Virtuell mattekonferanse ble en suksess
Det skulle komme deltakere til Tromsø fra hele verden til en konferanse om matematikk. Dette ble det ikke noe av fordi Covid-19-situasjonen ikke tillot det.
– Hvordan er det mulig å arrangere en virtuell konferanse som er spennende for deltakerne og som tillater virkelig interaksjon? Det var et av spørsmålene som arrangørene av MEGA 2021-konferansen i Tromsø sto overfor da det ble klart at de ikke kunne arrangere fysisk denne store konferansen.
Lar det seg gjøre?
– I starten var jeg veldig i tvil om dette ville la seg gjøre, innrømmer professor Cordian Riener. (bildet nedenfor). Han forteller at MEGA-konferansen er del av en serie internasjonale konferanser som blir arrangert hvert annet år og er regnet for å være et ledende arrangement innenfor fagområdet matematikk.
– Vi begynte planleggingen av denne konferansen allerede i 2019, da forrige konferanse arranger i Madrid besluttet at MEGA 2021 skulle arrangeres i Tromsø. Sammen med en forskningskomite hadde vi allerede funnet og invitert 10 utvalgte foredragsholdere. Det var derfor skuffende når vi i mars måtte innse at en fysisk konferanse ikke lot seg gjennomføre, særlig fordi de færreste av de inviterte foreleserne og deltakere hadde mulighet til å komme til Norge. Vi måtte kaste om på planene våre, men som utgangspunkt ønsket vi ikke et arrangement bare på Zoom, fordi det ikke tillater spontan interaksjon mellom deltakerne. Spesielt var vi også alle lei av tanken på å bruke 8 timer om dagen passivt foran datamaskinen.Vi bestemte oss derfor for å begrense kjernekonferansetidene til 4 timer hver dag. I løpet av disse 4 timene hver dag ble to av de 10 hovedforedragene sendt live via Zoom, og det ble arrangert diskusjonspaneler. De andre presentasjonene ble forhåndsinnspilt og gjort tilgjengelig for deltakere på UiT sin videoløsning Mediasite, forteller Riener. I tillegg ble hver av disse innspilte presentasjonene ledsaget av en fem minutters smakebit som skulle trigge interessen for innholdet.
Spille brettspill
Riener forteller at det likevel var et hinder å komme forbi og det var hvordan man skulle få til sosial samhandling mellom deltakerne.
Her har den såkalte «Gathertown» vært et verktøy som, viste seg brukbart, der konferansen kunne skape en virtuell konferanseplattform, som deltakerne kunne utforske med digitale avatarer. På denne måten kunne deltakerne interagere, diskutere, jobbe og diskutere sammen på delte whiteboards eller tavler om man vil og de kunne også utforske Tromsø virtuelt eller spille brettspill sammen, oppsummerer Riener. Det var også en fantastisk mulighet for plakatøkten, der unge forskere var i stand til å vise resultatene på en plakat og takket være Gathertown-plattformen virkelig kunne diskutere dem med alle deltakerne.
Han slår fast at dette viste seg å bli en ubetinget suksess, i hvert fall ifølge professor Tim Netzer fra universitetet i Innsbruck.
Back to videogame
– Selv om jeg svært gjerne ville besøke Tromsø sommerstid, ble likevel konferansen MEGA 2021 en stor opplevelse «online». Det var svært godt organisert, det virtuelle miljøet vakte ikke bare vage minner fra 80-tallets videospill, men viste seg faktisk som en flott måte å møte mennesker og snakke med mennesker på, forteller Netzer. Han legger særlig legger vekt på at man her kunne ha foredragsholderne på nett foran egne presentasjoner og diskutere saker direkte. Dette mener Netzer er veldig viktig, kanskje særlig for de yngre deltakerne som på en slik måte får vist sin forskning til et større publikum.
Den beste virtuelle
PhD-studenten Harshit Jitendra Motwani fra Ghent universitetet slo fast at MEGA 2021 var den beste virtuelle konferansen han hadde deltatt på.
– Jeg likte hele settingen for dette arrangementet og særlig syntes jeg den virtuelle Gathertown og de forhåndsinnspilte videoene tilpasset de enkelte samtaleemner. Dette ga meg tid nok til å gå gjennom innholdet i materialet og jeg fikk også tid til å diskutere de spørsmålene jeg hadde med hver enkelt foreleser, sa Motwani.
Kaie Kubjas som er professor ved Aalto-universitetet i Finland mente MEGA 2021 tok måten å arrangere en nettkonferanse til et helt nytt nivå enn tidligere. Hun understreket særlig det faktum at interaksjonen mellom forelesere og «salen», foregikk som paneldebatter fulgt av adskilte diskusjoner mellom deltakerne.
