verdensviktigstemål.no. UiT er med som partner i kampanjen." /> verdensviktigstemål.no. UiT er med som partner i kampanjen." />

Hvilket mål er viktigst for deg?

Vet du hvilket bærekraftsmål som tar vare på det du bryr deg om? Nå kan du teste deg selv og finne ditt bærekraftsmål på verdensviktigstemål.no. UiT er med som partner i kampanjen.

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 28.10.20 12:00 Oppdatert: 28.10.20 14:05

FNs bærekraftsmål.

– Korona-pandemien har vist at vi er i stand til å endre våre vaner og bidra i en felles dugnad for å bekjempe viruset. Vi har forstått hvor viktig det er at alle bidrar på tvers av sosiale lag og landegrenser, sier Norads direktør Bård Vegar Solhjell.

Bård Vegar Solhjell er direktør i Norad.
Bård Vegar Solhjell er direktør i Norad. Foto: Tanya Wallin

Men på samme måte som at det ikke hjelper om bare noen få vasker hendene under en pandemi, vil vi ikke klare å nå bærekraftsmålene om ikke flesteparten bidrar.

– Den samme fellesinnsatsen må til for at vi skal nå bærekraftsmålene, både globalt og nasjonalt. Nå gjelder det å få alle med på dugnaden, sier Solhjell.

Men hvordan kan man egentlig bidra?

Hva bryr du deg om?

En god start er å få økt kunnskap om det bærekraftsmålet som ivaretar det man bryr seg mest om. «Verdens viktigste mål» er en kampanje laget av Norad, direktoratet for utviklingssamarbeid, som lanseres 28. oktober. Testen er laget for å gi et innblikk i FNs 17 bærekraftsmål.

– For å ta gode valg trenger vi kunnskap. De fleste mennesker har saker de engasjerer seg i, både lokalt og globalt. De små valgene i hverdagen eller de store beslutningene i livet kan i mange tilfeller knyttes til ett eller flere bærekraftsmål. Men dette er det ikke alle som vet. Derfor ønsker vi gjennom denne kampanjen ikke bare å engasjere, men også å spre kunnskap om bærekraftsmålene, sier Solhjell.

Se kampanjevideoen til Norad her:

Basert på svarene får de som tar testen en pekepinn på hvilket bærekraftsmål som rommer de temaene vedkommende bryr seg om og engasjerer seg i. Slik kan Norad gi relevant og interessant kunnskap om bærekraftsmålene til alle som tar testen.

Bærekraftsmål nummer 13 – på samisk.

Resultatsiden inneholder informasjon om det viktigste målet og andre mål som henger sammen med dette, tips til hva man kan gjøre, eksempler på bistandsprosjekt som Norge støtter for å nå dette målet og en oversikt over noen utvalgte bedrifter og organisasjoner som jobber for å nå dette målet.

Et nytt verktøy

UiT er med som partner i kampanjen, og har særlig frontet bærekraftsmål 13 – å stoppe klimaendringene – som en viktig satsing.

– Hver og en av oss kan og bør gjøre en innsats i egne liv for å leve mer bærekraftig. I tillegg er det helt avgjørende at både politikere, sivilsamfunnet, akademia og næringslivet engasjerer seg og tar sin del av ansvaret, sier Solhjell.

Leder av bærekraftskomiteen ved UiT, Edel Elvevoll, er enig i at det er viktig å øke kunnskapen om FN og FNs bærekraftsmål, både i samfunnet generelt og blant ansatte og studenter ved UiT.

Edel Elvevoll er professor og leder av bærekraftskomiteen ved UiT.
Edel Elvevoll er professor og leder av bærekraftskomiteen ved UiT. Foto: UiT

– UiT arbeider med å gi studentene verktøy for at de skal kunne bidra til å løse dagens og fremtidens bærekraftsutfordringer. Denne kampanjen representerer et nytt verktøy for å vekke interesse rundt målene og utfordringene og hvordan vi arbeider med dem, sier Elvevoll.

Bærekraftskomiteen, som hadde sitt første møte i mars i fjor, skal være en primus motor i bærekraftsarbeidet ved UiT.

– UiT sitt arbeid med bærekraft består av mange fasetter av å drive universitetet mest mulig bærekraftig. Å være fokusert på forbruk av ressurser og tilhørende utslipp er viktig, men det er like viktig å skape en kultur og ferdigheter til å vurdere og implementere bærekraftsperspektiver inn i alle aktiviteter; utdanning, forskning, innovasjon og formidling, sier Elvevoll.

Les mer om arbeidet med bærekraft ved UiT her

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 28.10.20 12:00 Oppdatert: 28.10.20 14:05