Fullt gjennomslag i Stortinget: 14,6 millioner til Rettsgenetisk senter

11 års ventetid er endelig over. Natt til lørdag ble innstillingen fra Justiskomiteen klar: Rettsgenetisk senter ved UiT skal sikre at det norske rettsapparatet har god tilgang til DNA-analyser. Nå starter rekrutteringen av et titalls medarbeidere ved senteret.

Anne Husebekk og Thomas Berg ilag i en gang
Rektor ved UiT, Anne Husebekk, sammen med daglig leder ved RGS, Thomas Berg, i lokalene til RGS. Begge jubler for bevilgningen til senteret. Foto: CHRISTIAN HALVORSEN/UIT
Portrettbilde av Aarskog, Karine Nigar
Aarskog, Karine Nigar karine.n.aarskog@uit.no Seniorrådgiver og faggruppeleder, formidling
Publisert: 12.12.20 14:37 Oppdatert: 18.12.20 10:08
Helse og velferd Lov og rett Om UiT

– Vi har gjennom budsjettbehandlingen forstått at dette kunne bli det endelige gjennombruddet. Nå har vi endelig fasiten. Den viser at stortingsflertallet sørger for oppstart i 2021 og full drift fra 2022, sier rektor ved UiT Norges arktiske universitet, Anne Husebekk.

Som en del av arbeidet med DNA-reformen i 2008–09 besluttet Stortinget at den nasjonale DNA-kapasiteten skulle utvides ved å etablere et nytt analyselaboratorium ved UiT Norges arktiske universitet. Stortinget var opptatt av at et slikt laboratorium ville sikre økt rettssikkerhet i form av flere sterke nasjonale analysemiljø og tilstrekkelig kapasitet til å dekke rettsapparatets økende behov for DNA-analyser.

– Har aldri gitt opp

I de påfølgende år ble det dessverre ikke bevilget penger til å drifte senteret. Men nå har regjeringen og FrP landet budsjettavtalen, og i natt ble den endelige innstillingen fra Justiskomiteen avgitt. Her legger flertallet til grunn at når analysevirksomheten ved Rettsgenetisk senter (RGS) er i full drift fra 2022, er den estimerte kostnaden 14,650 millioner kroner i året, regnet i 2021-kroner. Disse skal bevilges til senteret over statsbudsjettet. I det første ordinære driftsåret vil produksjonen gradvis trappes opp, og det bevilges sju millioner kroner til driften av RGS ved UiT i 2021.

– Vi har mange å takke. Våre medarbeidere ved senteret har aldri gitt opp. En rekke tromspolitikere har opp gjennom årene bidratt til å holde saken varm. Når saken endelig ble løst vil jeg i særlig grad trekke fram Per-Willy Amundsen. Han la dette inn som en av FrPs budsjettsatsinger. At han fikk det gjennom både i FrP og i forhandlingene med regjeringspartiene gjør at saken er løst. Det setter vi stor pris på, sier Anne Husebekk.

Starter rekrutteringen

Thomas Berg, daglig leder ved RGS, sier at den endelige avklaringen i Stortinget gjør at rekrutteringen av nye medarbeidere starter opp umiddelbart.

– Vi har topp moderne lokaler. Bevilgningen fra Stortinget vil i sin helhet gå til arbeidet med DNA-analyser, personell, sikre IT-løsninger, reagenser og utstyr til analyser. Vi vil allerede i andre halvdel av 2021 levere DNA-analyser og gradvis dekke om lag 15 prosent av det nasjonale behovet, sier Berg.

Publisert: 12.12.20 14:37 Oppdatert: 18.12.20 10:08
Helse og velferd Lov og rett Om UiT