Søker stipendiater til ny forskerskole

I september starter UiT Norges arktiske universitet sin nye forskerskole «Changing Arctic». Nå søkes det etter stipendiater.

Bærekraft
Gjennom samarbeid med aktører i både privat og offentlig sektor skal forskningsresultatene bidra til transformasjon og motstandskraft i Arktis og de vil dermed operasjonalisere bærekraftsmålene. Foto: UiT
Portrettbilde av Rolland, Tomas
Rolland, Tomas tomas.rolland@uit.no Strategisk seniorrådgiver
Publisert: 14.03.22 15:53 Oppdatert: 14.03.22 20:35
Arktis Bærekraft Studentliv / Studier

Sommeren 2021 vedtok styret til UiT Norges arktiske universitet å opprette en forskerskole som skal jobbe tverrfaglig med arktiske problemstillinger, utfordringer og muligheter.

Forskerskolen skal legge vekt på fornybar energi, matsikkerhet og helse og velferd i Arktis, og har fått navnet «Changing Arctic». Gjennom samarbeid med aktører i både privat og offentlig sektor skal forskningsresultatene bidra til transformasjon og motstandskraft i Arktis og de vil dermed operasjonalisere bærekraftsmålene.

Gjennom skolen vil ph. d.-kandidatene få kunnskap, faglige og overførbare rettigheter og en generell kompetanse som gjør dem i stand til å bidra til innovative og bærekraftige løsninger for samfunnsutfordringer i Arktis.

«Changing Arctic» vil arrangere kurs, seminarer, workshops og ekskursjoner, og vil organisere utplasseringer i industri, private virksomheter, frivillige organisasjoner, samt offentlige institusjoner involvert i ledelse og politikkutforming.

Alt for å sikre relevansen til prosjektresultatene og for å påse at doktorgradsstudentene blir attraktive på arbeidsmarkedet.

Tre tematiske søyler

Stipendiater og veiledere tilknyttet forskerskolen vil kunne jobbe med svært ulike prosjekter, men disse tre temaene vil være særlig viktige:

• Helse og velferd
  • Fornybar energi
  • Matsikkerhet

Samarbeid

«Changing Arctic» ved UiT samarbeider med forskerskolene ved Umeå University (Arctic Graduate School) og University Of Lapland i Rovaniemi (The Arctic in a Changing World), blant annet gjennom felles seminar.

Søknadsfrist 6. april

Du finner mer informasjon om forskerskolen og kan se de ledige stipendiatene på nettsiden.

Søknadsfristen er 6. april.

Forskerskolen starter opp 1. september 2022.

Rolland, Tomas tomas.rolland@uit.no Strategisk seniorrådgiver
Publisert: 14.03.22 15:53 Oppdatert: 14.03.22 20:35