UiT får nytt kystfartøy

UiT Norges arktiske universitet har bestilt et nytt kystfartøy som skal erstatte funksjonen til de to fartøyene FF Johan Ruud og FF Hyas.

Illustrasjon av nytt kystfartøy med logoer (UiT, Vaagland, Skipsompetanse)
Det nye kystfartøyet skal brukes til forskning og undervisning i kystnære farvann. Foto: Skipskompetanse AS
Portrettbilde av Næss, Inger Lise
Næss, Inger Lise inger.l.nass@uit.no Senior kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 25.06.21 12:00 Oppdatert: 25.06.21 13:14
Hav Om UiT

– Fartøy er en viktig og helt nødvendig infrastruktur for våre studenter og forskere innenfor arktiske og marine fag. Vi er glade for at vi i 2023 kan erstatte FF Johan Ruud og FF Hyas med et nytt og moderne kystfartøy, sier rektor Anne Husebekk.

Det nye kystfartøyet skal brukes til forskning og undervisning i kystnære farvann, innenfor geovitenskap, biologi, redskapsteknologi og kystnær navigasjon. I tillegg skal det brukes til å overvåke UiTs havstasjoner, hente inn havmiljødata og undervisningsmateriell og teste ut nytt utstyr og ny teknologi.

Tre personer på dekk av en båt, fjord og snødekte fjell i bakgrunnen.
Fra et tokt med FF Hyas i 2019. Foto: UiT

Helt nødvendig infrastruktur

– Et slikt fartøy er helt nødvendig for et universitet som har havet som en viktig arena for forskningsprosjekter og utdanning av studenter, sier Husebekk.

Båten leveres av Vaagland Båtbyggeri AS, og konseptet er utviklet i samarbeid med Skipskompetanse AS.

– Vi ser frem til et godt og konstruktivt samarbeid med Vaagland Båtbyggeri og Skipskompetanse for bygging og levering av et meget viktig og etterlengtet kystfartøy, avslutter Husebekk.

Kontaktpersoner:

Anne Husebekk, rektor, tlf. 48 14 12 86
Johnny Johansen, leder for Seksjon for fartøy og tekniske tjenester, tlf. 91 18 23 06

Fakta om fartøyet

  • Lengde over alt: 26,42 meter
  • Bredde: 10 meter
  • Lugarkapasitet: 14 personer inkl. mannskap
  • Undervisningsfasiliteter for grupper inntil 10 personer
  • 2 laboratorier
  • Åpent og læringsfremmende brodesign for navigasjonsundervisning i indre kystfarvann
  • Dekkskran: Foldekran 1080kg/ 13,16 meter
  • A-ramme på styrbord side. 2000 kg
  • A-ramme på hekk. 5000 kg
  • 2x trålvinsj 8t/2000 meter
  • 1x tråltrommel 8 tonn/ 5,7m3
  • 1x CTD vinsj 2 tonn/ 2000 meter
  • 1x håvevinsj 1,5 tonn/ 1000 meter
  • Skrapevinsj 3 tonn/ 2000 meter
  • Bredbånd ekkolodd 38,120 og 333 kHz
  • Avsatt plass til ADCP 150 kHz
  • Avsatt plass til høyfrekvent multistråle ekkolodd
  • Avsatt plass til bunnpenetrerende ekkolodd
Det nye undervisnings- og forskningsfartøyet bygges av Vaagland Båtbyggeri AS.

UiT har i samarbeid med Skipskompetanse AS utarbeidet et multifunksjonelt fartøykonsept med høy driftsøkonomisk effektivitet, og med den fleksibilitet som kreves for å ivareta fremtidens og morgendagens behov for undervisnings- og forskningsaktivitet i fjorder og nære kystfarvann.

Fartøyet er også tilpasset utprøving av ny utstyrsteknologi for innhenting av forskningsdata i forkant av at avansert og kostbart utstyr sendes til fjernere havområder med større hav- og isgående fartøyer.

Se også disse sakene:

I UiTs tjeneste i over 40 år (om FF Johan Ruud)

Fakta om FF Hyas

Nyhetssak hos Skipskompetanse AS

Næss, Inger Lise inger.l.nass@uit.no Senior kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 25.06.21 12:00 Oppdatert: 25.06.21 13:14
Hav Om UiT