– Vi trenger et krafttak for utdanning

Statsminister Jonas Gahr Støre valgte å holde talen om regjeringens nordområdepolitikk på UiT fordi han mener universitetet er sentral i utviklingen av nordområdene.

Statsminister Jonas Gahr Støre under besøket 3. februar.
Statsminister Jonas Gahr Støre under besøket 3. februar. Foto: Christian Halvorsen/UiT
Portrettbilde av Aarskog, Karine Nigar
Aarskog, Karine Nigar karine.n.aarskog@uit.no Konstituert kommunikasjonssjef (til 1. september 2024), seniorrådgiver og faggruppeleder, formidling
Publisert: 07.02.22 09:59 Oppdatert: 07.02.22 10:08
Arktis Bærekraft Helse og velferd Om UiT Samfunn og demokrati

– Kunnskaps- og forskningsmiljøet her på UiT er sentralt i utviklingen av nordområdene. Når politikken skal bli til en strategisk plan for nordområdene, er UiT sentral i dette. Universitetet sprer seg utover med kunnskap, og vi skal jobbe sammen i partnerskap for å skape bedre muligheter, sier statsminister Jonas Gahr Støre.

Torsdag 3. februar besøkte han UiT for å snakke om regjeringens nordområdepolitikk. Foran et nesten fullsatt Auditorium 1, la han fram de fem hovedprinsippene som skal ligge til grunn for den nye given i nordområdepolitikken:

• Nordområdene skal være et sentrum for bærekraftig energi, teknologi og mat.
  • Det skal være nærhet til viktige velferdstjenester.
  • Kunnskap skal være drivkraft og nav i politikken.
  • Nordområdene skal knyttes tettere sammen med infrastruktur.
  • Nordområdene skal være regjeringens viktigste fredsprosjekt.

Gode utdanningstilbud i hele landet

– Vi sier at kunnskap er navet for politikk, og det er et av de fem hovedprinsippene vi legger til grunn i vår nordområdepolitikk. Det skal være gode utdanningstilbud i hele landet, uansett hvor du befinner deg. UiT er et godt bilde på det, med flere studiesteder i nord og flere studietilbud, sier Støre.

Han understreker at det trengs et krafttak for utdanning og desentralisert kompetanseløft, slik at folk kan lære gjennom hele livet.

– Det er viktig for utviklingen og mulighetene i nord. Derfor synes jeg det var fint å komme til UiT for å lansere regjeringens nordområdepolitikk, sier Støre.

Han legger til at han mener UiT er veldig viktig for utviklingen i og av nordområdene.

– Det er arbeidsplasser her, det er studieplasser, og det er sentrum for kunnskap. Utdanningsinstitusjonene våre er viktige, og når regjeringen skal sette en ny dagsorden for nordområdepolitikken, må det gjøres på lag med aktørene i nord, sier Støre.

Blir tatt godt imot ved UiT

Selv har statsministeren et nært forhold til UiT:

– Det er 17 år siden jeg lanserte nordområdene som satsingsområde her som utenriksminister, og snart går det studenter inn i forelesningssalene her som ikke var født da. Det gjør inntrykk å tenke på, fordi mine besøk her på ulik måte har stått i tegnet for sin tid. I 2005 satte vi nordområdene på dagsorden, og i 2013 ble jeg utnevnt som æresdoktor ved universitetet, sier Støre, før han avslutter:

– Her blir jeg tatt godt imot, og her møter jeg kloke studenter og forelesere.

Se hele talen til statsministeren her!

Publisert: 07.02.22 09:59 Oppdatert: 07.02.22 10:08
Arktis Bærekraft Helse og velferd Om UiT Samfunn og demokrati