Norges arktiske universitetsmuseum skal tilgjengeliggjøre joikesamling

Universitetsmuseet får 1,2 millioner kroner fra Kulturrådet til å tilgjengeliggjøre sin store og unike samling av joik, og gjøre den tilgjengelig for publikum. – Utrolig gledelig, sier museumslederen.

Mari Boine i kofte på konsertscene
Norges arktiske universitetsmuseum har en samling av 2000 joiker. Nå skal den gjøres tilgjengelig for publikum. Joik her illustrert av Mari Boine under Nordlysfestivalen for noen år tilbake. Foto: Foto: Marius Fiskum/Nordlysfestivalen/UiT
Portrettbilde av Moe, Trude Haugseth
Moe, Trude Haugseth trude.h.moe@uit.no Senior kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 08.10.21 11:45 Oppdatert: 17.11.21 23:10
Kunst og kultur Urfolk

– Vi har lenge ønsket å gjøre denne unike samlinga søkbar og lett tilgjengelig for publikum og alle brukergruppene, så dette er en gledens dag, sier Geir Rudolfsen, instituttleder ved Norges arktiske universitetsmuseum.

Ola Graff ved Målselva, i bunad.
Ola Graff, professor emeritus ved UiT, har vært primus motor bak universitetsmuséets unike joikesamling. Foto: Jørn Berger-Nyvoll/UiT

Det var professor Ola Graff, professor emeritus ved UiT, som brukte store deler av sin karriere på å samle inn rundt 2000 joiker fra hele Sápmi.

Omfattende arbeid

Musikken er i dag lagret som store digitale filer, som er uhåndterlige og ikke tilgjengelige eller søkbare. Rudolfsen beskriver det som en svært omfattende jobb å gjøre hele samlingen tilgjengelig, samtidig som personvern og rettigheter til musikken ivaretas.

Prosjektet – som har fått navnet Digi Joik – skal gå over et år, der ei prosjektgruppe med en prosjektleder skal jobbe intensivt med joikearkivet. Tre professorer innen samisk forskning og en tekniker er med på laget, og pensjonerte Ola Graff er også involvert.

– Vi er optimistiske og håper å ha mye musikk tilgjengelig allerede etter et år. Da vil vi i hvert fall vite hvordan vi skal gjøre dette og ha et verktøy klart. Dermed kan vi fortsette å publisere verk også i framtida, sier Rudolfsen.

Museumslederen sier dette er starten på en større prosess, der museet har som mål å gjøre alle samlingene sine digitale og lett tilgjengelige for offentligheten.

Vil du lytte til noen av joikene?

UiT publiserte i fjor 24 små videoer – i form av en julekalender – med nordnorsk folkemusikk, deriblant også noen joiker, der Ola Graff forklarte konteksten rundt folketonen.

Klikk her for en liten smakebit fra museets unike samling av den musikalske kulturarven fra Sápmi og Nord-Norge.

Kontakt:

Ønsker du å vite mer?