Brettspill digitalt
– Sist, men ikke minst synes jeg det var en kjempegod ide å ha et eget rom for brettspill, Gathertownområdet, for det var noe som ga en fantastisk mulighet for sosial interaksjon, noe som ofte mangler under slike konferanser. Selvfølgelig ble det mange timer foran dataskjermene når det var såpass mye interaksjon på nettet.
– Vi ønsket også at deltakerne skulle komme seg ut og strekke på seg og få klaret hjernen, sier Sandra di Rocco fra KTH. Hun legger til at dette var en av grunnene til at de også fikk deltakerne til å delta i sosiale fotoutfordringer. Her ble alle bedt om å ta et bilde, enten av landskapet de befant seg i eller av dem selv. Eller de ble bedt om å dele bilde av en lokal matrett med alle, eller rett og slett sende en hilsen til alle andre deltakere på sitt eget språk, forteller di Rocco.
Alexander Kovacec fra Coimbra universitetet i Portugals mener dette var noe alle vil huske.
– Dette bidro til å skape en spesiell atmosfære. Det at man lagde en virtuell samling om et bilde, en matrett og gjorde dette til en utfordring bidrar til atman fikk den spesielle atmosfæren som gjør at dette husker deltakerne etterpå, sa Kovacec.
Stimulerer forskningen
Alt i alt var både arrangører og| deltakere mer enn positivt overrasket over at også en virtuell konferansen kan skape et stimulerende miljø for forskningssamarbeid.
Cordian Riener sier at med 400 deltakere på denne konferansen var det mer enn dobbelt så mange deltakere som hvis konferansen hadde vært fysisk. For skulle konferansen ha væt arrangert fysisk i Tromsø ville ikke mer enn 200 ha kunnet delta.
– Man må kanskje stille seg spørsmålet om internasjonale konferanser for framtida rett og slett bør arrangeres virtuelt. Jeg tror en smule suksess som vår konferanse hadde, viser at det er potensial for virtuelle internasjonale konferanser. Jeg tror likevel ikke virtuelle konferanser fullstendig kan erstatte måten forskningskonferanser er arrangert på til vanlig, men jeg tror at det er verdt å undersøke nærmere ideene om nye måter å få til forskningssamarbeid på, eksempelvis med hybride møter og nettundervisning, konkluderer Cordian Riener.
-
Fiskeri- og havbruksvitenskap - bachelor
Varighet: 3 År -
Fiskeri- og havbruksvitenskap - master
Varighet: 2 År -
Akvamedisin - master
Varighet: 5 År -
Bioteknologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Master of Philosophy in Visual and Multimodal Anthropology
Varighet: 2 År -
Sosialantropologi - master
Varighet: 2 År -
Arkeologi - master
Varighet: 2 År -
Musikkteknologi
Varighet: 2 Semestre -
Peace and Conflict Transformation - master
Varighet: 2 År -
Indigenous Studies - master
Varighet: 2 År -
Computer Science - master
Varighet: 2 År -
Human Rights Policy and Practice - master
Varighet: 2 År -
Geosciences - master
Varighet: 2 År -
Biology - master
Varighet: 2 År -
Technology and Safety in the High North - master
Varighet: 2 År -
Physics - master
Varighet: 2 År -
Mathematical Sciences - master
Varighet: 2 År -
Biomedicine - master
Varighet: 2 År -
Molecular Sciences - master
Varighet: 2 År -
Biologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Medisin profesjonsstudium
Varighet: 6 År -
Sosiologi - master
Varighet: 2 År -
Nordisk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Strategisk ledelse og økonomi - erfaringsbasert master
Varighet: 5 Semestre -
Historie - årsstudium
Varighet: 1 År -
Engelsk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Luftfartsfag - bachelor
Varighet: 3 År -
Samfunnsplanlegging og kulturforståelse - bachelor
Varighet: 3 År -
Sosiologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Arkeologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Spansk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Statsvitenskap - bachelor
Varighet: 3 År -
Pedagogikk - master
Varighet: 2 År -
Informatikk, datamaskinsystemer - bachelor
Varighet: 3 År -
Informatikk, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Allmenn litteraturvitenskap - årsstudium
Varighet: 1 År -
Likestilling og kjønn - årsstudium
Varighet: 1 År -
Geologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Biomedisin - bachelor
Varighet: 3 År -
Samfunnsplanlegging og kulturforståelse - master
Varighet: 2 År -
Kjemi - bachelor
Varighet: 3 År -
Økonomi og administrasjon - bachelor
Varighet: 3 År -
Samfunnssikkerhet og miljø - bachelor
Varighet: 3 År -
Økonomi og administrasjon, siviløkonom - master
Varighet: 2 År -
Ledelse, innovasjon og marked - bachelor
Varighet: 3 År -
Matematikk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Ergoterapi - bachelor
Varighet: 3 År -
Fysioterapi - bachelor
Varighet: 3 År -
Radiografi - bachelor
Varighet: 3 År -
Grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn - master
Varighet: 5 År