– 90 prosent av de som dør i krig er sivile

Krigskirurg Hans Husum var stemmen til alle krigsbarna da han besøkte UiT for å snakke om solidaritet. – Krig er et skittent spill som dreper de uskyldige.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 25.01.18 00:00 Oppdatert: 25.01.18 08:56
Tromsø

Er ikke barn i krigsherjede land like mye verdt som andre barn?
I krig er barna de største taperne. Forskere er bekymret over hvordan verdenssamfunnet kan snu ryggen til uskyldige ofre. Foto: www.colourbox.com

En bilbombe sprenger i Irak, og i bilen sitter en familie på fire. Alle er døde når hjelpen ankommer, bortsett fra en liten unge med forskremte øyne. Ungen spør hele tiden om hvor skoene er, for begge beina er sprengt vekk.

Dette er bare en av historiene til krigskirurg Hans Husum, som gjestet UiT for å delta på det internasjonale symposiumet ”Exploring Global health in the Arctic.” Hans sterke foredrag om krigens uskyldige ofre satte søkelyset på barna som lider av krigene som herjer.

– Krig er et skittent spill, og historiene er mange, sier Husum, som har vært i krigsherjede områder de siste 35 årene.
Han forteller om traumatiserte barn som har sett foreldrene bli drept, og om sørgende foreldre som har mistet barna.

– Et foreldrepar hadde nyfødte tvillinggutter da de måtte flykte, men begge guttene frøs i hjel.

Flere soldater dør av selvmord enn av sårskader

Krigskirurg Hans Husum har i 35 reddet liv etter krigsherjinger
Krigskirurg Hans Husum Foto: Elisabeth Øvreberg

Husum forteller om babyer som fødes med deformerte hoder uten hjerner, spebarn som ikke kan reddes på grunn av defekte nyrer, som følge av kjemisk krigføring og skadelige kjemikalier i bomber og ammunisjon.

– Det sier litt når flere soldater dør av selvmord enn av sårskader. Hva er det for slags grusomheter disse menneskene har vært vitne til? spør han, og forteller hvordan sivile blir betalt 50 dollar for å legge ut veibomber, og om terrorister som dreper, men som blir kausjonert ut kort tid etterpå.

Han har tidligere uttalt til uit.no at krig er vitenskapelig sadisme. Moderne våpen har ikke bare skadelige kjemikalier, men de er også blitt spesialisert til å rive i stykker kropper for å skade mest mulig.

– Det er mye blod og død der ute, sier Husum.

Menneskeverdet er satt på prøve

Dette kan den anerkjente Harvard-forskeren, Paul Farmer, skrive under på. Også han har reist rundt i verden og sett hvordan de svakeste igjen og igjen blir utsatt for død og lidelser gjennom sykdom og naturkatastrofer.

– Vi må begynne å bry oss om menneskene som dør, og ikke bare om hvordan vi skal forhindre at sykdommene deres spres til oss i Vesten, sier han til en fullsatt sal ved UiT.

Han er skremt over hvordan et helt verdenssamfunn lar de fattigste lide.

– Det kan ikke være sånn at noen folk ikke er like mye verdt som andre.

Harvard-forsker Paul Farmer er oppgitt over at man er mer opptatt av å forhindre epidemier til vestlige land fremfor å hjelpe de som lider.
Harvard-forsker Paul Farmer. Foto: Elisabeth Øvreberg

Farmer eksemplifiserer med befolkningen i Liberia, Sierra Leone og Guinea. Etter at man fant diamanter i disse områdene har krigene herjet. Befolkningen har ikke sett noe til verdiene, og ikke har de fått bygd opp fungerende skolesystem eller helsevesen.

– De færreste har skolegang, og det er familiene som tar seg av de syke. Så når epidemier som ebola dukker opp, skjer smitten raskt. Familiemedlemmene tar seg av den syke, men de dør selv, sier han og legger til at verdenssamfunnet svikter ved at man ikke investerer i skoler, sykehus og helsevesen i disse områdene som trenger det mest.

– Da Haiti ble rammet av jordskjelv i 2010, raste sykehuset sammen. Helsearbeidere døde, og likevel var det motstand for å bygge opp nytt. Dette er fella vi går i igjen og igjen. For hvordan kan det være leger og helsevesen i utsatte land, når vi ikke hjelper dem med å bygge skoler og sykehus?

Dette er Exploring Global Health in ithe Arctic

"Exploring Global Health in the Arctic" aims to advance the value of solidarity upon which the University of Tromsø is based. We hope to spur national debate in the field by discussing global health initiatives springing out of Tromsø’s academic and professional community, and the aspect of solidarity in responses to global health challenges driven by conflict, migration and neoliberal practices across the world.

Kilde: www.uit.no

Øvreberg, Elisabeth