedde i Tromsø domkirke, arrangerer UiT en festforestilling i kirken samme kveld, der kronprinsen er blant gjestene. Kventeateret står for regi og skuespill, og også Hollow Hearts, Frida Lydia Virtanen fra Musikkonservatoriet og Inna Marja Amundsen bidrar. Forestillingen er gratis, og er fulltegnet. Den blir imidlertid strømmet og kan følges her. Etter forestillingen er det middag for inviterte gjester i festsalen i Rødbanken i Tromsø, og der deltar blant andre forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe i tillegg til kronprins Haakon.

– Universitetet har gått fra å være et landsdelsuniversitet som skulle forsyne landsdelen med leger, til å være et internasjonalt ledende breddeuniversitet med over 260 studieprogrammer. Vi er stolte over hvor vi er i dag, og setter stor pris på at også statsråd Borten Moe er med og markerer utviklingen vi har hatt på disse 50 årene, sier Olsen.

Program:

11:40: H.K.H Kronprins Haakon ankommer campus og tas imot av rektor ved UiT, Dag Rune Olsen og barn fra Tromsø International School og Breivika studentbarnehage, framsiden av Administrasjonsbygget på UiT.

12:35: Jubileumskake i Labyrinten. Kronprinsen er til stede.

12:45: Akuttmedisinsk øvelse med helsefagstudenter ved UiT på MH1 (se kart). Kronprinsen er til stede.

14:00: Æresdoktorkreering i Aud 3, Teorifagbygget hus 6 (se kart). Kronprinsen og sametingspresident Silje Karine Muotka er til stede.

18:00: Festforestilling i Tromsø domkirke. Kronprinsen holder tale under arrangementet. (NB! Forestillingen er fulltegnet)

Publisert: 26.08.22 08:54 Oppdatert: 30.08.22 23:12
Arktis Bærekraft Historie Om UiT Studentliv / Studier